Om du använder Thunderbird som e-postklient och läser e-post via imap.domän.tld kanske du upplevt att alla sparade mejl försvunnit när du gjort ändringar av serverinställningar?

Få inte panik! Alla dina mail finns kvar på din dator. Det är bara den lokala katalogen i din Profile som ändrats. Thunderbird använder så kallade Profiles och varje Profile har en sökväg (en Lokal katalog) för respektive e-postkonto; exempelvis C:UsersAppDataRoamingThunderbirdProfilesm8765id.defaultImapMailimap.domän.tld (byt tillbaka till din gamla e-postserver för att visa dina sparade mail igen).

För att undvika problemet med att dina sparade mail försvinner ska du skapa ett nytt e-postkonto, inte ändra servrarna i ett befintligt konto!

Thunderbird uses an account specific directory to store the folders for an account. It’s name is based on the mail server name, with a numeric suffix added if you have more than one account using that mail server. For example, normally the folders for a Gmail POP account is stored in ..Mailpop.gmail.com .

If you switch email providers and edit Tools -> Account Settings -> Server Settings to use a different mail server, it’s going to create a new account directory and your old folders will disappear. However, the old account directory and all of its folders still exists, it’s just not used anymore. There are two workarounds:

A. Change the account directory using the browse button by “Local directory” at the bottom of Tools -> Account Settings -> Server Settings to the old location, move the messages or folders to local folders, and then change the account directory back.

B. Use the ImportExportTools add-on to import the folders from the old account directory.

It’s safest to create a new account, get it working, copy the messages from the old account and then delete it when replacing a email provider. Another way to avoid problems would be to move all of the messages to local folders before recycling the account.

http://kb.mozillazine.org/Common_misconceptions_about_Thunderbird