BJÖRN: Motor & Bilar

12+ års motorbloggande inkl. allt content från SUVTEST.se och CARTESTR.com


Ett gästspel på familjebuss.se idag med Nissan NV300, kort och lång hjulbas. En rapport från flera dagars provkörning av den långa och den korta familjebussen som även finns som Renault Trafic, Opel Vivaro och Fiat Talento – fyra märken, samma bil med små variationer.

När du äntrar Nissan NV300 möts du direkt av typiska Renault-detaljer. Blinkersspakarna är en sån sak. Den delvis digitala instrumenteringen en annan, infotainment-systemet ett tredje. Vore det inte för emblemet på ratten hade du lika gärna kunna sitta i någon av ”konkurrenternas” bilar.

Ratten är för övrigt härligt hård. Bastant. Det mesta inom armlängds avstånd känns hyfsat gediget. Det är trots allt ett arbetsfordon du kör, som här kan kallas för familjebuss tack vare glas runt om och två extra sätesrader istället för ett skåp bakom dig.

Läs mer

Förbättrad känsla på vägen med nytt gummi

Vintern på väg. När det här författas i slutet av oktober 2019 säger prognosen minusgrader och snöfall om en vecka. Det känns redigt skönt att slippa ångesten förknippad med: ”Jag undrar om det är kö på däckverkstan?”

Du vet hur det är. Alla andra ska byta däck samtidigt. Du får lämna iväg bilen en hel dag för däckverkstan kan inte säga exakt när det blir din tur. Eller så sitter du i bilen utanför och väntar. Ibland får du hjälp direkt. Ibland får du vänta till kvällningen eller så ber dig dig komma efter den dag som prognosen lovar snö. Katastrof!

Läs mer
Koll på belastningsindex för vinterdäck

När du kör en VW-buss med snart 20 år på vägarna, vars stötdämpare inte är de bästa och där totalvikten överstiger den hos många personbilar är det mer än dimensionen du ska kolla upp innan du köper nya däck.

Inför att det blev dags att köpa nya däck nu i höst kastades ett getöga på de gamla däcken, de som däckverkstan berättade var helt slutkörda. Jodå, vi har kört runt med bra däck, om än något till åren komna, med belastningsindex 102T Extra Load. Du har väl koll på vad det senare innebär? Om inte, läs vidare.

Läs mer
Guide för bilkörning i Los Angeles

En egen bil är det bästa färdmedlet när du ska upptäcka Los Angeles (LA) och städer/platser i närheten. Vägnätet är extremt väl utbyggt, det mesta i Los Angeles är byggt med bilen i fokus.

Att bilen är lika naturlig som rinnande vatten torde vara vida känt bland svenskar som reser till Los Angeles. Vad som kanske färre känner till är hur det faktiskt är att köra bil i Los Angeles och vilka trafikreglerna samt rekommendationerna för trafiken är.

Det ska dock inte vara förenat med ångest inför bilkörning i LA. Jämfört med hur hetsigt det kan vara i Sverige är LA (och Kalifornien) en dröm i jämförelse. Visst finns det stressade bilförare även i LA men överlag är det ett lugnare tempo i trafiken.

Denna unika och praktiskt inriktade guide är för dig med ”mer än lite” körvana från Sverige. Du behöver inte ha kört i en storstad innan du kör i Los Angeles, även om det underlättar att ha vanan inne med mycket trafik i höga hastigheter nära din egen bil och att inte alltid veta exakt vart du ska åka för att komma rätt.

Läs mer
Guide: Bilkörning från Sverige via Tyskland till Frankrike

Disneyland i USA är svårtillgängligt om du ska köra bil hela vägen. Ett alternativ för sega bilförare och förväntansfulla barn är att köra bil från Sverige till Frankrike – till Disneyland Paris. Välkommen till en populär guide om vad som är viktigt att tänka på vid bilkörning från Sverige till Frankrike.

Förutom en bra bil (som tål många mil) finns det regler kring fordon och avgifter som vi inte har i Sverige. Guiden nedan publicerades första gången 2015 och uppdaterades 2019 med priser för broar och färja. Reservation för längre restid om vägarbetena på Autobahn är extra svåra 2020…

Läs mer