BJÖRN: Vida Webben – BjornSennbrink.se

Allt relaterat till webben, internet, webbtjänster mm.


Skapa egen webbtidning med Flipboard

Flipboard är en iOS- och Android-app som fungerar likt en aggregator dvs den presenterar artiklar från en stor mängd källor. Det coola med Flipboard är att du ”bläddrar” som i en vanlig tidning genom att svajpa på din skärm. Du kan även skapa egna små webbtidningar:

  1. Installera appen på din mobiltelefon eller surfplatta.
  2. Registrera ett användarkonto på Flipboard via appen (finns ej på webben).
  3. Besök https://share.flipboard.com/ där du klickar-drar en bookmarklet till verktygsraden i din webbläsare.
  4. Skapa ett nytt Magazine och när du hittar något ”flippat” så klickar du på din bookmarklet och väljer Flip it!

Dela ditt magazine med dina vänner och fortsätt att fylla på med bra material för att attrahera följare. Jag har skapa ett magazine som heter Biltest och det kan du följa genom att klicka på http://flip.it/fkVp8 eller på bilden nedan:

Pappa Bil @ Flipboard

Pappa Bil @ Flipboard

Flickr har blivit Biggr

Flickr blev Biggr, när webbtjänsten nu fått ett nytt utseende och nya funktioner. Låt kampen om distribution av bilder börja, eller kanske fortsätta?

Under en vecka när Yahoo köper Tumblr (där det finns mycket bilder) kom äntligen Flickr i en uppdaterad version. Det gamla gränssnittet har hängt med ett tag och även om det varit bra så har det länge känts utdaterat, frånsprunget av Instagram och alla dessa appar för bildredigering. Så vad är det nya?

Det första du lägger märke till är startsidan som kör en endless scroll (nästan) där tjänsten marknadsförs. Nya användare tilldeles en terabyte utrymme och samma mängd utrymme ges till existerande användare. Jag loggade in och visades ett helt nytt gränssnitt:

new-flickr-1

Du får uppleva det nya fram till det att du klickar på Redigera/Edit då det gamla gränssnitt visas. Detta med Biggr handlar alltså mest om kosmetiska förbättringar samt att utrymmet ökats på.

Gratisversionen av Flickr har tidigare har haft en begränsning antalet bilder som du kan ladda upp utan att betala. Med den här nya versionen av Flickr är den begränsningen borta enligt vad jag kan se. Det finns tre st paket:

Gratis:

  • 1 Terabyte of photo and video storage
  • Upload photos of up to 200MB per photo
  • Upload 1080p HD videos of up to 1GB each
  • Video playback of up to 3 minutes each
  • Upload and download in full original quality
  • Unlimited monthly bandwidth

Annonsfritt:

  • $49.99 per year
  • All the benefits of a free account
  • No ads in your browsing experience

Dubbelt upp:

  • $499.99 per year
  • 2 Terabytes of photo and video space
  • All the benefits of a free account

Bonk!
Jag testar att ladda upp 62 bilder och efter några minuters surfande återvänder jag till Flickr-fliken. Där möts jag av ett felmeddelande som enligt tjänsten beror på time-out vid uppladdningen. Det kan stämma men det troliga är att jag försöker ladda upp bilder som redan finns i mitt fotoflöde. Visst vore det så mycket bättre med ett relevant felmeddelande?

Jag uppmanas att korrigera felen genom att försöka igen. Klickar på Retry och sen händer ingenting..jag får klicka på knappen uppe till höger som säger Upload NN photos. Jag får strax därpå upp samma felmeddelande igen, igen och igen. Jag får känslan av att kommunikationen under utvecklingen mellan programmeringsteamet och interaktionsavdelningen försvann ner i Indiska Oceanen.

Fyra bilder får jag till slut ta bort och då slutförs uppladdningen av de 58 bilder jag tog under vår resa till Los Angeles i juni 2010. Jag skapade ett nytt Set i samband med uppladdningen, bestämde vilka som ska kunna se bilderna och bestämde licensen.

Jag testar igen, denna gång med 40 bilder. Det flyter på utan problem och jag loggar ut. När jag loggar in en dag senare noterar jag att bilden jag valde om sidhuvud, inte längre visas. Kanske glömde jag att klicka på Save eller så är det en bugg.

Jag tycker att nya Flickr är bra för att de delar med sig av 1 TB utrymme. Under det tjusiga skalet döljer sig dock det gamla utseendet och det hade varit trevligt om de lagt några extra miljoner kronor på att snygga till även det. Fast det handlar förmodligen om att användarna ska känna igen sig. Allt för stora förändringar skulle riskera att användarna drar till någon annan webbtjänst för distribution av bilder. Google+ pushar t.ex. hårt nu för sin nya bildhantering. Jag skulle dock akta mig för att lägga bilderna hos Google, som har en tendens att stänga ner sina tjänster förr eller senare, som de gör om några veckor med Google Reader.

Näthat på Google+

Jag har fler än 500 personer i mina cirklar på Google+ och med den mängden personer som publicerar saker dröjer det inte länge innan något obehagligt dyker upp.

Eftersom jag för ett tag sen tog bort alla ”vänner” på Facebook och sen lucia förra året inte använder Twitter, är det på Google+ de flesta av mina småuppdateringar hamnar. Jag tilltalas av variationen i flödet och där jag på tidigare tjänster följt professionella till största delen, är mängden vanligt folk större i min Google Plus-bubbla.

Näthat är något av ett modeord som har olika innebörd för olika personer. Somliga kanske anser att nedanstående skärmdump är betydelselös och att jag är dum som lyfter ut detta ur en cirkel. Men så är det väl med alla ankdammar, att förr eller senare så dyker det upp en svart svan. Sen om den svanen är jag eller personen som näthatade, det kan du upplysa mig om i kommentarsfältet.

google-plus-hate

För mig är det främmande att uttrycka sig så som Någon gjorde här ovan. Den omtalade ska alltså ”utrotas” bara för Någon inte tycker att personer gör rätt i sin yrkesutövning. För mig är det 10-åringsmentalitet och Någon finns inte längre i mina Google-cirklar.

Del #2 i en serie blogginlägg där jag visar upp näthat ur mitt perspektiv på sociala medier.

Näthat på YouTube

Nyligen deaktiverade jag möjligheten att kommentera på mina uppladdade YouTube-klipp. Det finns några bra kommentarer men det mesta är direkt elakt, postat via anonyma användarkonton dvs konton där det inte går att se vem som har kontot.

Jag har valt att ha mitt riktiga namn som användarnamn publikt på YouTube. Jag tycker att transparens är bra och när jag lägger kommentarer gör jag det med kunskapen om att det jag skriver kommer att kunna kopplas till mig som person. Att sitta och trolla på tuben känns inte relevant och faktum är att mina kommentarer ibland påverkar hur ofta YouTube-klipp visas i SERP:en (delning och favorisering av YouTube-klipp påverkar dessutom bildsöket på Google).

Näthatsdebatten tänker jag inte röra vid närmare här utan istället visa upp något av vad som som YouTube-användare kan få uppleva. Det är för det mesta ganska trist att kolla inkorgen efter kommentarer på egna uppladdningar, eller uppföljningskommentarer på mina kommentarer. Så här kan det se ut:

youtube-comments

Ovanstående skärmdump visar en konversation mellan mig och en för mig okänd person. Jag kollade tuben med min dotter och i mitt flöde finns en filmmakare. Min dotter blev alldeles stel när hon såg den klippet så jag började med en svordom och skrev sen vad jag tyckte. Uppföljningskommentaren var som jag förväntade mig.

Del #1 i en serie blogginlägg där jag visar upp näthat ur mitt perspektiv på sociala medier.

Bloggstatistik: Trafiktopp vid Gumball 2013

Jag ramlade nästan av kontorsstolen när jag på söndagskvällen 19 maj kollade Google Analytics. Mitt blogginlägg från 15 maj om Gumball 2013 hade dragit till sig närmare 1,700 besökare. Det slutade med 2072 st unika besökare (enligt GA standardinställningar) och jag blev väldigt glad.

På måndagen 20 maj minskade antalet besök drastiskt men låg ändå på tio gånger så mycket som jag brukar ha på min blogg. När det här skrivs på tisdag morgon är trafiken mer normal dvs när de 3-5 dussin unika som min blogg får varje dag.

Ett värde som jag gillar att jämföra unika besökare med, är genomsnittlig längd på besöken. Det värdet är mycket högre under trafiktopparna, jämfört med tidigare dagar.

Jag antar att längden på besöken beror på mängden inbäddade YouTube-klipp på inlägget om Gumball 2013. Längden idag tisdag 21 maj är också högre än normalt, även det sannolikt beroende av innehållet i min uppföljningspost Gumball 2013 – Bilder.

Bloggstatistik: Trafiktopp vid Gumball 2013

Bloggstatistik: Trafiktopp vid Gumball 2013

För mig betyder det här att jag kommer att forsätta söka publicera innehåll som kretsar kring bilar och aktuella events. Att få så mycket trafik och se mina inlägg ranka bra i SERP:en är riktigt skoj, en bekräftelse på vad jag publicerar är rätt.

Värt att notera i sammanhanget är att det första Gumball-inlägget fick knappt 75 % av besöken från mobila enheter där iPhone och iPad tog första två positionerna följda av Samsung GT-I9300 Galaxy SIII och Samsung GT-I9100 Galaxy S II.