Volkswagen Passat av 2010 års modell är en väldigt vanlig bil på svenska vägar. En kombination med bra totalekonomi, bra innerutrymmen och snåla motorer har gjort bilen till en tjänstebilsfavorit. Snarlik kvalitet som en Audi och billigare än en Volvo. Inte undra på att taxiåkerierna älskar bilen (eller hatar bilmodellen på grund av alla problem som varit med DSG-växellådorna).
DSG-lådan är omdiskuterad både bland företagare och privatpersoner. När den fungerar och hanterar de sju stegen framåt är den riktigt smidig. Men det finns skräckhistorier om hur lådan slutat portionera ut kraften till hjulen vid omkörningar. Särskilt taxibilar som har lådan i kombination med gasmotorn har haft många problem där lådor har bytts på rad.
Jag körde Passaten i fråga just som taxibil (2010-2011) och jag har inte råkat ut för stora problem annat än att det varit svårt att starta mjukt, det rycker gärna till vid start från stillastående och DSG-lådan har ibland en ovana att inte kunna hantera förändrade körstilar på ett bra sätt. Men när den fungerat har den varit rapp och komfortabel.
BMW X3 xDrive 35d – 2013 års modell av BMW X3 med största dieselmotorn – en riktigt härlig sportbil med plats för hela familjen dessutom. Trots hård testkörning drog bilen under litern: Stark dieselsexa på 313 hk och vridmoment i par med bjässen Mercedes-Benz 350d!
35d-motorn är fantastisk och med en moderat bränsleförbrukning på 0,9 liter per mil var det allt igenom underbart att testa bilen i en vecka. Det var med sorg i blicken som pressbilen lämnades åter till BMW i Sollentuna.
BMW X3 xDrive 35d – En praktisk familjebil
BMW X3 är även utan en stark motor en riktig bra SUV. En rakt igenom välbyggd tysk i premium-segmentet. Bilen är dessutom lagom stor för svenska vägar, den är lättkörd i stadstrafik och hanterbar även på kurviga vägar.
Lagom med plats för alla resenärer och den bakåtvända bilbarnstolen var monterade under hela testveckan. Även lastutrymmet räckte och blev över. Åtta stora ICA-kassar, inga problem.
Den som gör detta till en praktisk och rolig familjebil är motorn. BMW X3 är bra även med 20d-motorn. 35d ger den extra skjuts du alltid saknar med 20d och som gör nästan all körning riktigt underhållande.
BMW X3 xDrive 35d – Prestanda
Den raka dieselsexan på tre liter i 35d levererade verkligen med besked. Genom den åttastegade automatiska växellådan trycktes det ut hela 313 hk (vid 4400 varv) och 620 Nm (vid 1500 varv). Den enorma kraften under huven gjorde att X3 35d kunde nå 100 km/h från stillastående på 5,8 sekunder med en toppfart på ca 240 km/h.
Noll till 100 på som sagt strax under sex sekunder gjorde att jag vann de flesta rödljustävlingarna. Prestandan är i par med (den större) Porsche Cayenne GTS som har två extra cylindrar (V8) och 100 st fler hästkrafter samt en större kaross. Även grundmodellen av Porsche Panamera är på samma spår i hastighetsökningen.
Audi SQ5 TDI, en direkt konkurrent till X3 35d, är en halvsekund snabbare 0-100 km/h. Audin har samma hästkraftantal som X3:an och 30 extra Nm samt ett grundpris som är 30,000 kr över instegspriset för BMW X3 xDrive 35d.
Mercedes då? Jorå, de har i sin GLK en motor som kan konkurrera med BMW och Audi. GLK 350 CDI 4MATIC BlueEFFICIENCY är sekunden långsammare till 100 km/h. Förmodligen på grund av att Mercan bara har 265 hk men också för att växellådorna hos Mercedes tenderar att vara mer komfortbetonade. Mercan har dessutom ett instegspris ca 70,000 kr under BMW och hela 100,000 kr lägre än det för Audi SQ5.
Prisbild
BMW X3 xDrive 35d var hösten 2013 toppmodellen för BMW:s mellanstora SUV-modell X3. Grundpriset låg på 538,000 kr och bilen jag testade hade extrautrustning för ytterligare dryga 200,000 kr. Bilen var knappt inkörd med bara 111 mil på mätaren vid uthämtningen i Sollentuna. För samma pengar som den här SUV:en kostade vid testkörningen kan du idag få en bättre begagnad Ferrari 360 Modena eller Lamborghini Gallardo.
Hur tyglar man en dunderdieselspis som den i 35d?
Det gäller att ta det lugnt i början. Ska du göra detta är mitt tips att sitta still i bilen några minuter, på tomgång, lyssna in ljuden och bekanta dig med förarmiljön. Gör en bra stols- och rattinställning innan du rullar ut i trafiken. Och gör för guds skull inte en fullgasacceleration innan du känt in var du har bilen. Du kanske tycker det verkar coolt. Tyck sen till om hur du ser ut inför andra när du hänger där på refugen med smashad framvagn. Lär känna bilen innan du ökar takten.
Jag har kört BMW 850 tidigare som med sin 300 hk stinna V12:a var svår att tämja men som bjöd på så mycket körglädje att jag saknar den körupplevelsen än idag. Jag har även rattat en Mercedes ML 430, som visserligen bara hade en V8 på 270 hk men som i kombination med SUV-karossen utmanade mig på de kurviga vägarna i Småland. Den testade BMW:n påminde faktiskt en hel del om en tio år gammal Mercedes ML 430, samma råa styrka och ingen som helst lust att sluta dra när du håller kvar gaspedalen mot golvet.
https://bjornsennbrink.se/wp-content/uploads/2019/01/suvtest-2013-bmw-x3-xdrive-35d.jpg7191280Björn Sennbrinkhttps://bjornsennbrink.se/wp-content/uploads/2022/05/bhs.webpBjörn Sennbrink2013-10-23 11:08:042023-07-24 16:56:35SUVTEST: 2013 BMW X3 xDrive 35d: Sport-SUV & familjebil i ett
BMW X3 xDrive 35d är en mycket kompetent SUV, eller SAV på BMW-språk, som jag haft förmånen att ratta i en vecka. När det här publiceras är jag på väg till Stockholm för att lämna in bilen på BMW:s huvudkontor i Sollentuna.
Det är med blandade känslor som jag lämnar tillbaka X3:an som under en vecka bjudit på massor av körglädje, nytta och äventyr. Första natten med BMW:n drömde jag om Toyota RAV4 och det är väl talande för hur jag kände inför X3:an inledningsvis.
Toyotan må ha haft mycket sämre teknik men uppförandet på vägen i kombination med sina utrymmen har iallafall fått mig att tycka väldigt mycket om nya RAV4. X3:an var genomgående trängre invändigt än RAV4 men levererade dock något som RAV4 inte bjöd på: Sportbilsprestanda.
Chevrolet Captiva LTZ i sitt nyaste utförande är ett lyft jämfört med föregående modell. Fronten påminner inte så lite om gamla Cadillac Seville med sina brödlimpaliknande klarglastäckta ljusinsatser. En utåtbuktande grill och snyggt designade dimljushållare gör sitt till för utstrålningen.
Invändigt är det okej med utrymmen för upp till fem personer. LTZ-modellen bjuder på halkig skinnklädsel vilket är bra ibland och dåligt ibland. När du ska kliva in i bilen och hasa dig på plats underlättar skinnklädseln, när du kör på kurvig väg kommer du att svära över den hala skinnklädseln. Det saknas dessutom bra sidostöd för såväl förare som passagerare. Men om du vet om det innan så kan du anpassa din körstil och istället njuta av den goda sikten ut från bilen.
https://bjornsennbrink.se/wp-content/uploads/2013/10/image.jpeg6971000Björn Sennbrinkhttps://bjornsennbrink.se/wp-content/uploads/2022/05/bhs.webpBjörn Sennbrink2013-10-07 19:35:282023-07-30 22:33:04Chevrolet Captiva LTZ: Tveksam badge engineering, för dig som inte har råd med Cheva Tahoe. Vettigt köp som begagnad.
SUV-test av BMW X1 – minstingen i SUV/SAV-modellprogrammet. X1 passar dig som idag kör 3-serien och vill byta upp dig till en nästan lika stor men något annorlunda modell.
Den testade bilen kom i ett Sport Line-utförande och rullade på 18-tums dubbelekrade lättmetallfälgar i en grå metallic nyans. X1:an hade ambientbelysning, röd kontrastsömnad i läderratten, instegslister i aluminium, och svart högglans applicerad på ytterbackspeglar, dörrlist och list över instrumentpanel.
Modellbeteckningen ”18d” är lika med en fyrcylindrig diesel på två liter och 143 hästkrafter vid 4000 varv samt 320 Nm vid 1750–2500 varv. Testbilen var extrautrustad med en åttastegad Steptronic-automatlåda. Dieselmotorn kändes alert i alla lägen och 0-100 km/h gick på några hundradelar under 10 sekunder.