Ett år i arbete med content marketing
Hösten 2008 började jag blogga på allvar. Det var bloggosfären, Twitter och kollektiv påverkan yada-yada. Kanske hade det någon påverkan på den tiden, kanske inte. Kanske var det där som många människor formades inför sina framtida yrkesroller. Och som likt ett kollektiv kom att påverka styrelsemedlemmar av den gamla skolan om det fina med digitalisering?
Idag handlar det dock inte om kollektivet utan om Björn. Jag vars ord du just nu underkastar dig. Du låter mig använda en del av ditt liv för att du förhoppningsvis ska lära dig något.
Genom hela min karriär (nåja) har den röda tråden varit ”bakom kulisserna”, den klassiska spindeln i nätet som i perioder haft konsulthatten på sig och jobbat utifrån specifikation. Genom anställningar har dock specifikationen bytts ut mot mer abstrakta strategier med tillhörande genomförande.
När pandemin slog till hade jag ett jobb som digital marknadsförare. Webb, SEM och SEO tillhörde vardagen. En ansenlig mängd bilder passerade genom Pixelmator på väg ut till social media och nyhetsbrev.
Allt det tog slut när USA stängde gränserna. Det var det stora landet som många vänt sig till med förtroende, som skulle det visa sig inte alls mäktade med pandemins verkningar. Resten är historia och ingen i USA brydde sig om att ännu en svensk researrangör trycktes mot gränsen till konkurs. Alla fick gå hem.
Men vi hängde inte läpp. Vi köpte en ny bostad och började planera flytten. Jag var arbetslös i 45 dagar (tack LinkedIn) innan jag klev på ett tåg som content writer. Hur den tjänsten utvecklades kan du läsa om här.
Nu i september 2021 har det gått ett helt år sen jag började arbeta med content marketing gentemot e-handelsbranschen. Jag jobbar som du sannolikt inte har en susning om som content manager på en riktig tillväxtraket, en prisbelönad sådan dessutom.
Och nyligen hade jag möjligheten att träffa min chef och nästan alla mina kollegor i person. Dubbla sprutor i armen hos alla och vi kunde stråla samman för en natt på Äventyrens ö strax öster om Åkersberga. Sätta foten på vårt Stockholms-kontor fick jag också. Riktigt skoj.
Innan dess var det distansarbete som gällde. För många av mina kollegor är det fortfarande distans som är reglen. En del strålar samman på Convendum i Stockholm men att vi skulle se en återgång till alla-på-kontoret ser jag inte hända. Iallafall inte där jag jobbar just nu.
Jag skriver ”nu” för att varje dag som känns som det. Lite abstrakt men jag gillar verkligen att jobba med content marketing, att få lära av kollegor som är highly skilled och att få stifta bekantskap med personer som jag förmodligen aldrig hade haft kontakt med om jag inte börjat jobba med content marketing på Omniarch.
Det som jag verkligen uppskattar på min arbetsplats är blandningen av professionalism och humor. Här har jag också fått blomma ut inom content, jobba långsiktigt med att bygga varumärke och att verka för att framtida kunder ska se oss i sitt top-of-mind nära behovsidentifiering.