BJÖRN: Vida Webben – BjornSennbrink.se

Allt relaterat till webben, internet, webbtjänster mm.


Community of Sweden vann titeln Sveriges bästa sajt 2008 och sajten är ett community, med användarprofiler, bilder, forum etc. 2008 var detta kanske något stort men idag är Community of Sweden frånsprugna av bl.a. Facebook.

Community of Sweden hittar du framtiden inom sfären för social media:

As we’re now focusing our presence on networks such as Facebook, Twitter and Pinterest we hope that you’ll join us here. We have more than thirty different sites in ten different languages and we hope that some of these will suit you.

Jag tror att den största anledningen till att Community of Sweden stängs ner är en kombination av forumspam och bristande resurser att hålla rent på sajten. Det har publicerats väldigt mycket tveksamt material på sajten och det tror jag inte att VisitSweden vill stå bakom.

forum-spam

Detta med att gemenskapssajter slocknar i skuggan av Facebook tycker jag är naturligt. Det går inte att hålla fast vid ett koncept om det finns data som visar att intressenterna befinner sig på annat håll. Det skulle vara intressant att få läsa lite mer om bakgrunden till beslutet att stänga Community of Sweden.

Nu har polisen gripit en 45-åring man från Mölndal i fallet med 13-åriga flickans död i Kumla nyligen. Dock så spreds det ett rykte om att en välkänd företagare i staden Kumla skulle vara den som polisen sökte. Så var inte fallet och Lasse Cbark är INTE samma man som polisen tog i onsdags kväll. Allt byggde på indicier.

Indicium är svagare än ett faktum. Tillsammans kan flera indicier användas för att styrka ett påstående. Ett indicium är dock aldrig lika starkt som ett bevis.

Lasse C säger i Bävernytts artikel ”jag kan inte något om nätet” och vände sig till lokaltidningen för att få ut sitt budskap. Att Lasse pekades ut berodde sannolikt på att han liksom den nu gripne (JF) hade flera saker gemensamt: Ålder, framgångar i sport och chef inom näringslivet. Att ha dessa egenskaper och bo i Kumla kan inte ha varit helt lätt och jag lider med Lasse C som fått uppleva näthatet hands-on.

Att det blir så här hänger dock inte samman med något näthatande i kommentarsfält på obskyra politiskt inriktade bloggar. Källan till denna typ av ryktesspridning är som oftast forumet Flashback. Om du inte känner till Flashback så är det ett koncept som nyligen firade 30 år och där du hittar svar på allt.

Du som läser detta vet förmodligen redan detta men det kanske finns någon av mina läsare som inte känner till Flashback. Det är där som du hittar fullständiga namn på brottsmisstänkta, det som vanlig press inte skriver ut. Det är även där som du hittar all sköns ryktesspridning.

Det var förövrigt Flashback-forumet som avslöjade en naturfotograf och det ledde till att Sveriges Radio gav ett pris till tråden. Flummigt? Ja och pengarna gick till någon annan eftersom på Flashback är du anonym.

Anonymiteten är en av drivkrafterna bakom ryktesspridningen och även om det nu är JF som lyfts fram i tråden så är skadan redan skedd. En företagare i en liten stad blev oskyldigt utpekad som sexualbrottsling och det gick så långt att telefonsamtal och e-post började komma in till företaget. Att skydda sig mot det kan vara svårt när vågen sköljer över en. När stormen lugnat sig är det läge att börja skapa sig en bättre personlig webbnärvaro.

Om vi vänder på steken och riktar blickarna mot JF så är det ännu värre ställt med webbnärvaron. Hans Facebook-konto är helt öppet, med massa personliga bilder och även om det är tunnsått i övrigt så har han ett företag och därmed finns hans uppgifter med på massor av olika företagskatalogsajter. Om det skulle visa sig att JF är oskyldig kommer det här veckoslutets publiceringar på forum, bloggar, alternativmediasajter etc. att vara en hård nöt att knäcka. För att inte tala om familjen. Jag lider verkligen med er.


Vill du veta mer om hur du som privatperson eller du som företagare kan göra för att hantera information om dig på nätet kan du höra av dig. Jag har bott på nätet de senaste åren och är väl medveten om vilken genomslagskraft som nätet har. Det finns alldeles för lite kunskap om hur viktigt det är att arbeta proaktivt med webbnärvaro, särskilt om du har ett någorlunda unikt namn.

Tidigare var det väldigt lätt att i Google Analytics se vad besökarna använt för sökord innan de klickade i sökresultatet på din sajt. Idag är den information begravd flera klick ner och här visar jag hur du hittar information.

Klicka på ”Innehåll”-”Webbplatsinnehåll” och ”Målsidor”. Här ser du blogginlägg, artiklar osv som finns på din webbplats och hur många gånger respektive innehåll fått besök.

Hitta sökord i Google Analytics

För att se vilka sökord som använts för att komma till en enskild innehållssida klickar du på dess länk. Nu ser du inte ett smack om du inte väljer rullgardinsmenyn ”Sekundär dimension”. Välj ”Trafikkällor” och ”Sökord” så får du fram informationen!

* Läs gärna på min pappablogg om hur vi köpte barnvagn från Polen!

Mer på ämnet: Öka affärsnyttan med Google Analytics (IDG)

Idag såg jag i mitt flöden uppdatering av Vic Gundotra om att det kommit nya funktioner på Google+. Jag besökte min profil och uppmanades att välja en större profilbild. Jag såg även att hela profilen blivit centrerad och att beskrivningen av mig själv fått både ny färg och en snyggare layout.

Bigger cover photos, with a better aspect ratio. Cover photos are much larger than before (up to 2120px by 1192px), and they display in 16×9 when fully expanded. This way more images can be used as cover photos, and there’s more room for your selection to shine.

Sennbrink says: Stort och snyggt, stöd för stora bilder utan Facebooks försämring av bildkvalitet (för att spara bandbredd) på högupplösta bilder. Tänk på att inte ha alltför stor bild bara, scrollandet ner till ”below the fold” kommer som ett brev på posten. Men jag kan tänka mig att innehållet i profilbilderna nu kommer att förändras en aning, ungefär som du kan arbeta med ”grafik” i bakgrundsbilden på YouTube-kanaler (som snart också kommer att att begåvas med en ny layout).

gplus-profil


A new tab for your Local reviews. In addition to your photos, +1’s and YouTube videos, there’s now a place for all your Local reviews. Highlight your favorite restaurants, or hide the tab completely via settings — it’s completely up to you.

Sennbrink says: Ny menyflik för (lokala) recensioner och en mer tilltalande upplevelse vid publicering av recensioner. Fler stödlinjer och inte så avskalat som flera Google-produkter blivit det senaste halvåret eller så. Det är helt enkelt mycket snyggare och känns mer genomarbetat än tidigare:
gplus-recension


An easier way to edit your info. The ’About’ tab now consists of separate cards (like Story, Places, and Links) — each with its own prominent edit link. As always: you can share specific fields with specific circles, or keep them just for you.

Sennbrink says: Med tanke på allt tal om integritet så är det här en väntad uppdatering. Jag tror att det är många som helt missat möjligheten att dölja utvalda delar av sin profil. Det är artiklar i pressen varje vecka om någon mer eller mindre känd person som delat något online, där personen ibland missat att göra rätt inställningar.

En snabb hemsida är ett relevant mål att sträva efter i tider när allt fler surfar på internet via mobila enheter. Detta ska ställas mot önskemål från beställaren om att ha en hemsida som är snygg och som kanske använder många och stora bilder. Det senare, med stora bilder är en av sakerna som kan ses över med målet att skapa en snabb hemsida.

En hemsidans utveckling ska i första hand ske utifrån kunskap om fakta och inte utifrån åsikter. Därför använder jag testverktyg innan jag börjar optimera hemsidan med målet att göra den snabb. Jag föredrar Pingdom Tools Full Page Test, som i likhet med GTmetrix både ger numeriska värden och som visar tydligt vad som händer vid laddningen av hemsidan.

GTmetrix och Pingdom Tools Full Page Test är två bra verktyg för att mäta hur snabb en hemsida är. Mätningarna kan i gratisversionerna ske från London respektive Amsterdam, och även om det är en liten bit till dessa städer så ger det ändå en fingervisning om vad det är som eventuellt ökar på en hemsidas laddningstid.

Google Page Speed är ett tredje verktyg som du kan använda för att mäta en hemsidas laddningstid. Google Page Speed har även en funktion för att mäta som om besökaren använde en mobil enhet. Google ger dig ett procentvärde på samma sätt som GTmetrix (och Pingdom för den delen).

Exempel på mätresultat – På den här webbplatsen har jag nyligen installerat tillägget GTmetrix for WordPress, som gör att du kan testa din webbplats direkt i WP-admin. Begränsningen ligger i att du måste ange en API-nyckel, att du får 100 st gratis varav 20 per dag, varför du lika gärna kan gå till GTmetrix.com och genomföra testen där. Jag har inte upptäckt några begränsningar med den senare metoden.