SUV:ens historia i Sverige

Mitt första riktigt starka minne av en SUV är inte en SUV med dagens mått mätt. Det var en artikel i en papperstidning 1997 om pickupen Dodge Dakota, andra generationen. Det var kärlek vid första bladvändning. En bil som jag aldrig skulle ha råd att köpa än mindre köra med. Hopplöst omodern, extremt törstig och samtidigt alldeles underbar. Alldeles för stor för svenska vägar, brutal utstrålning och den perfekta bilen för en aspirerande yrkeschaufför boendes på landsbygden.

Fast nu blev det en Toyota Celica GTI som hamnade på min parkeringsplats, inte en SUV. Faktum är att jag (Björn Sennbrink) aldrig ägt en SUV. Trots det finns SUVTEST. Kombinationen motorintresse och webbkonsult i naturlig symbios. Men idag ska vi inte grotta ner oss i mina erfarenheter, mer än att de kommer att nämnas i nedanstående text om SUV:ens historia i Sverige:

Trotjänaren tuffade till sig

I samma veva som jag drömde om en jänkare med V8 började Volvo producera V70 Cross Country. Ett första steg in på en marknad som nu drygt 20 år senare är den största i Europa. Volvo CC var dock en nyhet för oss svenskar som körde runt i våra älskade kombibilar. Att Volvo bara några år senare skulle producera XC90 var närmast otänkbart. Volvo byggde tråkiga kombibilar. Varför i hela friden skulle de bygga stadsjeepar, en USA-fluga som snart är borta med vinden?!

Jag var varken motorjournalist eller motorskribent vid tiden för lanseringen av XC90. Jag hade dock förmånen att köra bil varje dag och såg min beskärda del av nya XC90 på vägarna. Observation för det första steget mot senare års beskrivning och deltagande. Kritikerna hördes fortfarande men inte så högt i bilhallarna. Volvo fick även höga utmärkelser av amerikansk motorpress.

Tidiga tyska tillverkare

V70 Cross Country kom i en tid när flera europeiska tillverkare bara var i startgroparna för att börja tävla med jänkarna om den kommande trenden med crossovers. Mercedes och BMW hade dock fattat galoppen åratal innan och producerade redan M/ML och X5 i USA-fabrikerna. Volkswagen kom med sin Touareg 2002, Porsche förädlade VW:s nya SUV och skapade Cayenne. Audi seglade fram med slagskeppet Q7 några år senare.

Det fanns ”billiga” SUV:ar

Vi hade dock redan på 1990-talet de brittiska och asiatiska tillverkarnas SUV:ar att stilla vår törst med. Suzuki Vitara, Kia Sportage, Lexus RX, Hyundai Santa Fe, Toyota RAV4, Kia Sorento, Mitsubishi Pajero, Toyota Landcruiser, Land Rover Discovery för att nämna några.

Dyr SUV till alla

De mindre SUV:arna var åtkomliga för de allra flesta svenskar. Vissa tämligen små men med en matchade prislapp. De stora SUV:arna var rejäla åbäken sett till såväl egenskaper som prislappar. Men så kom trotjänaren Volvo med XC90 och allting förändrades. Nu kunde alla köra SUV. För att även om bilen var dyrare än en V70 gick det att motivera köpet för såväl partner som omgivning.

De farliga SUV:arna

SUV:ar benämndes dock fortfarande som stadsjeepar i motorpress och kvällspress. Det var onödiga bilar, miljöovänliga bilar, farliga bilar. Vi läste rapporter från USA om hur SUV:ar tippade över ända vid kraftig manövrering. Den höga tyngdpunkten var och är till viss del än idag, den stora akilleshälen. Idag förekommer stadsjeep i en del artiklar, inte sällan när biltypens negativa egenskaper ska framhävas. Alternativt beror det på ren okunskap eller ovilja att ändra språkbruket. Avsändarens inställningen till biltypen SUV torde också spela roll. Vissa försäkringsbolag (Folksam) och andra aktörer har även kampanjat flitigt genom åren mot SUV:ar. Detta negativa fokus gentemot biltypen SUV fortgår än idag.

Idag är dock SUV-begreppet urvattnat. Alla tillverkare (utom Ferrari) har en eller flera SUV i modellprogrammet. Det går inte längre att referera till biltypen i negativa ordalag. SUV:ar finns i alla klasser, alla storlekar. Kanske är det en medveten eller omedveten strategi som biltillverkarna har kommit på?

Ja, det fanns tillverkare runt om i världen som hade SUV:ar innan Volvo kom med XC70. Men perspektivet i den här texten är den hos en svensk bilköpare som idag sitter hemma och funderar på vilken hybrid-SUV en ska satsa på 2019. Perspektivet är inte det hos en person som sladdade runt ägorna eller navigerade genom asfaltsdjungeln på Östermalm i en Land Rover Discovery eller Mercedes G-wagen ala 1990-tal.

// Björn Sennbrink