BJÖRN: Motor & Bilar

12+ års motorbloggande inkl. allt content från SUVTEST.se och CARTESTR.com


Pickup-marknaden växer. Sverige är den tredje största marknaden i EU. Trender visar att pickup-köpare vill ha större motorer och interiörer som är mer liknar personbilar än laståsnor: Mercedes-Benz berättade allt detta innan de visade nya X-klass för oss samlade på Trosta Park intill Arlanda för pressvisningen av nya X-klass.

Mercedes-Benz lanserar X-klassen, för försäljning världen över. Särskilt Asien och Sydamerika är marknader där pickuper tjänar som både lastare och persontransportör. Pickup’en kommer ur samarbetet mellan Daimler och Renault-Nissan. X-klass bygger på Nissan Navara fast den här bilen har förändrats, för att bli en Mercedes-Benz. Detta är dock ljusår från en Mercedes-Benz om du tänker på E-klassen, GLC eller S-klassen. X är inte lika med personbil. Det här är en arbetsbil, ett fordon som du köper för att använda i ditt arbete som hantverkare, bonde eller liknande.

Så du kan gå och köpa en Nissan Navara. Eller så kan du köpa en Renault Alaskan. Eller så kan du köpa en Mercedes-Benz X-klass. Din plånbok och dina behov samt önskemål får avgöra vilken bil som är bäst för dina behov. Fast det vi vi alla….att du inte köper en bil enbart utifrån behov. Du som vill glänsa lite extra köper en X-klass. För det är en Mercedes-Benz med tillhörande utstrålning.

Mercedes-Benz X 250 d: Pressvisning Sverige

Särskilt rakt framifrån är det väldigt mycket Mercedes hos X-klassen. Det är omöjligt att se något Nissan i fronten. Det är först i profil som Nissan-linjerna framträder. Rakt bakifrån är det återigen lite svårare att påvisa att du tittar på en Navara. Mercedes har lyckats ganska bra med att maskera det faktum att det är Navara under ytan.

Mercedes-Benz X 250 d: Pressvisning Sverige

Det är även under ytan som skillnaderna mellan Nissan och Mercedes-Benz uppenbarar sig. En bredare spårvidd, ett starkare chassi och skillnader som sägs reducera känslan av att köra en arbetsbil. X-klassen sägs vara tystare och mer komfortabel än motsvarande Nissan Navara. Det fanns tyvärr inte någon Nissan Navara på plats under pressvisningen så en direkt jämförelse kunde inte ske. Kanske var det en medveten plan från MB:s sida?

Den första premium-pickupen?

Marknadsmaterialet talar om X-klass som marknadens första premium-pickup. För en som varit med ett tag och kört många olika bilar ur segment som är uttalat premium och ur segment där premium inte nämns i broschyrerna, ter sig påståendet om att X-klass är premium som en lätt överdrift.

Att MB säger att X-klass är premium beror på att X-klass inte per automatik anses vara premium. Du skulle inte komma på tanken att kalla en S-klass för premium. Det är inneboende i varumärket.

X-klassen däremot är helt ny så det är viktigt att säga att X-klass är premium. Annars kan den uppfattas som en simpel badge engineering av en Nissan Navara så till vida att du inte gräver djupare i teknikbeskrivningarna och inser att det faktiskt är en skillnad mellan bilmodellerna.

X-klass kan mycket väl vara marknadens första premium-pickup. Huruvida X = premium eller inte kan sökas svar på genom att jämföra pickup-modeller. Inte genom att se till den sortens premium som MB erbjuder i sina personbilar. Om det senare inte sker så är det inte så svårt att se hur X-klass kan ses som premium.

Japanerna och tyskarna som saluför pickuper idag är inte direkt kända för att erbjuda något mer än funktionella arbetsfordon. Det spelar liksom ingen roll hur många coola LED-stripes och häfta flakkåpor som erbjuds. Ingen skulle väl komma på tanken att kalla en Fiat Fullback för premium?

Motor / växellåda

Under huven på X 250 d (testad här) finns en rak fyra på 190 hk och 450 Nm parat till en 7-stegad automatlåda. Namnet till trots är det inte Mercedes egen dieselfyra, den 250d ger 204 hk och är en helt annan motor.

Väldigt märkbart i X-klass jämfört med andra Mercedes är att lådan gärna håller i växlarna. Enligt MB själva ska det vara så för att kunna ge mjuka växlingar. Att inte lådan växlar hela tiden underlättar även vid start av tungt lass eller en släpvagn.

Att köra på asfalt

Jag gavs möjligheten att testköra X-klass på fin asfalt, genom en konbana, vidare genom ett par mjuka svängar, över en yta som hos en halkbana och genom en slalombana. Upp till 60 km/h vågade jag gasa i konbanan. Jag fick vrida ratten tämligen mycket. Det här är inte en smidig GLC.

X-klass gick dock lika stabilt med bakhjulsdrift som med fyrhjulsdriften inkopplad. Det var bara i låg hastighet som 4H gjorde sig påmint. Det kändes ungefär som att köra med handbromsen åtdragen i låga hastigheter. Inte lika smidigt att köra som med den du har i din E-klass, GLE eller GLC där bilen blir allhjuldriven vid behov.

På asfalt är X-klass en trygg skapelse. Visst, du får vrida ganska mycket på ratten för att hamna i rätt spår. En ökad spårvidd om 7 cm jämfört med Nissan Navara bidrar säkerligen till detta.

Att köra på landsväg

Trygg och stabil är en bra sammanfattning. Jag tog ut X-klassen från testbanan och körde till Arlanda flygplats. Det brummade ganska mycket, särskilt bakifrån, vilket inte är ett gott betyg med tanke på att bakre hjulhusen sitter i flaket och inte mot kupén. Lagom acceleration utan att briljera.

Att köra i terräng

Imponerande. Inte för att Mercedes SUV:ar inte klarar terräng men X-klass var verkligen imponerande. Att ta sig fram på en mycket smal skogsbana där leran stod decimeter-tjock var inga som helst problem. Inte ens för en ovan förare. Tack vare 360-graderskameran var det lätt att se så att träden inte skavde mot karossen.

Nu är det kameran ett tillval men ändå. Riktig fyrhjulsdrift med lågväxel är något helt annat än vanligt 4MATIC som portionerar ut drivning efter behov. Det senare testade jag när GLE 400 Coupé fick smaka lera i Kilsbergen våren 2016.

Offroad-banan på Trosta Park var kort och samtidigt fullt tillräcklig. Underlaget är sannolikt inte helt ovanligt på byggarbetsplatser, en bra simulering av verkligheten helt enkelt.

X-klass Offroad

Det måste kännas tryggt att kunna veta att ens fordon mäktar med det. Men så är det när allt kommer omkring en Nissan Navara under skalet.

Progressive vs. Power

Den modell som stod till buds på pressvisningen var X 250 d i Power-utförande. Det senare ett tillval för 45 000 kr exkl. moms som inkluderar elstolar, 19-tumsfälgar, 2-zons ACC, sidosteg, skjutbart bakfönster, tonade rutor, takreling och LED-strålkastare mm. Tveksamt om det är värt pengarna om du söker ett arbetsfordon. Fast det är nog ändå en bra investering inför att du ska sälja bilen vidare?

Till standardutrustningen finns fyrhjulsdrift (2H, 4H och 4L) och 7-stegad automatlåda, backkamera och Audio 20 med åtta högtalare, bromsassistent, downhill speed regulation, 17-tumsfälgar, elspeglar mm. Introduktionspriset för Progressive är konkurrenskraftiga 315 900 kr + moms (från 3515 kr per månad).

På tillbehörslistan finns bl.a. flakjalusi, flakkåpa, flaklock, flakinklädnad, krombågar mm.

Tillval inkluderar bl.a. diffspärr bakaxel, 20 mm förhöjt chassi, parkeringspaket med 360-kamera, läderklädsel mm.

Slutbedömning:

Coolt att köra en pickup med en stjärna i fronten. Inte lika coolt att det är så mycket Nissan under skalet. Jag hade hellre sett att Mercedes med sina resurser högg av baken på en GLS och byggde en pickup med allt igenom Mercedes under skalet.

Fast sen ska det tjänas pengar också.

Det är billigare att samarbeta, vilket visat sig fungera även tidigare. När X-klass kommer med Mercedes 350d/350 CDI V6-turbodiesel torde den här nya pickupen bättre svara upp emot de förväntningar som köpare av Mercedes-Benz har.

Texten ovan ursprungligen publicerad 23/11 -17 och reviderad i januari 2019 med en längre ingress samt längre utläggning om huruvida X-klass är premium, eller inte.

2000 T4 Volkswagen Caravelle VR6

Bensinförbrukningen är för många den viktigaste posten i bilbudgeten. Det är dock en del av, en större kostnadskalkyl du måste göra för ditt familjebuss-ägande. Här får du kunskap om hur mycket soppa en Caravelle VR6 drar.

OBS: 17 år gammal bil. 204 hk, fyrstegad automat, sex cylindrar som vill bli matade med bensin + en bil som väger drygt 2 ton. Den kombinationen kommer aldrig att bli lika snål som en modern personbil.

Läs mer
Oljestickan sitter fast VW T4 VR6

Vår familjebuss hade innan köpet stått stilla i drygt ett år och eftersom vi var så desperata efter en större bil glömde jag helt bort att lyfta på motorhuven hos säljaren. Inte för att det hade spelat någon roll tror jag. Bilen gick vid provkörning fint upp i temperatur, växlade som den skulle och lät som en VR6:a ska göra.

Väl hemma blev det så dags att börja gå igenom bilen. Kolla så att allt stod rätt till. Börja med att kolla oljenivån i motorn.

Öppnade huven, noterade att gasfjädrarna inte var helt krya. Kan inte minnas att gasfjädrar för motorhuven var standard på de Caravelle jag körde i jobbet tidigt 2000-tal.

Hur som helst. Oljestickans orange handtag var lätt att se. Jag tog tag i det. Och det rörde sig inte ur fläcken.

Jag drog hårdare. Den rörde sig inte.

Jag vred på stickan, vickade den åt sidorna, snurrade på den. Men icke, den satt stenhårt fast.

Gick in och googlade. Tydligen inte ovanligt ens på nya Volvo-bilar att oljestickan fastnar.

Jag ville inte dra av handtaget så jag sprayade på 5-56 och gnuggade där jag kom åt med handen. Skyddslocket över motorn hade jag ingen lust att skruva bort.

Kanske berodde det på att det var 6 minusgrader natten före, tänkte jag.

Så jag körde en sväng, ungefär en mil på landsvägar och grusväg (lerigt).

Väl hemma körde jag in nosen i garaget och skulle ta fram värmefläkten. Hade dock läst innan att oljepåfyllningslocket kunde tas bort, att det kunde finnas ett slags vakuum i motorn som höll fast stickan.

Jag spelade in ett videoklipp och berättade på knagglig engelska om hur oljestickan satt benhårt fast. Sekunderna senare lossnade stickan hur lätt som helst.

Det oväntade: Att det knappt var någon olja i motorn förvånade. Bilen hade körts ca 20 mil sen köpet i Skara och aldrig hade den protesterat.

Nu var dock oljestickan lossad. Nästa åtgärd: Köpa och fylla på motorolja!

Steg-för-steg, lossa oljesticka som sitter fast:

  • Dra i stickan
  • Vrida på stickan och sen dra i den
  • Vrida på stickan, vicka, snurra och sen dra i den
  • Spraya 5-56 på stickan där den går ner i röret
  • Vänta
  • Köra motorn varm alt. blåsa med fläkt/hårtork på stickan
  • Vrida etc. på stickan
  • Skruva loss påfyllningslocket för motorolja
  • Loss stickan genom att dra en lätt rakt uppåt!

Guide-texter @ FAMILJEBUSS:

Hösten 2017 fick vi vårt fjärde barn och med det blev vår femsitsiga personbil för liten. Detta var såklart ingen nyhet för oss och vi hade kollat på olika större bilar hela sommaren. Och så en fredag dök den upp: En 17 år gammal Caravelle med VR6-motorn. Den skulle vi ha!

Läs mer
Saab 9-5 2,3t -04 vs. Mercedes GLC 220d -16

Kan en begagnad Saab-kombi till en bråkdel av priset jämfört med en ny eller lätt begagnad Mercedes GLC vara en intressant jämförelse? Testobjekten är en Saab 9-5 2,3t SportCombi av 2004 års modell och en GLC 220d av senaste modell.

Bakgrund – Undertecknad äger en automatväxlad Saab 9-5 2,3t kombi -04 med 21K+ mil på mätaren, inköpt hösten 2016 för 18 000 kr, servad direkt för 5000 kr och körd vintern 2016/2017 på nya vinterdäck (ytterligare 5000 kr). Undertecknad lånade en pressbil av Mercedes-Benz Sverige i november 2015, den vanliga SUV-karossen, med 220d-motor.

Läs mer