FAMILJEBUSS – Nya vinterdäck inför 2019/2020: Dimensionen är inte allt

Koll på belastningsindex för vinterdäck

När du kör en VW-buss med snart 20 år på vägarna, vars stötdämpare inte är de bästa och där totalvikten överstiger den hos många personbilar är det mer än dimensionen du ska kolla upp innan du köper nya däck.

Inför att det blev dags att köpa nya däck nu i höst kastades ett getöga på de gamla däcken, de som däckverkstan berättade var helt slutkörda. Jodå, vi har kört runt med bra däck, om än något till åren komna, med belastningsindex 102T Extra Load. Du har väl koll på vad det senare innebär? Om inte, läs vidare.

Till att börja med skulle beslut tas om dimensionen på vinterdäcken. Tidigare år hade vi upplevt en märkbart högre bränsleförbrukning vintertid. Kanske var det många fler faktorer än däckens bredd som spelade in där?

Hur som helst, 225/60-16 på vintern och 215/60-16 på sommaren? Det borde vara det omvända så för att inte tappa höjd landade beslutet i att köpa 215/65-16. Mest av den anledningen att de dubbdäck som köptes kostade så mycket mer om 215/60-16 valdes. En något högre profil torde dessutom öka komforten en aning.

102T innebär att de allra billigaste däcken inte är att tänka på. Bilens totalvikt måste vägas(!) in i beslutet om vilka nya vinterdäck som ska köpas. För det är när bilen är max lastad som däcken måste kunna bära upp vikten. På vår familjebuss handlar det om ca 2600 kg.

När du köper däck ska du således börja med dimensionen och fortsätta med kontroll av belastningsindex samt undersöka om du behöver XL-däck eller inte. Vår VW-buss har körts flertalet vintrar tidigare på 102T XL-däck. Det vore korkat att inte fortsätta med det.

102T är ett mått på hur mycket vikt ett däck kan bära upp, mätt i pounds. Omräknat till kilogram handlar det om ca 850 kg. Multiplicera det med fyra och ställ svaret mot din bils totalvikt. För 102T blir det en bärkapacitet om ca 3400 kg, vilket både räcker och blir över. XL är samma sak som Extra Load i det här sammanhanget.

Så med koll på dimensionen och belastningsindex blev nästa steg att välja de bästa vinterdäcken utifrån våra behov ->