BJÖRN: Motor & Bilar

12+ års motorbloggande inkl. allt content från SUVTEST.se och CARTESTR.com


Mercedes-Benz är ett bilmärke vars modeller jag rattat flitig genom åren. Tusentals mil med E-klassen i början av 2000-talet som taxibil, hundratals mil med SUV:en ML (430) av samma årgång och många långa samt bekväma mil med mastodonten S-klass (W140-karossen, V12, 400 hk). I våras gavs jag möjlighet att köra en nästan ny Mercedes-Benz ML 350 CDI.

När jag äntrade förarplatsen på denna ML hade jag timmarna före rattat en GLK. Invändigt var mycket sig likt, med en mjukare ton vilandes över allt. Silkeslen gång och en väl isolerad V6-diesel med ett vridmoment i par med BMW X3 35d gjorde körningen innehållsrik.

Läs mer

SUV-test: Mercedes GLA

Mercedes-Benz GLA 220 CDI är vår tyska premiumtillverkares minsta SUV. Det är en mini-SUV som jag provkörde en solig fredag i början av augusti 2014. Kombinationen av råmande dieselmotor och en rundad kaross med snygga karosslinjer har inte lämnat mig helt oberörd. Är det en SUV?

GLA är i mina ögon precis som GLK i den meningen att det finns två eller kanske t.o.m. tre distinkta utföranden inom modellerna. Det finns grundutförandet, instegsmodellerna om du så vill, där utrustningen är återhållsam och du får en riktigt bra bil som klarar det vardagliga. Sen har vi AMG-utförandet, där bilarna sänks, de får större fälgar och det finns motorer som avskräcker de flesta från att köra på annat än landsvägar.

Till sist har vi de riktiga SUV-versionerna. Hos GLA krävs det att du väljer fjädring för högre markfrigång. För GLK räcker det med att skippa AMG-stylingen, då GLK trots sin landsvägsmässiga framtoning rör sig riktigt bra genom gräs, grus och lera. Huruvida GLA också kan hantera grov terräng hade jag tyvärr inte möjlighet att testa här. Provkörningen sträckte sig till en samling välpreparerade grusvägar, motorväg och vanlig svensk landsväg.

Läs mer

Att få möjligheten att om än för en kort stund köra en supersportbil kan de flesta motorentusiaster hålla med om är något fyllt av känslor, förväntningar och framtida minnen. Just det senare är vad du kommer att leva med resten av livet och visst vill du leva ditt liv med fina minnen?

Vi bär med oss våra minnen hela livet (eller tills vi blir dementa på ålderns höst) och ett av mina egna bästa minnen var den gången jag fick möjlighet att ratta ett riktigt monster till bil. BMW byggde runt 1990 en serie med siffran 8 i början. Det fanns en V8 som hette 840 och en 850 med V12-motor. Jag körde den senare, BMW 850i, den med tolv cylindrar och ett djävulusiskt vrål när gaspedalen gick i botten.

Läs mer

Att testa och skriva om SUV:ar var något jag gjorde en handfull gånger sommar-höst 2013. När asfalten blottlades i april sög det i bilbloggtarmen och jag ordnade en dag med tre SUV:ar från Veho Bil i Örebro.

En av de provade SUV:arna var Mercedes-Benz ML350 BlueTEC, den näst-största SUV:en i modellprogrammet och med en prislapp på ca 600,000 kr. Har du aldrig kört en nyare Mercedes ML kommer du att bli imponerad över hur lättkörd den är och om du kör en modell med luftfjädring blir livet genast lite vackrare.

Mercan har en V6-motor, en diesel på 258 hk och 620 Nm. Du kan köra som en vettvilling och varva ur motorn. Eller så tar du det mer varsamt och smyger iväg obemärkt tack vare det grymma vridmomentet. Noll till 100 km/h går på 7,5 sekunder via en sjustegad automatlåda.

Läs mer

En bekant till familjen är musiker och kör runt i en Citroën Berlingo Family av 2003 års modell. Han är dessutom båtmänniska med stora lastbehov och har funnit att en Berlingo är en bra bil för det. Jag har haft möjlighet att köra Berlingon på lands- och grusvägar i Örebro län, provkörning som ligger till grund för den här texten.

1) Berlingo är en ful bil
Om du tycker att Berlingo är en snygg bil har du dålig smak eller så är du kär i fransk bildesign. Själv tycker jag att Berlingo är en ful bil och inte blev det bättre upp i årsmodellerna, med alldeles för stort överhäng fram till ingen nytta.

Framifrån ser bilen lite uppsnofsad ut med sin blaffiga framlyktor och sin i övrigt tama framtoning. Vindrutan är stor som en ladugårdsvägg och en prima vindfångare, vilket du märker på motorvägen. Från sidan är det inte fullt så illa även om den knappast kan kallas för stilren. Berlingon ser ut som att den blir tjockare ju längre bakåt du tittar.

Sett rakt bakifrån dominerar den stora bakrutan och de små baklyktorna tenderar att ge med sig med åren, påbackade eller solblekta, värt att kosta på om du kör mycket i mörker eller bara inte vill se ut som att du kör sämsta skit som fanns hos bilhandlaren.

Läs mer