TikTok: Maxa spridningen av varje video.
Använder du TikTok så finns det delningsknappar för vidare spridning av ditt eller andras klipp. Fast om du bygger en egen contentbank, skaffa dig en rutin för skapande och redigering; en rutin som kommer hjälpa dig att få spridning på dina videos utan att behöva dela en och samma TikTok-vattenstämplade video överallt. Eller det kan du men rådet inom content marketing är att inte publicera samma innehåll i alla kanaler, so here we go:
OBS: Spela in i porträttläget det vill säga med mobilen stående. Alternativt spelar du in i landskapsläge och tänker på att allt du fångar med linsen ska synas även om du senare ändrar videon till vertikalt läge (9:16). Du kan också spela in i landskapsläget och klippa upp originalet i flera kortare videos, för att sen ändra (alla) till 9:16 och baka samman alla sekvenser till en.
Nästa steg är att skapa den video du ska dela. Här kan du börja i TikTok och använda alla effekter. Fast det finns en risk att ett ljud som du använt i TikTok inte kan finns i videon när du i ett senare läge laddar upp till Instagram eller YouTube.
Mitt tips är att klippa till en video i TT med hjälp av ljud för att få beat-matching eller bra övergångar, men att du sen sparar om videon i din mobil (eller på din dator) där du tar bort ljudet. Gör du detta i TikTok kan du använda en app som tar bort vattenstämpel på dina TikTok-videos och låter dig ladda ner en kopia.
Vill du fixa övergångar och byte av sekvens automatiskt kan du använda appen Lensa. Jag har testat flera och funnit att Lensa passar min behov bäst. Jag använder Lensa primärt för autoklippning av videos och för att få ett beat-synk. Ofta gör jag flera versioner, 15 och 30 sekunder långa + en film som är lugn och en som är mer sportig. Ibland med musik och ibland inte. Kom ihåg att spara undan alla versioner, förslagsvis i Google Drive, One Drive eller på Dropbox. Använd mappar med beskrivande namn för att kunna återanvända materialet senare.
På TikTok kan du använda automatisk synkronisering eller redigera manuellt. Testa olika låtar som du tycker passar din tonalitet eller vad varumärkesmanualen förespråkar. Det kan vara vilken färg du använder på texter, på texters bakgrund, ordval, vilken känsla du vill framkalla. Praktiskt taget allt du har i verktygslådan för att skapa övertygande budskap. Bästa av allt är att du i en annan app eller tjänst kan skapa det perfekta videoklippet. Laborera med olika produktionskällor, jag har hört om användare som får fler visningar om de gör mer med originalfilmerna me TikTok, snarare än att ett färdigredigerat klipp tankas upp.
Min rutin för skapande, redigering, publicering och vidare-distribution av TikTok-videos →