Vad en gör som Head of Content

Head of Content är en fin titel som jag hade sista kvartalet 2020 och en bit in på 2021 innan jag fortsatte som Content Manager. Välkommen att läsa om min resa inom yrket som handlar om att förmå andra att underkasta sig dina (eller ditt bolags) ord och samtidigt känna att de får till sig något värdefullt. Läs inte innan du druckit morgonkaffet. Du behöver ha din hjärna med dig idag:

Våren 2020: Uppsagd (corona slaktade resebranschen).

Sommaren samma år befann jag mig i limbo.

1 september började jag jobba som Content Writer på distans.

Målgruppen var B2B. Chefer. Ledare. Beslutsfattare. Investerare.

Tre veckor in i jobbet som Content Writer insåg jag en sak:

Min roll är mycket bredare än ”bara” Content Writer.

Jag ville ha titeln Head of Content. Bad om det. Fick den.

Det gjorde mitt jobb lättare. Jag fick förtroendet att fatta beslut om riktning.

2021: Jag är varm i kläderna. Jag har dessutom sett ljuset. Där borta, längre in på 2021, finns nästa dimension.

Det som började som en rest av mitt förra jobb som digital marknadsförare, är idag en roll som kräver mer och samtidigt att jag återvänder till källan.

Rollen kräver inte bara förmågan att jobba i hela content-processen, rollen kräver även förmågan att se vad som väntar längre fram och planera för det idag.

Ska jag förklara?

OK.

Först har vi Ordet. Först som en tanke och en idé om vad Ordet kan bli.

Därefter kommer tratten. Tratten ska fyllas med research. Det blir trängre desto längre ner i tratten du kommer.

Till slut ska Ordet pressas ur tratten och in i kanaler för distribution.

Du förstår inte?

Jag ska prova en annan förklaring:

Jag talar med människor på min arbetsplats om vad vi vill sända. Vi vill sända ett budskap till våra intressenter. Till andra människor som vi hoppas ska ta emot vårt budskap och agera på vad vi säger. Agera i det här fallet kan vara att plantera ett frö i mottagarens hjärna om att vårt företags tjänster förr eller senare är relevant för mottagaren.

Content Marketing handlar i grunden om att skapa ett värde hos mottagaren. Det är inte som en annons. Eller jo det är det, fast ändå inte. Man brukar tala om Inbound och Outbound marketing:

Inbound är sökordsannonsering, social media-aktivitet, content marketing, guider, videos, bilder, poddar. Det är som…utåtriktat om vi tänker oss att vi som företag sänder, men utan att göra reklam i traditionell mening. Vad som kan hända är t.ex. att en person lyssnar på en podd, läser vårt content, tolkar vad vi sänder i vårt budskap och agerar utifrån det. Personen kan vara en VD som har uppgiften från styrelsen att växa digital försäljning. Eftersom vi är experter på att analysera och driva på för digital försäljning, är det till oss som personen vänder sig. Utan att vi spenderat en enda krona på att lista, beskriva, förklara eller annonsera våra tjänster. Eller jo lite, men inte enligt klassisk ”kom och köp”-modell.

Outbound är vad som sänds av företag via annonser, banners, reklamblad, radioreklam, TV-reklam osv. En enkel skillnad mot Inbound är att Outbound tenderar att vara avbrytande. Du lyssnar på musik och så stannar musiken. Istället lyssnar du på en glad man som berättar om en fantastisk skokräm som du kan gnida in på dina träd och så växer det ut chokladkakor. 30 sekunder lyssnar du på reklamen. Sen startar musiken igen.

Inbound är det motsatta i hur du väljer att ta del av ”reklam” och dessutom är Inbound utformad som värdeskapande för dig. Du är kanske ansvarig för att nå ett visst mål för en KPI om returgrad. Då behöver du lära dig om returgrad. Det finns många som har tips och rekommendationer om returgrad. Du laddar ner white papers och behöver bara betala med din e-postadress. Eller så besöker du flera företags webbplatser och läser deras argument för varför just deras företag är det du ska vända dig till.

När du jobbar som Head of Content ingår det strategisk bitar likväl som operativa. Är organisationen stor har du sannolikt personalansvar gentemot content managers, content writers, copywriters och andra som är experter på att producera vad du ska ta beslut om ska publiceras. Fast det kan lika gärna vara du och ingen annan som gör allt detta. Det är flytande det här med titlar och i mina ögon handlar det mer om förmåga att leverera på det idag okända, snarare än att kunna peka på ”det där gjorde jag” och sen liksom magiskt bli befordrad. Visst är det så att en titel öppnar en del dörrar. Men jag är av den skolan att du måste kunna jobba operativt och uppnå ”verkshöjd” inom flera områden innan du är redo att ta mer ansvar. Och då har vi inte börjat tala om ledarskapsutbildningar.