OK. Du har en blogg. Nu kan du titulera dig som bloggare. Det är coolt. Men snälla, tänk till innan du tar kontakt med företag och ber om “demoprodukter” dvs du vill ha produkter gratis i utbyte att du bloggar om dessa produkter. Det är inte coolt.

Som med mycket annat så går detta med bloggande i vågor. Jag har bloggat sen februari 2007 och hunnit läsa en del samt publicera hundratals egna blogginlägg.

Tillbaka till ämnet: Kontakt med företag angående blogginlägg i utbyte mot gratis produkter (nej det är inte särskrivning):

Du har bloggat några månader och kommit på att du snabbt kan få väldigt mycket trafik genom att jobba mot Twingly-widgets. Din besöksstatistik ser bra ut och du kämpar på. Så länge du skriver lite kontroversiellt, tänker till runt blogginläggets titel och länkar till dagspressen så kommer besökarna till din blogg. Du får rent av en eller två kommentarer. Med det i din dator är det lätt att tro att din blogg är speciell, att du når många människor och att du förmodligen kan tjäna pengar på bloggen. Du menar, kan modebloggarna så kan väl du?

Nja, skulle jag säga. Bara för att du nu börjat publicera texter som får besökare så gör inte det per automatik att din blogg alltid är lämplig för marknadsföring. Du kanske rent av skriver om saker som vissa företag inte vill bli förknippade med och då får du respektera det. Företag är människor med mål och visioner som kanske skiljer sig från de som du har. Glöm inte bort det; företag är människor.

Mitt tips till dig som vill få produkter av företag mot att du bloggar om det, är att vara ihärdig, att blogga regelbundet och att undvika blogginlägg som kan uppfattas som oerhört provokativa. Du måste bli ett namn först och vill du tjäna pengar på bloggande redan nu rekommenderas Google Adsense eller något affiliateprogram.

När du lärt dig blogga på ett sätt som ger dig besökare och som ger dig intäkter tycker jag att du är redo att gå vidare med att kontakta företag. Bäst är ändå att du blir kontaktad. Är du tillräckligt duktig så kommer telefonsamtalen.