Jag tänker inte debattera begreppet social media eller definitionen av detsamma, utan kallt konstatera att det finns kanaler för kommunikation som verkar jämte din webbnärvaro och här peka på några olika som jag genom åren funnit vara bra för att bygga relationer och generera affärer.

YouTube
Video är oslagbart när det kommer till möjligheten att vara transparent gentemot dina kunder. Du behöver inte ha en dyr produktion utan det räcker gott med extra belysning, ljuddämpande tyger och en bra mikrofon. Filmkamera har du i din smartphone och en digitalvideokamera går också att köpa för lite pengar. Sänk kraven på att produktionen ska vara professionell. Det blir minst lika bra om det är amatörmässigt. Är du helt grön kommer du att bli bättre efterhand.

För coolare videoklipp kan du använda en Sony HDR-AS15 Action Cam

YouTube använder du för att publicera dina filmklipp och även om det finns bra alternativ är YouTube en bra början, med en bred träffyta och idag smart integration i Googles sökresultatsidor. Videoklippsbekskrivningarna kan du tillsammans med text-overlays använda för att driva trafik till din webbplats.

Jag använder YouTube för att underhålla mitt intresse av att skapa beskrivande videoklipp. Jag har publicerat fler än 70 klipp de senaste åren och det är riktigt roligt. Det gäller bara att släppa på rädslan av att andra, okända, höra mig tala och se på mig när jag gör något. Städar hallgolvet exempelvis.

Facebook
Det här en domän, en kontext, som många uppfattar som något privat. På senare tid har vi börjat se fler och fler “suggested posts”, vilket i praktiken är betald annonsplats. Ibland känns det relevant och ibland blir det bara jobbigt. Det kan vara tungt att betala för en kampanj och sen bara mötas av negativa kommenterar (ja, jag skriver sådana själv ibland) eftersom det affärsmässiga och Facebook inte alltid går hand i hand. Särskilt inte när användarna på Facebook förväntar sig att kunna konversera med sina vänner och kunna välja bort annonser.

Facebook som plattform för marknadsföring är dock väldigt bra. Det finns många svenska och utländska företag som använder Facebook för att bygga relationer med sina kunder, för att ge support och för att tillföra nytta hos Facebook-användarna. Det är även ett faktum att företag är människor och med så många miljoner människor med FB-konton så är tjänstens koppling, om än indirekt, något reellt och något som kommer att bestå.

Facebook som plattform öppnar upp för ett tonläge och en kommunikationsstil som skiljer sig från traditionell support och en informativ webbplats. Möjligheterna till snabb och rak kommunikation är mycket större men det gäller att bevaka kanalen när du väl etablerat dig där. Det finns en anledning till att flera av mina kunder avstått från att inkludera Facebook i sin marknadsföringsmix. De har helt enkelt inte resurserna att arbeta långsiktigt med Facebook och väljer då att avstå. Det är inget fel med det.

Twitter
Mitt råd är att du ska passa dig för Twitter, som i många avseenden är en dyngpöl även om hardcore-användarna gärna målar upp en bild av en vacker svandamm. Begränsningen i antal tecken och kravet på att hålla sig till en drös oskrivna regler kan i värsta fall leda till twitterstormar, och snabbt leda till en massiv negativ kritik, skulle du eller ditt företag göra “fel”. Det finns en löst definierad Twitter-elit som använt tjänsten så länge att de tror att Twitter är världen i sig, när det i själva verket bara är en liten bubbla.

Fördelarna med Twitter, som också är dess nackdelar, är möjligheten att mycket snabbt få väldigt stor spridning. Om du byggt upp ett gäng followers kommer viktiga saker att kunna få spridning, inom såväl hardcore-bubblan som utanför. Det är viktigt att du som ovan webbpublicist och person som saknar erfarenhet konsulterar någon som vet mer. Det är även bra att börja i liten skala och ska du dessutom använda Facebook samtidigt kan en viss planering vara till stöd när det hettar till.

Har du tur så hetter det aldrig till. Du skriver bara saker som andra gillar och reaktionerna är alltid positiva. Det finns ingen som är missnöjd med vad du skriver. På Facebook rullar allt på bra, på YouTube publicerar du klipp i mängder som folk gillar, delar och favoritmarkerar. Du verkar inom en utopi med en molnfri hosisont framför dig – Om du når dit har du lyckats. Du har använt social media på rätt sätt och din webbnärvaro har stärkts!