BJÖRN: Vida Webben – BjornSennbrink.se

Allt relaterat till webben, internet, webbtjänster mm.


TikTok icon on mobile phone

TikTok: 3 idéer för videos som färre svajpar förbi.

TikTok är en app som många lyckas på det vill säga de får många visningar. Huruvida antal visningar är ett mått på framgång eller vanity score kan vi ta upp i ett annat blogginlägg. Faktum kvarstår dock att antal visningar är det enda som är publikt tillgängligt. Hur många visningar en video fått är en kvalitetsstämpel. Noll visningar, dålig kvalitet. 5000+ eller miljontals visningar, videon är jättebra på att jonglera algoritmen.

Har du fastnat vid 267, 313 eller 4587 visningar? Då betyder det (kanske) att algoritmen vill att du tar till dig av tipsen kring hur du bäst gör videos för TikTok. Det senare är ett av tipsen; skapa videos för TikTok, återanvänd inte gammal skåpmat.

Läs mer
TikTok icon on mobile phone

TikTok-kortis: Återanvänd dina videos på Instagram Reels, YouTube Shorts etc.

TikTok lägger som du kanske känner till på en vattenstämpel på alla videos. Den vattenstämpeln flyttar på sig och om du sparar ner en video så visas vattenstämpeln. Men det finns såklart en lösning på det lilla problemet. Välkomna SnapTik.app i din webbläsare. Gå till den TikTok-video du vill använda. Kopiera delningslänken. Klistra in på snaptik.app och ladda ner. Inom några sekunder har du videon i din dator eller mobil för vidare redigering och distribution.

TikTok icon on mobile phone

TikTok: Är det okej att mima till förinspelat ljud?

TikTok har en funktion som du förmodligen inte känner till: Allt ljud som laddas upp till appen går att återanvända. Så om du spiller ut hela din familjs privata problem i en video..är det fritt fram för vem som helst att återanvända det fast med en helt annan video.

Det öppnar upp för en hel världs röster och innebär samtidigt en risk. Om du in the heat of the moment säger något i en video och sen ångrar dig, är det inte säkert att ljudet försvinner från TikTok.

Läs mer
TikTok icon on mobile phone

TikTok: Gör det här när du skapat ditt konto.

TikTok är på god väg att bli det nya Facebook? Jag har varit medlem något år men det var först sommaren 2022 som jag började publicera videos som hade lite tanke bakom sig. Det här har jag lärt mig om TikTok:

Det finns två flöden: De du följer och ett som heter ”For You”, där det senare är TikToks sätt att få dig att upptäcka nya användare och deras videos. De som säger sig veta påstår att en video som väljs ut av algoritmen för visning på ForYou, automatiskt blir viral. Det stämmer inte.

Läs mer

Google: Ökad synlighet med tidsstämplar i YouTube-videos

För dig som nyligen börjat ladda upp eller som sen tidigare har flertalet videos på YouTube kommer här ett tips om timestamps för att synliggöra key moments. Det innebär i praktiken att du lägger in tiden för olika ögonblick i din videobeskrivning.

Fördelen med att lägga in timestamps i videons beskrivning är att tittarna lättare kan navigera sig till relevant del av en längre video.

Om du laddat upp en video som handlar om flera olika saker bidrar timestamps till att ge tittarna direkt access till just den del av video som de sökte efter.

Det finns dessutom en chans att din video visas direkt på Googles sökresultatsidor, komplett med en slags tidslinje där förändring av innehåll synliggörs med en liten prick. Denna funktion på Google började rullas ut i Google-appen sommaren 2019 och senare även i det mobila sökresultatet (utan krav på app). Förutom de uppenbara fördelarna med att ta mer plats en SERP* så ger du dina tittare möjlighet att direkt gå till den del av videon de är mest intresserade av att se.

Det är en del pyssel med att bestämma tidsangivelserna. Du kollar igenom din video och redigerar beskrivningen vartefter. Alternativt gör du en notering vid sidan av och lägger därefter in alla tidsangivelser. Ett tredje sätt är att jobba med två flikar eller två webbläsare och lägga in tidsangivelser vartefter du identifierar en ny sektion (key moment).

Vad detta syftar till är att du ska ge dina tittare en bättre upplevelse. De har valt att se på just din video och då bör du göra vad du kan för att förenkla tittarupplevelsen. Det finns dessutom som ovan nämnt en funktion där din video, med timestamps, visas direkt på en SERP (Searcg Engine Results Page) vilken kan ge fler visningar.

För mer läsning på ämnet se t.ex. Search Engine Journal.