TikTok: Min rutin för content-skapande.
När du använt TikTok ett tag kommer du sannolikt att finna uppslag till content i vad än du företar dig. Har du valt att ha en bred profil innehållsmässigt kan du säkerligen finna uppslag inom det mesta. För att du ska kunna komma i mål och publicera content behöver du ha en plan, en slags rutin för content-skapandet. Så för att hjälpa dig på traven kommer här den rutin som jag använder:
- Tänk ut vad du ska göra hemma, ute, på jobbet, i skolan eller på ett event. Fundera ut en tidslinje av sekvenser som leder upp till ett avslöjande eller en final. Det kan också vara en instruktionsvideo om du är i den bubblan, en motiverande video där du listar argument för din sak. Tänk innan du spelar in och gör många omtagningar. Använd en gimbal för extra cool stabilisering av dina videos även om handhållet också kan fungera (det blir inte så polerat).
- När du spelat in allt, gör en första sortering och grovklippning, ta bort skakiga inledningar och avslut. Men gör inget finlir av färger, ljus eller ljud i detta läge.
- Ta dig nu tiden att fundera på ordningen i dina klipp och sammanfoga alla. Detta kan automatiseras med musik eller utan musik i appen Lensa eller så gör du jobbet manuellt i TikTok eller Splice-appen (där du även kan dra ner uppspelningshastigheten, går inte på en iPhone).
- Nu har du din story och är du noga så kan du dra in klippet en runda i iMovie för att finputsa övergångarna. Det gör jag aldrig.
- Därefter är det dags att ladda upp videon till TikTok. Här adderar jag text på video och redigerar så ögonen blöder. All text ska inte alltid synas så varje text får redigeras manuellt (du drar en slider för att markera under vilka sekunder som texten ska visas). Väl där i TT kan jag också upptäcka att en sekvens är lite för lång, bara att gå in i TT Studio och redigera längden (dela klipp, radera överflödet).
- Videobeskrivningen brukar jag hålla kort och försöka berätta om vad videon visar. Ibland samma text i beskrivningen som i texten-på-videon. Några hashtags, ingen flod av dessa som förr var vanligt på Instagram. Förståsigpåare menar att #foryou, #fyp osv är onödiga då dessa inte hjälper en video upp i ForYou-flödet. Men visst, tror du att användare söker efter dina klipp så ja, kanske, möjligen, att hashtags har en funktion. Neil Patel menar på att hashtags ökar upptäckbarheten och han säger att hashtags ska vara representativa för videons innehåll eller centrala tema/budskap.
- Nu publicerar jag på TikTok, väntar några sekunder och sen delar jag videon till mitt Instagramskontos händelseflöde. Här kan det bli lite uppdelat om du lagt en lång video på TikTok. Fördelen är att du låter dina följare stanna längre tid i ditt händelseflöde, vilket matar Instagram-algoritmen. Därefter öppnar jag Instagram och kör upp originalvideon (den jag började med i TikTok-appen). Igen; här går det att laborera med att använda de olika versionerna jag redigerade fram tidigare. 15 sekunders poppig video passade på TikTok men på Instagram låter jag innehållet vara i en annan tonalitet. Ibland kör jag upp videon utan ljud och låter IG:s ljudbank tjäna mig. Ibland kör jag upp videon med ljud inlagt redan.
- Vidare till YouTube: Samma procedur som med Instagram Reels. Här är det, precis som på Instagram, viktigt att du laborerar med olika längd och övergångar samt musik eller annat ljud. YouTube och Instagram är båda hårdare när det kommer till musikval. Vad som fungerar på TikTok är inte alltid okej på YouTube eller Instagram.
Rutinen ovan är förlåtande i den meningen att alla videos inte går igenom samma filter. Det bör finnas en kontinuitet, ett återkommande tema eller att budskapen kretsar kring ett ämne. Men det betyder inte att allt alltid måste se och låta likadant. Samma sak med effekter, övergångar och små tricks för att locka fler att se mer av dina videos; variera, laborera, analysera och gört bara!