VW T4 Caravelle – Tips: Felsöka missljud i fram- och bakvagn på Bilprovningen för 160 kr
Nyligen lät jag Bilprovningen i Lindesberg ta sig en titt på framvagnen och bakvagnen. Det kostade 160 kr. Väldigt överkomligt med tanke på att Möller Bil ville ha 1000 kr för att felsöka missljud. Resultaten av den tekniska undersökningen blev till belåtenhet.
Anledningarna till att jag ville felsöka Hjulius var två:
- Ett svårlokaliserat skrapljud vid skarp sväng, dovt skrapande, inte knackande eller malande. Jag tänkte på hjullager men samtidigt har jag kört andra bilar med trasiga hjullager och det brukar brumma mycket mer. Icke så på Hjulius.
- Viss svårighet att hålla bilen på rätt kurs i 80 km/h eller högre hastighet. Särskilt svårt vid stark vind. Fast å andra sidan är detta även något jag känt på jobbet, där jag ibland kör ett par Nissan NV300, ett skåp som gärna vandrar på vägen när det är olastat. Inte unikt således för Hjulius men värt att kolla upp
Ja, jag litar på Bilprovningen…
…lika mycket eller kanske lite mer än vad jag litar på en bilverkstad. Den senare tror jag hade funnit fel på hjullagren och rekommenderat byte av dessa. Det ligger i sakens natur. Det finns alltid något som kan bli bättre.
Rekommendation: Missljudet
Alla leder i fram och bakaxel var till inspektörens belåtenhet. Jag hade annars trott att damasker, styrleder, stag och länkarmar skulle uppvisa ålderstecken. Bilen är trots allt snart 18 år gammal. Det enda som påpekades var att en bussning till höger länkarm fram ev. behövde bytas. Inget tydde heller på att främre hjullagren var dåliga.
Det som pekades ut som boven i dramat var bromsskivorna fram. Detta hade påpekats i ett tidigare besiktningsprotokoll, att anläggningsytan var liten, utan att det lett till en tvåa på besiktningen.
Rekommendationen blev att byta bromsskivor och belägg fram samt att åtgärda problemet med att ABS:en går in direkt (slitna kransar).
Rekommendation: Slingrig på vägen
Att bilen är svårkörd är ingen nyhet för undertecknad. Tidigare jobb som taxichaufför har gjort att jag kört VW Caravelle i tusentals mil i alla väderlekar och på alla underlag. Det var en av anledningarna till att jag letade efter en Caravelle när vi skulle köpa en större bil.
Med snart 21000 mil på mätaren är bilen sliten. Och svårkörd för en ovan bilförare. Det är inte en ny bil. Och det är ett högbygge.
När bilen köptes i november 2017 kördes bilen hem från Skara på sommardäcken. Därefter parkerades sommardäcken i garaget när vinterhalkan kommer över oss direkt. Sommardäcken som sitter på i skrivande stund har alltså bara rullat ca 400 mil (vår/sommar 2018). Det är dessutom olika uppsättning, olika fabrikat, fram och bak. Visserligen samma dimension men ändock olika däck. Det påpekades som möjlig orsak till att bilen upplevs som svår att hålla kursen med ibland.
Så rekommendationen nu blev att köpa nya sommardäck, av samma fabrikat. Så kommer att ske inför våren 2019.
160 kr vs. 1000 kr
Hade resultatet blivit annorlunda om jag åkt till en märkesverkstad? Gör jag klokt i att lita på Bilprovningens delkontroll eller ska jag inhämta en ”second opinion” för att vara helt säker på att det inte är hjullagren iallafall?
Fast nu är det känt av mig att bromsarna fram inte är tipptopp. Det gjordes ett bromsprov på Bilprovningen och det var inom riktvärdena för godkännande vid kontrollbesiktning, trots att ABS:en grep in tidigt.
Beslut: Bromsskivorna ska bytas
Under hösten 2018 kommer en bilverkstad i Nora/Lindesberg att få äran att byta bromsskivor, belägg och ABS-kransar på Hjulius.