Sökmotoroptimering är ett intressant komplement till all annan marknadsföring som företag köper. Jag har läst boken Guldläge på nätet som handlar om just sökmotoroptimering och tycker att det är en bra bok som går igenom grunderna för SEO ur ett svenskt perspektiv.

Boken är skriven av Magnus Bråth och Michael Wahlgren. Magnus driver företaget Brath AB och Michael är VD för Pineberry. Det är två välkända namn i SEO-Sverige och det skänker en tyngd till bokens innehåll olikt vad du finner om du googlar och laddar hem allehanda e-böcker om sökmotoroptimering.

Det märks att boken är skriven av personer verksamma i branschen. Här och där är svenskan lite konstig samt ordvalen något udda. Inte så att det stör och kanske är det jag som konsult som också är lite miljöskadad. En företagare som vill jobba med SEO kommer förmodligen inte att märka det.

Sökmotoroptimering så som den är beskriven i boken Guldläge på nätet handlar inte bara om bra innehåll och bra länkar. Det handlar även om att få konverterande sidor att ranka bra. Det senare är särskilt viktigt om du arbetar med e-handel eller har någon annan direkt mätbar funktion på din webbplats. Boken ger dig tips om allt från URL-struktur till innehållsoptimering och berättar även om hur kan resonera när det kommer till internlänkningen. Du kan köpa besök genom att ha en galen Adwords-budget men om besökarna inte handlar är din sökmotorannonsering bortkastade pengar.

För egen del så är det få nyheter i den här boken. Det som jag gillar är dock hur boken sätter ord och beskrivningar på saker som är självklara för mig, men som inte är lika självklara för mina kunder. Boken fungerar alltså både som kunskapskälla och som resurs för marknadsföring.

Läs mer om boken @ http://guldlägepånätet.se/