BJÖRN: Motor & Bilar

12+ års motorbloggande inkl. allt content från SUVTEST.se och CARTESTR.com


Visst är det jobbigt att sträcka sig åt höger till passagerarsätet för att finna något, bara för att inse att du kör bil på natten och det är mörkt i kupén. Du fumlar i mörket och river ner eftersökt grej på golvet.

Kör du nya GLE känner en sensor av att du som förare flyttar din arm åt höger och tänder en liten lampa under backspegeln, så att du kan se vad du önskar finna.

Läs mer

Nu i vår ges familjebussen Hjulius välbehövlig kärlek i form av byten av slitdelar samt service. Efter förra veckosluts äventyr som grävde djupa hål i plånboken borde väl allt vara frid och fröjd?

Men icke.

På vägen hem från Pålsboda där bilen häromdagen försetts med helt nya fjädrar bak gick bilen som en dröm. Inget mer störande och klonkande läte från bakvagnen. Att köra över ojämnheter var fantastiskt jämfört med tidigare.

Läs mer

Hjulius kamp mot vägen sker nu med två nya bakfjädrar (det finns inga fram). Att köra bilen nu innebär utöver det poppiga hot rod-stuket med höjd bak att bilen känns lugnare att köra.

Hjulius har utöver fjädrarna blivit av med anliggande frambromsar. Nya skivor, uppsmorda bromsok och nya belägg bidrar till lägre oljud och bättre rullförmåga.

Läs mer

Vi går ner för källartrappen, passerar skönhetssalongen, spanar in den nya bastun och vänder tårna mot en välbekant doft av olja. En trädörr senare och vi står i Anders garage.

Anders som undertecknad hälsar på idag är en bekant sen tidigare. Våra vägar möttes för mer än 10 år sen för att senare skiljas igen. Men tack vare Facebook har vi haft kontakt genom åren.

Idag är jag här för att Anders ska byta bakfjädrar på min VW T4 Caravelle VR6. Hade det varit en T3:a hade bilen smält in bra i garaget. För i det här garaget finns det ingen bil yngre än 20 år.

Uppdatering: Anders uppmärksammades hösten 2019 för sitt P1800-projekt. En bil som stått utomhus sen 1970-talet räddas från skrotning.

Läs mer

Volkswagen T4 är en bil där du med rätt verktyg och lite vilja kan byta fjädrarna bak själv. Den här guiden bygger på egen erfarenhet och andras beskrivningar. Välkommen att läsa och att spara pengar genom att laga bilen själv.

Fjädrarna sitter lättillgängligt bakom hjulet på den del som åker upp och ner när du kör på vägen, trailing arm på engelska, bärarm på svenska. Bärarmen hålls uppe av stötdämparen när du lossat hjulet, men du behöver inte lossa hela stötdämparen för att bärarmen ska falla mot marken. Den här guiden beskriver två sätt att få ner bärarmen och därmed komma åt fjädern för byte.

Läs mer