Nulägesbeskriv din marknadsföring
Börja alltid med att beskriva nuläget. Det är inte svårt. Lista alla sätt du använder för marknadsföring. Det troliga är att du använder ett begränsat urval från nedanstående metodlista. Det troliga är även att du gärna använder metoder som du upplever resulterat i försäljning om och om igen.
Steg 1: Synliggör dina metoder för marknadsföring
Här är en lista med kanaler som du kan använda för marknadsföring. Eftersom du läser den här texten torde en eller flera av nedanstående metoder vara välkända för dig. Gör en egen lista som innehåller de kanaler som du använder och de kanaler som du använt tidigare.
- Personliga möten (rådgivning, försäljning)
- Gruppmöten (rådgivning, försäljning)
- Instagram (företagsprofil, marknadsförda inlägg)
- Facebook (företagssida, boostade inlägg)
- Tidningsannonser (print, dagspress, facktidningar)
- Nätverkande (frukostevent, LinkedIn mm)
- Webbplats (med eller utan Call to Action)
- Sökordsannonsering (Google Adwords)
- Nyhetsbrev
- Blogg
- Radioreklam
- YouTube
- Monitor ovanför kassor i mataffär
- Affischer på stan
- Word of mouth
- Utbildningsträffar
- Informationsträffar
- Butiksevent
Steg 2: Vad kostar din marknadsföring idag?
Det här kan vara knivigt att ta fram. Många småföretagare är så upptagna med verksamheten att det inte finns tid att sitta ner för en kostnadsanalys. Så länge resultatet på årsbasis är positivt är all marknadsföring = bra marknadsföring. Oavsett vad det kostar.
Fast det finns de småföretagare, troligen du inräknad, som har en bra koll på vad marknadsföring kostar. Metoder som genom åren visat sig ge allt färre besökare till webbplats, till butik eller informationsträffar – har ersatts av metoder med ökad kontroll över kostnaderna.
Ett exempel på det senare är hur annonser i lokalpress ersatts av ökad budget för digital marknadsföring på t.ex. Facebook, Instagram och Google Adwords – metoder för marknadsföring där du ges en mycket bättre detaljkontroll över kostnader, räckvidd och engagemang än vad du ges om du annonserar i en tidnings pappersutgåva.
För att hålla det enkelt i början: Lägg samman de belopp du betalat under de sista 12 månaderna, eller för förra året. Då får du en första kostnadskontroll för din marknadsföring. Därefter kan du börja addera tiden du spenderat på utformningen, produktion, publiceringen, optimeringen, distributionen och uppföljningen av din marknadsföring.
En nulägesbeskrivning som innehåller metoder och kanalval samt kostnader är första steget mot minskat missbruk av budgeten för marknadsföring och ett minskat slöseri av tid. Att beskriva nuläget är enkelt. Det enda som krävs av dig är tid och kunskap. Håll det enkelt, skriv en lista rakt upp och ner, strunta i att skapa en snygg rapport. Skapa ett förenklat underlag att bygga vidare på.