BJÖRN: Vida Webben – BjornSennbrink.se

Allt relaterat till webben, internet, webbtjänster mm.


En komplett webbplats

En komplett webbplats är ett försäljningsargument och en beskrivning av hur fullständig en webbplats är. Vad som är en komplett webbplats är även en definitionsfråga.

För mig är det en webbplats där alla rimligt tänkbara komponenter finns representerade, komponenter som är tillräcklig för att besökare ska nå fram till målet hon hade när hon klickade sig fram till webbplats.

För andra kan en komplett webbplats betyda allt från ett digitalt visitkort till en webbplats med många redaktörer. Jag kommer nu att lista saker som jag anser utgör en komplett webbplats och vilka grundkomponenter som jag anser ska vara representerade:

Databasdriven
Webbplatsen är byggd med databaskoppling. En statisk HTML/XHTML-sajt eller en hemsida byggd med frames (ännu värre) kan bli snygg men väldigt omständig att skala upp. Det vill säga, att om din hemsida blir mer omfattande i såväl innehåll som funktioner underlättar det om hemsidan är byggd i en databas. Det finns idag egenligen ingen anledning till att inte* välja en databasdriven hemsida.

Full kontroll
Hemsidan har en kontrollpanel där administratörer samt användare med lägre behörighet än admin kan logga in och uppdatera hemsidan. Det ska inte krävas kodkunskaper bortom grundläggande HTML (för länkar, bilder mm) för att alla delar av hemsidan ska kunna uppdateras. En komplett hemsida frigör kunden från leverantören, om kunden önskar det.

Om du är på väg att köpa en webbplats bör du kolla upp framtida exportmöjligheter. Det finns tjänster där dina möjligheter att enkelt lyfta ut innehållet är begränsade. Du betalar ett lägre pris nu men det kan bli mycket dyrare senare om din webbplats är inlåst. Se även till att domännamn registreras på dig.

Mobilanpassad
Hemsidan är byggd på ett sådant vis att den fungerar ok eller iallafall bra på en surfplatta eller i en mobiltelefon (den är responsive). En nedre gräns för mobilkompabilitet bör sättas eftersom det blir konstigt att bygga en webbplats som ska kunna användas på tio år gamla mobiltelefoner. En nödlösning kan vara att erbjuda en extremt liten textbaserad hemsida, även om jag tycker att det är slöseri med resurser att producera något sådant.

Du kan välja mellan att mobilanpassa utifrån skärmupplösningar för enheter som är kända idag, eller att mobilanpassa webbplatsen utifrån den design du applicerar på webbplatsen.

Stabil grund
Hemsidan är dessutom byggd med en beprövad teknik som bjuder på ständig utveckling. Att måla in sig i ett hörn med en teknik som antingen försvårar skalbarheten eller som riskerar att stjälpa hela hemsida pga ej åtgärdade säkerhetsbrister, är inget som jag rekommenderar. Hemsidans teknik spelar mindre roll, det viktiga är hur systemet hanteras av utgivaren och vilka valmöjligheter till förändring eller utökning som det bjuds på.

Tänk på att bygga hemsida under det domännamn som ska vara synligt för besökaren. Jag har sett skräckexempel där en hemsida byggd i frames visar upp en WordPress-hemsida inom sina egna ramar. Det ser ok ut för de flesta men testa att sökmotoroptimera så ska du se vad som händer (eller kanske snarare; inte händer).

Bygg grunden först
När det här författas arbetar jag med en flytt av innehåll från en domän till en annan. Jag har ingen deadline vilket gör att jag i lugn och ro kan lägga tid på att revidera alla texter. Jag skriver om ett resmål och dessa tenderar att förändras över tid, något som jag gör research om innan publicering sker av artikeln på den nya domänen.

Slarva inte med texterna
Tänk som i det militära: En timmas förberedelser håller kvar någon i en minut, två timmar-två minuter osv. Två minuter är lång tid men du förstår kanske konceptet? Låt texterna vila lite om möjligt, låt andra se på texterna och missa inte möjligheten att hämta in feedback från andra, som kanske har andra perspektiv.

Slarva inte med bilderna
En bild säger mer än…är för det mesta sant och på en komplett hemsida finns det bilder som förstärker texterna. Har du många bilder använder du ett bildgalleri och har du några bilder du gillar extra mycket kan de visas i en bildväxlare.

Tänk på att optimera bilderna innan publicering. Det finns inget värre än att klicka på en minatyrbild för att få vänta på att den 3 MB stora originalbilden, direkt ur digitalkameran, ska visas för ett ögonblick innan autozoom i webbläsaren förstör allting (du ser en bråkdel av bilden).

Tänk som en säljare
Hemsidan ska kommuncera. Jag skriver det igen: Kommunicera, ert budskap till era intressenter och ni ska ta tillvara på vad era intressenter har för åsikter.
Se på hemsidan som en försäljningskanal, även om ni inte säljer några varor eller tjänster. Ni säljer kanske en ideologi eller en idé?

Var tydliga med vad hemsidan syftar till och sätt gärna upp flera mätbara mål t.ex. antal personer som börjar prenumerera på ert nyhetsbrev och i förlängningen hur många mottagare av nyhetsbrevet som klickar sig vidare till er webbplats.

Ha en modell för feedback
Det finns enkla formulär som kan användas för att initiera feedback från era intressenter/besökare. Ni kan rent av skriva en rad om det: Vi välkomnar allas åsikter på vad som är publicerat på vår hemsida.

Döda inte möjligheten till konversation
När ni bjudit in får ni heller inte inte glömma bort att börja konversera. Tänk om ni hade en fest hemma, gjorde fina inbjudningskort och när besökarna kommit hem till er så gick ni och la er för natten?

Hjälp dina besökare
Om du vet att dina besökare kan få mycket mer information om ett ämne kan du länka vidare. Utan länkar inget internet och var inte rädd för att länka internt. Du vet var allt innehåll finns, din besökare vet sannolikt inte det om han eller hon inte är en återkommande besökare. Har du mycket innehåll kan det även vara bra att erbjuda en sökfunktion.

WordPress: Ta det lugnt med tilläggen
När du använder WordPress för att bygga din webbplats finns det tusentals olika tillägg att använda fritt. Det är alltfrån bildväxlare till användarhantering, statstik, säkerhet, administration, kommentarer, länkar och tillägg för att bygga layout utan att förstå sig på kod.

Mitt råd är att du försöker begränsa antalet plugin (tillägg) som du använder, ner till ett minimum. Du kommer kanske inte undan Akismet för att stoppa spam, eller ett tillägg för sökmotoroptimering, men mycket av det andra bör du tänka till om.

Jag har gjort misstaget några gånger att bygga layout kring ett plugin. Det har blivit så många onödiga timmar senare, när WordPress uppdaterats och tilläggets utvecklare bestämt sig för att inte fortsätta hålla tillägget kompatibelt. Det har helt enkelt förstört sajten jag byggde en gång i tiden.

Ett annat misstag är att tro blint på vad som står i beskrivningarna. Alla vill såklart att alla ska använda just deras tillägg. Det har på senare år blivit allt mer vanligt att jag ser tillägg installerade på större sajter, bara för att upptäcka att tillägget i fråga bara har några veckor på nacken. Det kan fungera men det kan lika gärna ställa till det ordentligt. Försök att hålla antalet tillägg till under tio stycken.

* Har du en webbplats med innehåll som kan uppröra eller om din verksamhet offline är icke önskvärd av många kan en vanlig HTML-webbplats vara ett smart val. Utan en databas minskar risken för intrång, även om din webbserver så klart fortfarande kan attackeras.

Rätt användning av social media

Jag tänker inte debattera begreppet social media eller definitionen av detsamma, utan kallt konstatera att det finns kanaler för kommunikation som verkar jämte din webbnärvaro och här peka på några olika som jag genom åren funnit vara bra för att bygga relationer och generera affärer.

YouTube
Video är oslagbart när det kommer till möjligheten att vara transparent gentemot dina kunder. Du behöver inte ha en dyr produktion utan det räcker gott med extra belysning, ljuddämpande tyger och en bra mikrofon. Filmkamera har du i din smartphone och en digitalvideokamera går också att köpa för lite pengar. Sänk kraven på att produktionen ska vara professionell. Det blir minst lika bra om det är amatörmässigt. Är du helt grön kommer du att bli bättre efterhand.

För coolare videoklipp kan du använda en Sony HDR-AS15 Action Cam

YouTube använder du för att publicera dina filmklipp och även om det finns bra alternativ är YouTube en bra början, med en bred träffyta och idag smart integration i Googles sökresultatsidor. Videoklippsbekskrivningarna kan du tillsammans med text-overlays använda för att driva trafik till din webbplats.

Jag använder YouTube för att underhålla mitt intresse av att skapa beskrivande videoklipp. Jag har publicerat fler än 70 klipp de senaste åren och det är riktigt roligt. Det gäller bara att släppa på rädslan av att andra, okända, höra mig tala och se på mig när jag gör något. Städar hallgolvet exempelvis.

Facebook
Det här en domän, en kontext, som många uppfattar som något privat. På senare tid har vi börjat se fler och fler ”suggested posts”, vilket i praktiken är betald annonsplats. Ibland känns det relevant och ibland blir det bara jobbigt. Det kan vara tungt att betala för en kampanj och sen bara mötas av negativa kommenterar (ja, jag skriver sådana själv ibland) eftersom det affärsmässiga och Facebook inte alltid går hand i hand. Särskilt inte när användarna på Facebook förväntar sig att kunna konversera med sina vänner och kunna välja bort annonser.

Facebook som plattform för marknadsföring är dock väldigt bra. Det finns många svenska och utländska företag som använder Facebook för att bygga relationer med sina kunder, för att ge support och för att tillföra nytta hos Facebook-användarna. Det är även ett faktum att företag är människor och med så många miljoner människor med FB-konton så är tjänstens koppling, om än indirekt, något reellt och något som kommer att bestå.

Facebook som plattform öppnar upp för ett tonläge och en kommunikationsstil som skiljer sig från traditionell support och en informativ webbplats. Möjligheterna till snabb och rak kommunikation är mycket större men det gäller att bevaka kanalen när du väl etablerat dig där. Det finns en anledning till att flera av mina kunder avstått från att inkludera Facebook i sin marknadsföringsmix. De har helt enkelt inte resurserna att arbeta långsiktigt med Facebook och väljer då att avstå. Det är inget fel med det.

Twitter
Mitt råd är att du ska passa dig för Twitter, som i många avseenden är en dyngpöl även om hardcore-användarna gärna målar upp en bild av en vacker svandamm. Begränsningen i antal tecken och kravet på att hålla sig till en drös oskrivna regler kan i värsta fall leda till twitterstormar, och snabbt leda till en massiv negativ kritik, skulle du eller ditt företag göra ”fel”. Det finns en löst definierad Twitter-elit som använt tjänsten så länge att de tror att Twitter är världen i sig, när det i själva verket bara är en liten bubbla.

Fördelarna med Twitter, som också är dess nackdelar, är möjligheten att mycket snabbt få väldigt stor spridning. Om du byggt upp ett gäng followers kommer viktiga saker att kunna få spridning, inom såväl hardcore-bubblan som utanför. Det är viktigt att du som ovan webbpublicist och person som saknar erfarenhet konsulterar någon som vet mer. Det är även bra att börja i liten skala och ska du dessutom använda Facebook samtidigt kan en viss planering vara till stöd när det hettar till.

Har du tur så hetter det aldrig till. Du skriver bara saker som andra gillar och reaktionerna är alltid positiva. Det finns ingen som är missnöjd med vad du skriver. På Facebook rullar allt på bra, på YouTube publicerar du klipp i mängder som folk gillar, delar och favoritmarkerar. Du verkar inom en utopi med en molnfri hosisont framför dig – Om du når dit har du lyckats. Du har använt social media på rätt sätt och din webbnärvaro har stärkts!

Ta det bacon när du ska uttrycka din kärlek

Oscar Mayer är ett köttproducerande amerikanskt företag under Kraft Foods och som i USA är kända bl.a. för att ha byggt Wienermobile: https://www.google.com/search?q=Wienermobile

Häromdagen laddades det upp en reklamfilm på Oscar Mayers YouTube-kanal och för oss baconälskare(!) värmer det i hjärtat(!) att se filmen:

Är kundrelationer en illusion?

Kundrelationer kan vara en illusion. De kan även vara högst verkliga även om de inte alltid är på samma nivå som t.ex. ett parförhållande eller ett äktenskap. Allt handlar om definitioner, innehåll och interaktionsnivå mellan dig och kund.

Relation är enligt Nationalencyklopedin ett logiskt grundbegrepp, [ett] i matematiken samband mellan två storheter, och/eller [ett] förhållande (mellan två [eller flera] företeelser; känslomässigt förhållande (mellan två eller flera personer), samt den del av en litterär text som läggs i författarens egen mun, i kontrast till de avsnitt som bygger på de deltagande personernas dialog eller, mer sällan, på den enskildes monolog.

Jag ser relation i det här inlägget utifrån det tredje exemplet ovan: Ett förhållande mellan två eller flera företeeler, där ett företag med sina produkter (vara eller tjänst) har ett slags förhållande med kunden eller kunderna.

I skenet av ovanstående är kundrelationer inte en illusion. Rent definitionsmässigt föreligger en relation mellan företagen och (för produkter betalande) kunder. Det är inte en illusion, det är inte på låtsas utan snarare högst verkligt även om det inte går att ta på.

En kund kan visst gilla ditt varumärke och tala väl om dig inför sina vänner. Och det kan ju vara skönt. Men vi lurar oss själva om vi tror att vi har en relation. I samma ögonblick vi gör ett misstag, låter bli att visa att vi bryr oss eller inte motsvarar de höga förväntningarna kunden med rätta har på oss, blir vi dumpade.

Ovanstående citat kommer ur senaste nyhetsbrevet från Seppo Salmivuori. Titeln på nyhetsbrevet är ”Illusionen om kundrelationer” och jag håller med Seppo på många plan. Men som jag visat ovan är kundrelationer inte en illusion.

Vad som däremot kan vara en illusion är vad vi väljer att värdera och vad som får oss att tro att en viss typ av relation existerar. Seppo menar att bara för att ett företag har 1,000 Gilla på Facebook-sida så betyder inte det att företaget har 1,000 relationer. Det betyder att 1,000 Facebook-användare har valt att klicka på Gilla-knappen på företagets sida. Inget annat.

Läs även:
http://www.kreafonbloggen.se/2013/05/31/darfor-misslyckas-foretag-med-sociala-medier/

Drupal.org hackat, byt ditt lösenord nu (tusentals konton drabbade)

Jag fick ett mail nu på morgonen som jag först trodde var ännu ett bluffmejl. Det visade sig dock handla om att Drupal.org blivit hackat och det bekräftas av TechCrunch.

Dear community member,
We respect the privacy of your information, which is why, as a precautionary measure, we are writing to let you know about an incident that involves your personal information. The Drupal.org Security and Infrastructure Teams have discovered unauthorized access to account information on Drupal.org and groups.drupal.org. Information exposed includes usernames, email addresses, and country information, as well as hashed passwords. However, we are still investigating the incident and may learn about other types of information compromised, in which case we will notify you accordingly.

This unauthorized access was made via third-party software installed on the Drupal.org server infrastructure, and was not the result of a vulnerability within the Drupal software itself. This notice applies specifically to user account data stored on Drupal.org and groups.drupal.org, and not to sites running Drupal generally.

Det ska inte röra sig om en sårbarhet i själva Drupal utan bero på tredje-parts mjukvara installerad på de servrar där Drupal.org driftas. Användarnamn, e-postadresser och hashade lösenord är på drift, och om du har konto på Drupal.org (som jag har) bör du genast begära ett nytt lösenord (länk till https://drupal.org/user/password).