World of Warcraft ligger på dödsbädden och nu är slutet nära
Det är nu det händer. Det som debatterats hårt på webbforum de senaste sju åren. World of Warcraft ligger på dödsbädden. Här är min 5 anledningar till varför det påståendet är en sanning:
1) RNG, Random Number Generator
– en funktion som gör att gear slumpas ut till spelarna. Det finns inte längre någon morot annat än att hoppas på att slumpen, eller Blizzards algoritmer, ska ge dig bättre gear. Personligen är detta en av de stora anledningarna till att jag slutat spela WoW.
Förr kunde du spela samma raids om och om igen, du kunde se att ju mer du spenderade i tid, desto högre belöningar fick du. Samma sak med PvP där du kunde tjäna ihop till bättre gear. Med RNG är det slumpen som avgör vad du får och när du får det. Det spelar ingen roll hur länge du spelar, din belöning kan komma direkt eller om tre månader. Vem har tid med det och hur kul på en skala är det att spela samma sak om och om igen utan belöning?
2) CRZ, Cross-Realm Zones
– en funktion för att lura spelare att World of Warcraft-spelvärlden är mer befolkad än den faktiskt är. Istället för att många spelare ska uppleva att få spelare är online, körs tidigare separerade servrar nu parallellt. Det är därför som du kan möta andra spelare i världen med en name-tag som berättar att deras karaktär finns på en annan server än den du är på. CRZ dödade effektivt all form av social interaktion som var begränsad till en viss server. Personer du möter i spelet, som du samarbetar med en kort stund, kommer du sannolikt aldrig att möta igen.
3) Flying Mounts
– en för många efterlängtad funktion 2010 och de kommande åren. Istället för att springa överallt gick det äntligen att flyga. Distanser och hela zoner i spelvärlden blev mer tillgängliga tack vare flying mounts. Nu när dessa även finns i Legion har spelet förlorat en del av sin charm. Att befinna sig på marken och inte kunna fly fienden lika lätt, är en spännande upplevelse. Detta har bidragit till att spelvärlden på marken blivit avbefolkad, alla flyger dit de ska, varför bemöda sig med att rida på en åsna när du kan flyga med en drake?
4) Det är ensamt på toppen
– den delen av spelet som många längtat till är ”end-game” dvs spelinnehåll som bara är tillgängligt för de med en maxad karaktär. End-game för WoD var en ö där en enorm PvP-match ägde rum, om och om igen. Ashran var lite coolt i början, sen blev det bara ännu en repetitiv upplevelse. När din karaktär hade bäst gear för PvP tog spelet slut. Det enda som återstod var att bygga upp nya karaktärer, börja om så att säga. Alla spelare med maxade karaktärer får uppleva detta. De får stå på toppen för att sen börja om igen.
5) Vi har blivit äldre
– När jag började spela World of Warcraft var jag sju år yngre än vad jag är idag. Jag har inte spelat hela tiden och samtidigt har jag blivit äldre. Livet förändras och hur mycket jag än längtar till långa nätter med WoW är det inte längre möjligt.
När det var möjligt att spela World of Warcraft flera timmar i sträck fanns det dessutom en helt annan vitalitet i spelet. Det var hela tiden en längtan till att bli bättre, att klara av mer och att nå högre. WoW var i över ett år en viktig del i mitt liv. Idag är andra saker mer viktiga.
Jag har dock spelat WoW till och från det senaste halvåret, mest för att koppla bort vardagen, ungefär som att se på TV. Idag när jag loggar in gör jag det för att roa mig, jag har inget mål med spelandet, jag har allt guld jag behöver och även om jag har 50 mounts kan jag bara använda en i taget.
När det här publiceras har jag nyligen raderat min level 110-karaktär som jag spelat med det senaste halvåret eller så. Jag har haft fantastiskt kul i stunder och ibland stängt av i ren frustration över fuskande ryssar i PvP.
Jag som spelat sen Wrath of The Lich King, minus Pandaria, uppskattade verkligen Legion. Det var en del nytt i början. På slutet var det bara tråkigt. Jag har dessutom nya utmaningar sommaren 2017 att övervinna, vi flyttar och även om vi ha bredband på nya adressen så vill jag inte spela mer. Jag är färdig.