BJÖRN: Vida Webben – BjornSennbrink.se

Allt relaterat till webben, internet, webbtjänster mm.


Därför blir du arg på andra på nätet

Du blir arg därför att du omedvetet väljer att reagera utifrån din sekundära känsla, när det vore mycket bättre om du kunde bygga din reaktion på din primära känsla.

När jag hamnar i konflikt använder jag en mental bedömningsmodell som jag tränat mig att använda snabbt och direkt när konflikten uppstår. Jag har lärt mig att det alltid är bäst långsiktigt att använda bedömningsmodell, skulle det inte vara så att jag sitter med ett ”anonymt” alter ego och postar idiotkommentarer på YouTube. Det senare var något av en metafor. Jag använder mitt riktiga namn på YouTube eftersom jag är för transparens online och inte tror på att anonymitet är vägen dit.

Ponera att du kör bil och någon annan mottrafikant gör något som du uppfattar som riktat mot dig. Förmodligen så vet den andre inte vem du är utan det är din bil som han eller hon ser och tänker ”bilist” om. Din omedelbara reaktion kan vara ”nu jvlar ska jag hämnas”. Det är naturligt att känna så. Det gör jag också, eftersom jag snabbt har valt att handla baserat på min sekundära känsla.

Ett annat exempel är när du läser vad någon annan, känd eller okänd, skriver på nätet. Du reagerar starkt mot vad som skrivs och en känslovåg sköljer över dig. Du slår hårt på tangentbordet och öser ur dig alla dina känslor. Du trycker på Skicka-knappen och för några sekunder så mår du riktigt bra. Sen börjar du oroa dig. Var det verkligen så genomtänkt att skriva så där? Jag skrev mitt riktiga namn, hur kommer det här eventuellt att slå tillbaka på mig senare?

Jag har nu presenterat två exempel på där du självvalt eller icke självvalt hamnar i situationer där känslorna svallar. Det är när du befinner dig här som du kan använda samma bedömningsmodell som jag använder. Min bedömningsmodell är hämtad från den dialektiska beteendeterapin och går kortfattat ut på att du ställer dig själv tre frågor:

Hur påverkas min självrespekt av mitt valda sätt att reagera?
Hur påverkas mina kortsiktiga mål av mitt valda sätt att reagera?
Hur påverkas mina långsiktiga mål av mitt valda sätt att reagera?

Om vi tar trafiksituationen så kan din självrespekt stärkas genom att du hämnas. Du ger igen och känner dig nöjd med dig själv. Ingen ska komma och trampa på dig minsann. Om du istället hade valt att se till dina kortsiktiga mål, exempelvis köra vidare till stormarknaden med familjen utan incidenter, kan din självrespekt stärkas genom att du väljer att inte hämnas. Du uppnår dessutom ett av dina kortsiktiga mål.

På nätet är det för mig ofta min självrespekt som får ge vika när jag tampas med andras publicerade åsikter. Jag får helt enkelt leva med att jag inte kan vinna alla diskussioner som blossar upp. Jag har andra mål med min webbnärvaro än att jag ska kommentera allt hit och dit, med något slags mål om att vinna debatterna. Jag har istället långsiktiga mål med mina publiceringar, där jag länge har och ämnar att länge vara, aktiv på webben. Jag vill göra vad jag kan för att min väg framåt ska vara så jämn som möjligt. Det är mitt långsiktiga mål.

Mina kortsiktiga mål handlar om att höras i de sammanhang som gäller idag, nästa vecka och om några månader. Jag är beredd att publicera saker som i stunden kanske tenderar att låta hårda och rent av ofräscha för somliga. Jag kanske rent av retar upp någon för mig känd eller okänd utifrån mitt beteende. Men jag gör det med självrespekten i behåll. För jag har rätt att säga vad jag tycker, precis lika myckt som andra har det. Det är därför jag försvarar andras rätt att uttrycka sig, utan att jag tar parti för hans eller hennes åsikter.

Sammanfattning
Jag blommande ut rejält där på slutet när jag egentligen bara ville peka på en möjlig tolkningsmodell för varför du och andra blir arga på andra på nätet. Min bedömningsmodell är dessutom inte huggen i sten och det kan som synes appliceras på flera olika sammanhang. Jag önskar bara att du försöker bli duktigare på att reagera på dina primära känslor. Låt inte ilskan ta överhanden när det kanske i själva verket är så att du känner dig sorgsen av vad någon publicerade.

Tips för kontakt med företag angående blogginlägg i utbyte mot gratis produkter

OK. Du har en blogg. Nu kan du titulera dig som bloggare. Det är coolt. Men snälla, tänk till innan du tar kontakt med företag och ber om ”demoprodukter” dvs du vill ha produkter gratis i utbyte att du bloggar om dessa produkter. Det är inte coolt.

Som med mycket annat så går detta med bloggande i vågor. Jag har bloggat sen februari 2007 och hunnit läsa en del samt publicera hundratals egna blogginlägg.

Tillbaka till ämnet: Kontakt med företag angående blogginlägg i utbyte mot gratis produkter (nej det är inte särskrivning):

Du har bloggat några månader och kommit på att du snabbt kan få väldigt mycket trafik genom att jobba mot Twingly-widgets. Din besöksstatistik ser bra ut och du kämpar på. Så länge du skriver lite kontroversiellt, tänker till runt blogginläggets titel och länkar till dagspressen så kommer besökarna till din blogg. Du får rent av en eller två kommentarer. Med det i din dator är det lätt att tro att din blogg är speciell, att du når många människor och att du förmodligen kan tjäna pengar på bloggen. Du menar, kan modebloggarna så kan väl du?

Nja, skulle jag säga. Bara för att du nu börjat publicera texter som får besökare så gör inte det per automatik att din blogg alltid är lämplig för marknadsföring. Du kanske rent av skriver om saker som vissa företag inte vill bli förknippade med och då får du respektera det. Företag är människor med mål och visioner som kanske skiljer sig från de som du har. Glöm inte bort det; företag är människor.

Mitt tips till dig som vill få produkter av företag mot att du bloggar om det, är att vara ihärdig, att blogga regelbundet och att undvika blogginlägg som kan uppfattas som oerhört provokativa. Du måste bli ett namn först och vill du tjäna pengar på bloggande redan nu rekommenderas Google Adsense eller något affiliateprogram.

När du lärt dig blogga på ett sätt som ger dig besökare och som ger dig intäkter tycker jag att du är redo att gå vidare med att kontakta företag. Bäst är ändå att du blir kontaktad. Är du tillräckligt duktig så kommer telefonsamtalen.

Därför är E-handel framtidens melodi

Nu var jag hungrig och ville inte laga mat hemma. Jag besökte onlinepizza.se och la en order. Utkörningsavgift 20 kr. Hade jag åkt ner till pizzerian själv hade bussresan kostat 20 kr. Svårt val? Nej, det är så mycket enklare att handla via nätet.

När jag ska betala räkningar gör jag det via nätet. Jag minns hur det var 1998 och stod där på Posten. Jag hade fyllt i mina giroblanketter och väntade på min tur. Jag lämnade fram blanketterna och betalade med de kontanter jag hämtat ut från bankomaten, där jag också hade fått stå i kö en stund. Det var tider det och idag har jan knappt kontanter alls. Jag har inte haft mer än max 300 kr i fickan de senaste åren.

När jag köpte min mobiltelefon sist så gjorde jag det via nätet. Jag klickade runt på Tres hemsida och ett par veckor senare hämtade jag ut en iPhone 4. Jag talade inte ens i telefon med en säljare. Bara en sån sak.

När det kommer till avgifter och kostnader utöver de för själva produkterna brukar jag värdera min tid. Vad kan jag göra istället för att resa till butiken? Måste jag ha en sak just idag så får jag såklart resa till butiken. Jag kanske behöver en spade när den gamla gick sönder mitt i trädgårdsarbetet. Fast å andra sidan kanske jag inte behöver slutföra trädgårdsarbetet just precis idag. Jag kan vänta tills jag får en ny spade, hem till mig.

När jag hjälper företag att sätta upp WooCommerce kommer vi efter ett tag till punkten där fraktpriset ska bestämmas. Ur ett konsumentperspektiv tror jag att många ogillar de extra kostnaderna såsom frakt. Fraktpriset kan ibland bidra till att slutpriset blir högre för en produkt, än om jag hade åkt till en butik och köpt över disk. Fast nu handlar detta om att inte behöva resa till en butik, utan låta butiken skicka produkten hem till mig. För det får jag betala frakt.

Om du tycker att frakt är dyrt så ställ dig frågan om vad det faktiskt kostar dig i tid och pengar att resa till butiken? Jag tror att du kommer komma fram till att resan är onödig och även om det skulle bli lite billigare att resa till butiken så hoppas jag att du ser nyttan med att e-handla.

Appen Glitché (iOS) förvränger bilder

Jag tycker om att redigera bilder och läste idag på PetaPixel om en iPhone-app (Glitché) som erbjuder en redigering som sällan eller aldrig återfinns i appar som Snapseed, iPhoto, Camera+ och liknande. För mig är det faktiskt första gången som jag testar en app med så här udda effekter.

Appen Glitché finns på iTunes (gratis) och den fungerar även på iPad (x2). Ta en bild med kameran eller läs in bilder från kamerarullen. Välj effekt, spara och dela (Instagram, Facebook, Vkontakte, Tumblr, Twitter och e-post). Inga konstigheter.

Det som gör den här appen så mycket bättre än vanliga fotofilter ala Instagram är möjligheten att skapa riktiga konstverk. Vissa effekter visar sig direkt och andra kräver att du för ditt finger över bilden. För vissa effekter kan du först dra med ett finger för att skapa rätt vinkel och därefter trycka på ”Share” med din andra hand. Double-tap gör att alla dina ändringar försvinner.

Effekten ”Scene” skapar t.ex. ett djup i bilden, som du kan justera genom att använda flera fingar. Du kan zooma och vrida på objektet som skapats, välj ljus eller mörk bakgrund. Samma sak gäller för effekten ”Grid” och för flera av de andra effekterna så kan du dra runt i bilden för att skapa mer än bara ett fotofilter. Med dessa effekter kan du även se hur en bild ser ut ”bakifrån” (spegling som ger fejkad 3D-upplevelse).

En begränsning med iPhone-appen Glitché som jag ser det är att bilderna som produceras av appen bara är 600×600 pixlar stora. Jag tror att det kommer en betaloption senare där du kan spara bilderna i en högre upplösning. Nedan sex st bilder ur appen:



  • Released: 18 April 2013
  • Version: 1.0
  • Size: 5.1 MB
  • Language: English
  • Developer: Boris Golovnev
  • © 2012 Vladimir Shreyder, Boris Golovnev

Rated 4+

Requirements: Compatible with iPhone 3GS, iPhone 4, iPhone 4S, iPhone 5, iPod touch (4th generation), iPod touch (5th generation), iPad 2 Wi-Fi, iPad 2 Wi-Fi + 3G, iPad (3rd generation), iPad Wi-Fi + 4G, iPad (4th generation), iPad Wi-Fi + Cellular (4th generation), iPad mini and iPad mini Wi-Fi + Cellular. Requires iOS 5.0 or later. This app is optimized for iPhone 5.

Marknadsföra budskap med text istället för banners

Nyligen visade jag på hur IDG:s nya webbplats såg ut med och utan banners. Det är stor skillnad på upplevelse om banners visas eller är dolda och det kan diskuteras hur bra det är att visa på hur du blockerar banners. Men att sopa saken under mattan är inte min melodi. Bättre då att söka finna metoder som är bättre för att marknadsföra ett budskap.

Att skrika högt och länge tenderar att fungera är allmänt känt. Vad som också är allmänt känt är den så kallade annonsblindheten, där besökare ser så mycket annonser överallt att de tenderar att ignorera annonser på nästa webbplats som besökts, på nästa och på nästa. Därför är det relevant att börja arbeta mer med andra annonsformat.

Produkttester
Dessa kan publiceras ofta utan nämnvärd kritik om testet inte är övervägande positivt. Undantaget är test av Apple-produkter där skribenten förväntas hångla med produkten och beskriva alla dessa egenskaper i väldigt bra ordalag. Apples produkter är det inte fel på. Punkt.

Ett produkttest bör vara balanserat. Det ska beskriva egenskaperna, användarvänlighet, användningsområde, fördelar och nackdelar. Det är väldigt enkelt och att gå runt den modellen kan förvirra beökare som förväntar sig saklighet. Saklighet och i viss mån även transparens är två bra saker vid produkttester.

Det här är en annons
Om du är tydlig och transparent så kan du öppet säga att en text är en annonstext. Besökare som får hjälp med sina problem kommer sannolikt att betrakta annonstexten som en hjälpande sådan.

En text som är en annons är dessutom bra eftersom den kan indexeras och bli sökbar. Har du en tidning kan du kombinera vanlig journalistik med annonstexter. Vid interna sökningar och sökningar på t.ex. Google ökar ditt avtryck i resultaten när både ”vanlig” text och annonstext kommer upp i SERPen.

Upplevelsebeskrivningar
En variant på annonstext är att skriva runt en vara eller en tjänst. Det gör att texten smälter samman mer med vanliga texter och du kan måla upp en känsloladdad tillvaro där besökaren kan identifiera sig med produkten utan att produkten nämns mer än i förbigående.


Disclaimer – Inlägget är en teoretisk utläggning baserat på ett icke statistiskt säkerställt underlag och ska inte tas som sanning. Dina förutsättningar i din kontext kan skapa perspektiv som skiljer sig från hur jag ser på detta med att marknadsföra med hjälpt av text, snarare än banners.