BJÖRN: Vida Webben – BjornSennbrink.se

Allt relaterat till webben, internet, webbtjänster mm.


Jag tänker inte debattera begreppet social media eller definitionen av detsamma, utan kallt konstatera att det finns kanaler för kommunikation som verkar jämte din webbnärvaro och här peka på några olika som jag genom åren funnit vara bra för att bygga relationer och generera affärer.

YouTube
Video är oslagbart när det kommer till möjligheten att vara transparent gentemot dina kunder. Du behöver inte ha en dyr produktion utan det räcker gott med extra belysning, ljuddämpande tyger och en bra mikrofon. Filmkamera har du i din smartphone och en digitalvideokamera går också att köpa för lite pengar. Sänk kraven på att produktionen ska vara professionell. Det blir minst lika bra om det är amatörmässigt. Är du helt grön kommer du att bli bättre efterhand.

För coolare videoklipp kan du använda en Sony HDR-AS15 Action Cam

YouTube använder du för att publicera dina filmklipp och även om det finns bra alternativ är YouTube en bra början, med en bred träffyta och idag smart integration i Googles sökresultatsidor. Videoklippsbekskrivningarna kan du tillsammans med text-overlays använda för att driva trafik till din webbplats.

Jag använder YouTube för att underhålla mitt intresse av att skapa beskrivande videoklipp. Jag har publicerat fler än 70 klipp de senaste åren och det är riktigt roligt. Det gäller bara att släppa på rädslan av att andra, okända, höra mig tala och se på mig när jag gör något. Städar hallgolvet exempelvis.

Facebook
Det här en domän, en kontext, som många uppfattar som något privat. På senare tid har vi börjat se fler och fler ”suggested posts”, vilket i praktiken är betald annonsplats. Ibland känns det relevant och ibland blir det bara jobbigt. Det kan vara tungt att betala för en kampanj och sen bara mötas av negativa kommenterar (ja, jag skriver sådana själv ibland) eftersom det affärsmässiga och Facebook inte alltid går hand i hand. Särskilt inte när användarna på Facebook förväntar sig att kunna konversera med sina vänner och kunna välja bort annonser.

Facebook som plattform för marknadsföring är dock väldigt bra. Det finns många svenska och utländska företag som använder Facebook för att bygga relationer med sina kunder, för att ge support och för att tillföra nytta hos Facebook-användarna. Det är även ett faktum att företag är människor och med så många miljoner människor med FB-konton så är tjänstens koppling, om än indirekt, något reellt och något som kommer att bestå.

Facebook som plattform öppnar upp för ett tonläge och en kommunikationsstil som skiljer sig från traditionell support och en informativ webbplats. Möjligheterna till snabb och rak kommunikation är mycket större men det gäller att bevaka kanalen när du väl etablerat dig där. Det finns en anledning till att flera av mina kunder avstått från att inkludera Facebook i sin marknadsföringsmix. De har helt enkelt inte resurserna att arbeta långsiktigt med Facebook och väljer då att avstå. Det är inget fel med det.

Twitter
Mitt råd är att du ska passa dig för Twitter, som i många avseenden är en dyngpöl även om hardcore-användarna gärna målar upp en bild av en vacker svandamm. Begränsningen i antal tecken och kravet på att hålla sig till en drös oskrivna regler kan i värsta fall leda till twitterstormar, och snabbt leda till en massiv negativ kritik, skulle du eller ditt företag göra ”fel”. Det finns en löst definierad Twitter-elit som använt tjänsten så länge att de tror att Twitter är världen i sig, när det i själva verket bara är en liten bubbla.

Fördelarna med Twitter, som också är dess nackdelar, är möjligheten att mycket snabbt få väldigt stor spridning. Om du byggt upp ett gäng followers kommer viktiga saker att kunna få spridning, inom såväl hardcore-bubblan som utanför. Det är viktigt att du som ovan webbpublicist och person som saknar erfarenhet konsulterar någon som vet mer. Det är även bra att börja i liten skala och ska du dessutom använda Facebook samtidigt kan en viss planering vara till stöd när det hettar till.

Har du tur så hetter det aldrig till. Du skriver bara saker som andra gillar och reaktionerna är alltid positiva. Det finns ingen som är missnöjd med vad du skriver. På Facebook rullar allt på bra, på YouTube publicerar du klipp i mängder som folk gillar, delar och favoritmarkerar. Du verkar inom en utopi med en molnfri hosisont framför dig – Om du når dit har du lyckats. Du har använt social media på rätt sätt och din webbnärvaro har stärkts!

Oscar Mayer är ett köttproducerande amerikanskt företag under Kraft Foods och som i USA är kända bl.a. för att ha byggt Wienermobile: https://www.google.com/search?q=Wienermobile

Häromdagen laddades det upp en reklamfilm på Oscar Mayers YouTube-kanal och för oss baconälskare(!) värmer det i hjärtat(!) att se filmen:

Kundrelationer kan vara en illusion. De kan även vara högst verkliga även om de inte alltid är på samma nivå som t.ex. ett parförhållande eller ett äktenskap. Allt handlar om definitioner, innehåll och interaktionsnivå mellan dig och kund.

Relation är enligt Nationalencyklopedin ett logiskt grundbegrepp, [ett] i matematiken samband mellan två storheter, och/eller [ett] förhållande (mellan två [eller flera] företeelser; känslomässigt förhållande (mellan två eller flera personer), samt den del av en litterär text som läggs i författarens egen mun, i kontrast till de avsnitt som bygger på de deltagande personernas dialog eller, mer sällan, på den enskildes monolog.

Jag ser relation i det här inlägget utifrån det tredje exemplet ovan: Ett förhållande mellan två eller flera företeeler, där ett företag med sina produkter (vara eller tjänst) har ett slags förhållande med kunden eller kunderna.

I skenet av ovanstående är kundrelationer inte en illusion. Rent definitionsmässigt föreligger en relation mellan företagen och (för produkter betalande) kunder. Det är inte en illusion, det är inte på låtsas utan snarare högst verkligt även om det inte går att ta på.

En kund kan visst gilla ditt varumärke och tala väl om dig inför sina vänner. Och det kan ju vara skönt. Men vi lurar oss själva om vi tror att vi har en relation. I samma ögonblick vi gör ett misstag, låter bli att visa att vi bryr oss eller inte motsvarar de höga förväntningarna kunden med rätta har på oss, blir vi dumpade.

Ovanstående citat kommer ur senaste nyhetsbrevet från Seppo Salmivuori. Titeln på nyhetsbrevet är ”Illusionen om kundrelationer” och jag håller med Seppo på många plan. Men som jag visat ovan är kundrelationer inte en illusion.

Vad som däremot kan vara en illusion är vad vi väljer att värdera och vad som får oss att tro att en viss typ av relation existerar. Seppo menar att bara för att ett företag har 1,000 Gilla på Facebook-sida så betyder inte det att företaget har 1,000 relationer. Det betyder att 1,000 Facebook-användare har valt att klicka på Gilla-knappen på företagets sida. Inget annat.

Läs även:
http://www.kreafonbloggen.se/2013/05/31/darfor-misslyckas-foretag-med-sociala-medier/

Jag fick ett mail nu på morgonen som jag först trodde var ännu ett bluffmejl. Det visade sig dock handla om att Drupal.org blivit hackat och det bekräftas av TechCrunch.

Dear community member,
We respect the privacy of your information, which is why, as a precautionary measure, we are writing to let you know about an incident that involves your personal information. The Drupal.org Security and Infrastructure Teams have discovered unauthorized access to account information on Drupal.org and groups.drupal.org. Information exposed includes usernames, email addresses, and country information, as well as hashed passwords. However, we are still investigating the incident and may learn about other types of information compromised, in which case we will notify you accordingly.

This unauthorized access was made via third-party software installed on the Drupal.org server infrastructure, and was not the result of a vulnerability within the Drupal software itself. This notice applies specifically to user account data stored on Drupal.org and groups.drupal.org, and not to sites running Drupal generally.

Det ska inte röra sig om en sårbarhet i själva Drupal utan bero på tredje-parts mjukvara installerad på de servrar där Drupal.org driftas. Användarnamn, e-postadresser och hashade lösenord är på drift, och om du har konto på Drupal.org (som jag har) bör du genast begära ett nytt lösenord (länk till https://drupal.org/user/password).

Flipboard är en iOS- och Android-app som fungerar likt en aggregator dvs den presenterar artiklar från en stor mängd källor. Det coola med Flipboard är att du ”bläddrar” som i en vanlig tidning genom att svajpa på din skärm. Du kan även skapa egna små webbtidningar:

  1. Installera appen på din mobiltelefon eller surfplatta.
  2. Registrera ett användarkonto på Flipboard via appen (finns ej på webben).
  3. Besök https://share.flipboard.com/ där du klickar-drar en bookmarklet till verktygsraden i din webbläsare.
  4. Skapa ett nytt Magazine och när du hittar något ”flippat” så klickar du på din bookmarklet och väljer Flip it!

Dela ditt magazine med dina vänner och fortsätt att fylla på med bra material för att attrahera följare. Jag har skapa ett magazine som heter Biltest och det kan du följa genom att klicka på http://flip.it/fkVp8 eller på bilden nedan:

Pappa Bil @ Flipboard

Pappa Bil @ Flipboard