Crazy jämförelsen: Saab 9-5 2,3t -04 vs. Mercedes GLC 220d -16

Saab 9-5 2,3t -04 vs. Mercedes GLC 220d -16

Kan en begagnad Saab-kombi till en bråkdel av priset jämfört med en ny eller lätt begagnad Mercedes GLC vara en intressant jämförelse? Testobjekten är en Saab 9-5 2,3t SportCombi av 2004 års modell och en GLC 220d av senaste modell.

Bakgrund – Undertecknad äger en automatväxlad Saab 9-5 2,3t kombi -04 med 21K+ mil på mätaren, inköpt hösten 2016 för 18 000 kr, servad direkt för 5000 kr och körd vintern 2016/2017 på nya vinterdäck (ytterligare 5000 kr). Undertecknad lånade en pressbil av Mercedes-Benz Sverige i november 2015, den vanliga SUV-karossen, med 220d-motor.

Det skiljer 13 år mellan bilarna och över en halv miljon kronor i inköpspris. Den äldre har en bensinmotor + femstegad automat, den nyare en dieselfyra med niostegad automat. Plats för upp till fem resande och en rymligt lastutrymme i bägge bilar. Demonterbar dragkrok på Saaben, automatiskt infällbar dragkrok på Mercan.

KÖRNING

Saab’ens fyrcylindriga bensinmotor med turbo gav när bilen var ny upp till 185 hästkrafter och 280 Nm i vridmoment vid 1800 varv per minut. GLC 220d levererar 170 HK och 400 Nm. Noll till 100 km/h är Mercedes bara en sekund snabbare. Toppfarten är dessutom högre i Saaben än hos GLC 220d: 225 km/h vs. 210 km/h.

Väl uppe i fart går Saaben bäst när du ger försiktigt med gas. Ska du dra upp bilen från låt säga 50 till 70 och vidare upp till 100 går det smidigast om du inte trycker gasen i botten. Samma sak med GLC 220d, en dieselmotor likt denna trivs inte på höga varv. Gasa på varsamt och låt vridmoment komma seglandes.

Att segla fram är en bra beskrivning av hur det är att köra GLC 220d. Det finns få underlag där bilen känns orolig eller att du skulle sakna känslan av kontroll.

Detsamma kan tyvärr inte sägas vara gällande för hur en Saab 9-5 2,3t beter sig på rull. GLC är lättare att köra tack vare en mer modern chassiuppsättning. Saaben vandrar gärna vilket kan ha sin förklaring i breda däck och en i sammanhanget omodern sättning under skalet. Fast om skillnaden är värd flera hundra tusen kronor är tveksamt.

Vid körning i stadstrafik är det stor skillnad på en GLC och en Saab 9-5. Om ditt mål är att se långt är det en SUV du ska köpa. Vill du ha bra sikt närmare bilen kan du välja en Saab. Saab 9-5 har en tämligen låg midjelinje och stora fönster. Det är sällan svårt att placera bilen i tät stadstrafik. Det enda som är störande är bakomvarande SUV:ar vars ilskna halvljus lyser rakt in i den lägre placerade kupén hos Saab 9-5.

Att backa med GLC är dessutom lättare än i Saab 9-5. Den gamla svenska trotjänaren har nämligen ingen backkamera och på just detta exemplar saknas parkeringssensorer. Att fickparkera är också lättare i GLC. Du behöver inte ens röra ratten när bilen parkerar automatiskt…hos Saaben kan du lösa det med högprofildäck och körning upp på trottoaren samt ner på gatan igen. Eller så lär du dig fickparkera. Det är faktiskt inte så svårt som det kan se ut.

MANÖVRERING

Den äldre Saaben har som sagt en låg midjelinje och mycket bra sikt åt alla håll. Eftersom den aktuella bilen inte har stylats sönder eller försetts med tonade rutor är det bara de tjocka C-stolparna som hindrar dig från att se vad som är i närheten.

Den nyare Mercedes 220d är svårare att manövrera på grund av dess högre SUV-kaross och relativt höga midjelinje. Tack vare sensorer i alla hörn och en backkamera klarar du dig från att skrapa i betongstolpar i parkeringsgarage eller bilarna intill utanför ICA/IKEA/Coop eller var du nu befinner dig. En något högre markfrigång underlättar också när du ska tampas med trottoarkanter eller stenar på skogsvägen.

Lastad/Olastad – Saaben blir märkbart mer stabil med passagerare utan att det känns som att bilen sätter sig på baken. Mercedes 220d pinnar på samma vis som när den är olastad.

Att lasta är lika lätt i bägge bilar. Saaben upplevs dock som mer oöm och förlåtande inför smutsig last såsom presseningar, blöta badkläder o liknande. Mercedes är en nyare bil och som ägare kanske du väljer att lasta smutsiga saker i den även om det förtar nybilskänslan.

Sannolikt var tidigare ägare av Saab 9-5 mer försiktiga vid lastning än vad som är gällande så här många år senare. En grov gummimatta i lastutrymmet underlättar i bägge bilar.

TRYGGHET

Att köra en ny bil innebär att du sitter mer säkert. Det är en trygghet. En annan trygghet är att köra ett fordon som sannolikt bättre kan förlåta förarmisstag. Autobroms finns t.ex. inte på en Saab 9-5.

När det smäller torde det dessutom vara mycket trevligare efteråt att ha suttit i en GLC, än i en 9-5. Den nyare bilens interna struktur kan hantera hårdare krockar.

Att bilen startar i alla väder är dessutom trevligt. Vår gamla Saab har inte svikit oss en enda gång. Visst, den är lite orolig på tomgång och när den är kall. Och den låter som en gräsklippare (Saab-sjuka). Fast säg den dieselspis som knattrar behaglig motorsång när den är kall?

Den stora trygghetsposten är dock driftsäkerhet. Kör du bilar för 20-40000 kr måste du ha en liten buffert för årliga reparationer. Eller så lagar du inget. Bilen fungerar, ja den går inte 100% rent, den startar, den gör sitt jobb – varför spendera tusenlappar på att fixa något som fungerar?

EKONOMI

Inköpspriset är irrelevant i sammanhanget och ändå inte. En helt ny Mercedes GLC 220d kostar från 417 900 kr. En väldigt mycket begagnad Saab 9-5 2,3t SportCombi kan du få för 5-10% av vad Mercan kostar. Och så är det med alla äldre begagnade bilar jämfört med nya premium-SUV:ar. Även om vi skulle jämför med en ”naken” Mitsubishi Outlander för 259 900 kr är priset för en beg. Saab en bråkdel av vad en ny SUV kostar.

Är det verkligen värt prisskillnaden?

Ett värde som återkommande lyfts fram när bilar ska jämföras är kronor per mil. Vad kostar bilen att köra en mil när alla kostnader är medräknade inklusive värdeminskningen? Våra kära Saab har vi inte ägt mer än drygt ett halvår. Milkostnaden är svindlande med tanke på att vi inte kör så mycket med den. Milkostnaden ligger på ca 30 kr. Hur många kronor kostar en GLC 220d per mil och hur långt måste du köra för att komma ner i 30 kr?

Ja, fast nu är det som att jämföra äpple och päron säger någon. Visst, helt rätt. Det är väsentligt olika bilar som jämförs här. Fast när medel-Svensson sticker och slantar upp för en ny Mercedes finns det de som fortsätter att köra gamla Saabar fastän de inte alls är lika ”bra” som nya tyska premium-vagnar.

Faktum är att du skulle bli förvånad över vad somliga godsägare här omkring rattar. Törs jag påstå att Volvo V70 XC länge var den bil du såg en av de rikaste i trakten köra. Törs jag även påstå att det bara är nyrika som köper nytt, eller de som lever sina liv på avbetalning? Frågorna kommer att förbli obesvarade.