Toyota Avensis 2.2 D-4D är en på Toyota-vis genomgående välbyggd, relativt rymlig och komfortabel bil. En begagnad Toyota är för det mesta ett bra bilköp och här kan du läsa om hur det är att köra en 2006 års modell av Avensis med dieselmotorn D-4D på 2,2 liter och 177 hk/400 Nm.

Bilen som testats hade ca 17,000 mil på mätaren och var extrautrustad med Executive-paketet vilket betyder tonade sidorutor bak och bakåt, helskinn/läderklädsel, xenon-halvljus, halogen-dimljus, halogen-helljus, klimatanläggning med två zoner (fram), färddator av enkel modell, ingen skärm med inbyggd GPS eller liknande. Skinn/läderinklädda dörrsidor och på armstödet mellan framstolarna bidrar till att höja komforten. Ställbar ratt i alla ledder och elinställbara framstolar liksom elinställbara, uppvärmda och infällbara ytterbackspeglar. Elfönster hissar fram och bak med barnspärr (låsning av fönsterhissarna för baksätet).

2006-toyota-avensis-instrumentpanel

Instrumenteringen är tydlig och det är svårt att göra fel. Allt sitter där du förväntar dig även om vissa funktioner nås via knappar i knähöjd på var sida om rattstången. Knappar på ratten för att kontrollera ljudet på stereon och extra spak på rattstången för farthållaren, precis som i en del BMW-modeller.

Toyota dieselmotor är stendöd på låga varv. Fast om du får upp varvtalet till 2000-2500 varv och hänger med i växlingarna samt ger rejält med gas så går det undan!

Det är en vanesak detta med kombinationen kraftig vridmoment och manuell växellåda. Kör du bilen några dagar lär du dig när det är dags att växla ner och när det är bättre att låta vridmomentet byggas upp för att i högre fart släppas loss.

En japansk bil med en modern dieselmotor vore otänkbart för ett decennium sedan. Då var det bensinmotorer med beskedlig effekt som gällde och fanns det någon anpassning åt komforthållet till så var det silkeslena automatiska växellådor. Dieselmotorerna återfanns i de större fyrhjulsdrivna bilarna som hade en utpräglat kantig bruks-look över sig.

Avensis är tacksamt befriad från allt som kan misstas för att vara något åt brukshållet såsom en Land Cruiser av äldre snitt är. Här är det istället tal om standardformat, infriade förväntningar om placering av knappar och egentligen inga konstigheter.

Att köra
Känslan vid (den smala) ratten är att sitta på en liten pråm. De skinnklädda stolarna ger bra stöd. Med en elinställbar stol och (manuellt inställbar) ratt, justerbar i alla ledder, är det lätt att hitta en bra körposition.

Skulle det vara något jag ska anmärka på är det att bilen känns smal och att takhöjden kanske inte är den bästa. Antingen sitter du lågt på bekostnad av sikt runt omkring bilen, eller så skaver du hjässan i taket och får böja nacken för att se nedanför innerbackspegeln.

Väl uppe i fart återkommer pråmkänslan ibland. Den smala ratten i kombination med en sladdrig styrning ger ibland en känsla av att styra i sirap. Kanske kan det motverkas genom att pumpa i mer luft i däcken och kanske kan det vara så att den testade bilens breda däck påverkade körkänslan?

Toyota Avensis inbjuder inte till dynamisk körning på kurvig väg, du trivs nog bättre med den här bilens drivlina om du låter den sträcka ut på rakare vägar.

Invändigt
Baksätet är mörkt. Tonade rutor bidrar till det och innerbelysningen hade kunnat vara bättre. Utrymmet är godkänt för två vuxna och ett barn i mitten, eller en bakåtvänd bilbarnstol och en vuxen. Att resa tre vuxna i baksätet gör sig bara på kortare sträckor. En kardantunnel ovanligt stor för att sitta i en framhjulsdriven bil inkräktar på benutrymmet bak. Men är ni max fyra personer ska det inte vara några problem.

Toyota Avensis 2.2 D-4D som begagnad vill jag påstå är ett mycket bra alternativ för dig som tröttnat på Passat, V70 och 9-5. Den är inte lika rymlig som en Opel Vectra och inte lyxig som en Audi, BMW eller Mercedes. Men det gör sitt jobb utan att knota och kör du lugnt drar den inte mer än 0,7 liter per mil. Du får plats med både barnvagn och matkassar, och vill du gasa på finns all kraft du behöver från ca 2200 varv och uppåt!


Tekniska data:

  • Längd, mm: 4800
  • Bredd, mm: 1760
  • Höjd, mm: 1530
  • Fordonet är enligt uppgift försett med krockkudde främre passagerarplats.
  • Skattevikt, kg: 1610
  • Tjänstevikt, kg: 1610
  • Totalvikt, kg: 1970
  • Ursprunglig totalvikt, kg: 1970
  • Max släpvagnsvikt, kg: 1300
  • Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 500
  • Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1530
  • Släpvagns maximala totalvikt vid utökad B-behörighet, kg: 2280
  • Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3270
  • Max lastvikt, kg: 360
  • Motoreffekt, kW: 130,0
  • Max hastighet, km/h: 220,0
  • Ljudnivå dB, vid körning: 73
  • Ljudnivå dB, stillastående: 77
  • Bränsleförbrukning, blandad körning: 6,2 L/100KM
  • Koldioxidutsläpp, CO2 blandad körning: 163,0 g/km
  • Bränsleförbrukning, landsvägskörning: 5,3 L/100KM
  • Koldioxidutsläpp, CO2 landsvägskörning: 141,0 g/km
  • Bränsleförbrukning, stadskörning: 7,6 L/100KM
  • Koldioxidutsläpp, CO2 stadskörning: 201,0 g/km