BJÖRN: Vida Webben – BjornSennbrink.se

Allt relaterat till webben, internet, webbtjänster mm.


Ta kontroll över din personliga webbnärvaro

Nyligen sändes ett dokumentärfilm på SVT där det visades vad som kan hända om din närvaro online är låg och dina avtryck svaga. Att regelbundet publicera eget material på t.ex. en blogg och att vara engagerad online är för oss webbaktiva en solklar metod för att förstärka våra digitala avtryck. Dokumentären ”Du är googlad” belyste ett reellt fenomen som jag tror väldigt många vet väldigt lite om.

Det är enkelt att börja publicera på webben. Gratisbloggarna har på senare år utvecklats rejält och även om det fortfarande finns dåliga tjänster finns det några stora, riktigt bra bloggtjänster som du bör använda. Allra bäst är det om du köper ett domännamn, hyr in dig på ett webbhotell och installerar något verktyg t.ex. WordPress, och bygger din närvaro på webben med en verktygslåda vars innehåll du kontrollerar till 100%.

Ett inledande syfte med att bli mer webbaktiv kan vara att få eller återfå kontrollen över vad som visas på sökmotorernas resultatlistor. Det är här, i den så kallade SERPen, som andra (ex. arbetsgivare, flickvänner/pojkvänner) kommer att kunna få en överblick av vad som publicerats om dig. Om du börjar publicera unikt material och tänker till lite innan du börjar ösa ur ditt inre, kommer du snart att se hur sökresultatsidorna förändras.

Vem du vill vara på nätet bestämmer du själv. Mitt råd är att du så långt det är möjligt använder ditt riktiga namn och att du undviker webbaktivitet med ett låtsasnamn. Om du ena stunden skriver en dum kommentar med ditt låtsasnamn och i nästa stund bloggar om ditt verkliga jag, finns alltid risken att du publicerar fel sak med fel konto. Lägg bort alla tankar om att ha flera identiteter online, det tjänar ingenting till att försöka mörka sanningen.

Vad du ska publicera på webben bestämmer du själv. Om du tänker långsiktigt och vill bygga upp en stabil grund är mitt råd att du till en början undviker dina känslor. Du ska såklart inte bli en iskall robot och du har rätt till dina åsikter. Men tänk på att en publicering som känns helt rätt i stunden, om ett par år kan kännas helt fel. Har du otur fick din gamla publicering spridning på ett oönskat sätt och då är du längre från att kontrollera vad andra kan läsa om dig på nätet.

Sammanfattning
Att du inte alltid är den som kontrollerar vad som skrivs om dig på nätet är säkert ett uppvaknande för många. Att arbetsgivare och partners googlar dig innan de tar beslut om er relation ska utvecklas borde inte komma som en överraskning. Har du inte levt under en sten de senaste 10 åren vet du att webben existerar och att även om den är ”osynlig” så finns den där, med innehåll som grund för beslut kring din person och din framtid.

Att själv ta kontrollen över vad som skrivs om dig på nätet är inte svårt för någon med grundläggande datorkunskaper. Har du jobbat med Word eller betalat räkningar på nätet kommer bloggandet och publiceringarna av text, bild och video att gå som en dans. Behöver du svar på någon fråga är svaret bara några googlesökningar bort..

Kom igång – Förslag på tjänster

Blogger: Googles gratisbloggverktyg. Lätt att komma igång, skapa ett Google-konto och det är bara att börja publicera. Vill du inte använda Google-tjänster rekommenderar jag WordPress.com där du kan betala extra för att koppla in ett eget domännamn eller för att få mer kontroll över utseendet bortom de många gratismallarna för layout, färger och funktioner.

LinkedIn: För dig som vill bygga en webbnärvaro med målet att potentiella arbetsgivare ska hitta rätt information om dig. På LinkedIn finns det precis som på Facebook olika grupper för dig som vill vara aktiv på tjänsten bortom det digitala CV du skapat.

YouTube: Uppladdning och visning av video. Idag en tjänst som fungerar bäst i samverkan med ett Google-konto och som med fördel kan användas för att driva trafik till din blogg. När du laddar upp ett videoklipp, lägg en HTTPS-länk i början av videobeskrivningen och glöm inte att du kan bädda in dina videoklipp på din egen blogg.

Är du en äkta expert på social media?

Social media är verkligen i ropet. Fler och fler företag hittar kanalerna för modern kommunikation med sina intressenter. Vi har kommit långt från åren 2007-2009 när ljudet i skällan basunerade ut domedagsprofetior om hur företag som inte använder social media snart skulle kursa eller tappa marknadsandelar.

Jag har ingen objektiv mätdata utan bygger mitt resonemang på min eminenta förmåga att se mönster i informationsflödet. Mönstret säger att antalet ”early adopters” minskat men att de fortfarande finns där. Något felanvänt begrepp kanske då jag egentligen syftar på individer som du känner igen lättast genom att de kommer farande på longboards, med skägget fladdrande i vinden, med nyaste MBA i axelremsväskan och en iPhone i handen. Det första som kommer ur deras munnar är: ”Kolla den här appen, med den kan jag dela med Twitter hur det såg ut inne i min mammas mage samtidigt som jag föddes” etc etc.

Företag, ni vet de där människorna som gärna spenderar 70-tusen kronor på en skylt, kommer i olika färger. En del är gröna som palestinasjalförsedda fjortisar, andra är så blå att Carl Silversporre förvandlas till #f3f3f3 och en del är röda på gränsen till en lagom stekt oxfilé. Oavsett var ett företag befinner sig näringskedjan kommer somliga att vara mer framgångsrika än andra.

För det är detta med ”framgång” som oftast fetstilas när det kommer till en satsning på social media. Skapa en Facebook-sidan och kommunicera framgångsrik med dina kunder. Häng på Twitter så ska du se att du snart blir framgångsrik i ditt relationsbyggande. Gör en film om ditt lager och du blir snart en framgångsrik ehandlare – Känns något igen här?

Mina kunder, de företag, de människor som anlitar mig för att producera webbtjänster har sällan tagit steget vidare ut på den sociala webben. Inte för att de inte vill utan för att de snarare lyssnat till vad jag haft att säga. Jag har ställt de där obekväma frågorna om vem ska ska skriva vad och varför samt hur det som skrivs ska skilja sig från ordinarie webbsida och vem som (när) ska bemöta vad andra skriver som svar eller kommentarer (hängde du med där?).

Det är alltför vanligt att det uppstår en konflikt mellan förväntningar om beteende och faktiskt beteende i kanaler inom sfären social media. Å ena sidan finns det ett hundratal ”yeah-we-love-twitter-all-the-way-double-rainbow” som gärna publicerar ditten och datten samt berättar för andra om hur de ska bete sig på Facebook, Twitter osv. Å andra sidan finns det företagare (de som ska betala kalaset) som är väldigt duktiga på sina verksamheter, som har kunder idag och som inte direkt ser nyttan med att öppna sig på ett sätt som det förväntas av dem när de börjar med social media.

För att kunna ge bra råd och coachning om social media krävs att du kan uppvisa förståelse för hur en företagare resonerar kring sin egen självbild, hur personen med rätt att fatta beslut tänker och att du har kompetens nog att avgöra om social media ska vara ”marknad”, ”kundtjänst” eller en kombination av de båda. Först då börjar du närma dig något som liknar en expert på social media.

Missa inte! – Det sociala samspelet på Facebook. Därför får du inga gillningar.

SSMX 2011 – Stockholm Social Media Exchange

För mig var det befriande skönt att få vara i Stockholm den gångna helgen, mest för att kunna bevista SSMX (Stockholm Social Media Exchange) på lördagen men även för att kunna ta nästa steg på jobbsidan.

När jag var i Stockholm för några veckor sen och körde en tvådagars workshop hos UN Women inför lanseringen av deras nya webbplats, snubblade jag över Vinterminglet och blev glad över att läsa om ett intressant event som inte kostade skjortan.

Min största behållning av SSMX var möjligheten att få träffa och tala med personer som jag tidigare enbart haft en relation med via våra respektive Twitter-konton. Riktigt trevligt redan kvällen innan när jag träffade Anders Sporring för första gången och lyckades få till en middag där jag slapp laga maten (hemma hos Kråke Lithander).

På jobbfronten innebar helgen att jag nu väl hemma åter fokuserar på att hjälpa Days in Sweden / STMS MEDIA AB bygga Sveriges bästa tjänst för B&B (Bed and Breakfast). Det egna projektet WPjobb.se får också sin beskärda del av min tid.

Därför ska du ha koll på mikrobloggarna

Idag kraschade ett Boeing-plan utanför Amsterdam och all nyhetsmedia rapporterar. Men det är på mikrobloggen Twitter som du får mer än vad mediehusen kan ge dig. I skrivande stund kommer det flera nya inlägg i sekunden och det här är ett till bra exempel på hur mikrobloggar just nu är den bästa plattformen för nyhetsrapportering.

När något spektakulärt inträffar finns det alltid personer i närheten som har en mobiltelefon. Med ett SMS till t.ex. sitt Twitter-konto kan ett perspektiv på en händelse snabbt få spridning och informationen delas med andra i real-tid.

Det bästa med mikrobloggarna är öppenheten och möjligheten att på en plats följa ett stort antal personers inlägg. Du kan omöjligen själv hålla koll på vad alla tidningar skriver om, men via Twitter får du länkar till artiklar, strömmande media och textade direktrapporter.

En vanlig blogg, likt denna, har inte samma dynamik som en mikroblogg. En vanlig blogg lämpar sig bättre för (kanske) mer genomtänkta inlägg. Publiken kan vara samma som på mikrobloggarna men hastigheten är lägre på en blogg i jämförelse med en mikroblogg.

Flera tidigare händelser världen över har fått Twitter att snabbt svämma över av rapporteringar direkt från platsen. Terroristattackerna i Indien, flygplanet på Hudson-floden och rättegången mot The Pirate Bay är tre bra exempel på hur mikrobloggarna dominerat rapporteringen.

Twitter-relaterat att ha koll på idag:

  • #Schipol
  • #Amsterdam’s Schiphol
  • Bägge kombinerade

Stava inte som en kratta

Ett återkommande samtalsämne i min vänskapskrets är det språkliga förfallet som präglar stora delar av vårt vardagliga samhälle. Vid våra samtal brukar jag alltid få agera representant för den digitala världens språkliga brister, sannolikt som en biprodukt av min internetnärvaro.

En av mina favoritböcker är Svenska skrivregler, av Svenska språknämnden. Boken innehåller ”rekommendationer för hur man skriver och utformar texter”. En annan bok som jag återkommande tar fram ur bokhyllan är Publication Manual of the American Psychological Association, även kallad APA-manualen. Med dessa båda böcker sitter jag på en uppsjö information om och rekommendationer för språklig korrekthet.

Hur omsätta teori i praktik?
Det spelar ingen roll hur många böcker jag har om skrivregler, om jag inte kan leverera en text som är innehållsrik och språkligt korrekt. Därför är mitt mål alltid att låta mina texter passera genom en uppsättning kontrollstationer innan publicering:

  1. Första stationen handlar om att se till inläggets ”röda tråd”. Går det att urskilja ett sammanhang och en väg genom denna? Här har jag hjälp av personer i min närhet som fler än en gång bett mig förtydliga, byta plats på styckena eller att skriva om hela inlägg.
  2. Station nummer två handlar om att se till så att eventuella länkar, bilder eller videoklipp visas och fungerar. Det här tror jag är något som de flesta kontrollerar innan publicering, för det finns inget värre än ett inlägg där t.ex. en länk till fördjupning av ett ämne är en död länk.
  3. Den tredje och sista stationen besöker jag när inlägget är publicerat. För om jag har suttit med ett inlägg ett tag tenderar blicken att missa stavfel och konstig meningsbyggnad. Den röda tråden som jag såg tydligt innan kan vara bruten och jag måste redigera inlägget igen.

Varför språklig korrekthet?
Är det ofta som du ser stavfel i dags- eller veckopressen? Hur ofta stavas det fel i en reklamkampanj? Hur många affärsavtal finns det med tvetydiga formuleringar? Svaret på frågan om varför ditt språkbruk räknas stavas: Förtroende.

Förtroende är något som du förtjänar genom att uppvisa ett konsekvent beteende, ett ärligt beteende och ett rakt igenom korrekt språkbruk. Jag erkänner att jag inte är ett bra exempel på det senare och min blogg är troligen fylld med språkliga misstag. Men det viktigaste du kan göra är att erkänna det för dig själv och arbeta för en förbättring.

Genom att publicera texter som följer vedertagna rekommendationer för hur texter ska utformas, kommer ditt innehåll att vara i fokus mer än din stavning. Om du publicerar en text fylld med fel kommer läsaren att hänga upp sig på felen och riskera att missa vad du egentligen vill säga med texten. Det är dock sant att det finns skribenter vars texter inte alltid är språkmässigt fullkomliga och där innehållet når ut till läsarna utan att de senare hängt upp sig på språkbristerna.