Familjebuss-Guide: Byta spiralfjädrar bak på en VW T4 Caravelle
Volkswagen T4 är en bil där du med rätt verktyg och lite vilja kan byta fjädrarna bak själv. Den här guiden bygger på egen erfarenhet och andras beskrivningar. Välkommen att läsa och att spara pengar genom att laga bilen själv.
Fjädrarna sitter lättillgängligt bakom hjulet på den del som åker upp och ner när du kör på vägen, trailing arm på engelska, bärarm på svenska. Bärarmen hålls uppe av stötdämparen när du lossat hjulet, men du behöver inte lossa hela stötdämparen för att bärarmen ska falla mot marken. Den här guiden beskriver två sätt att få ner bärarmen och därmed komma åt fjädern för byte.
Disclaimer: Guiden bygger på eget byte av bakfjädrar på en 2000 års modell av Volkswagen Caravelle. Bytet gjordes av en mycket erfaren bilmekaniker med alla nödvändiga verktyg och flera års kunnande som stöd för ett arbete som ser enkelt ut men som kan innebära vissa hinder för att komma i mål. Gör bara detta om du är van att meka själv med bilar och glöm för allt i världen inte att palla upp bilen ordentligt innan du börjar skruva.
Bilden ovan visar hur den bakre fjädern gått av, vilket föranledde bytet som den här guide handlar om. Vid körning slingrade sig bilen. Inte så att den blev okörbar men det var alltid med stor ansträngning som bilen framfördes i alla hastigheter över 70 km/h. Vid varje gupp och kant så klonkade det från under bilen in i kupén. Att passera fartgupp skedde långsammare än i gångfart. Tanken fanns alltid där, att fjädern skulle gå av ännu mer eller lossna. Tänk om detta skedde på motorvägen?!
Väl på plats hemma hos Direktör Anders i Pålsboda en solig fredag i april 2019 påbörjades arbetet med att byta fjädrarna. Två domkrafter, hylsnyckelsats, mutterdragare och en av 50+ skruvmejslar kom att utgöra huvuddelen av verktygen som behövdes för att lossa allt och byta fjädrarna.
Så här gjorde vi och så här kan du också göra:
Lossa på hjulmuttrarna, hissa upp bilen, skruva bort hjulet, parkera en andra domkraft under bärarmen (akta bromsslangarna), lossa på den bult som håller fast stötdämparen i överkant, släpp ner den andra domkraften, ta loss den gamla fjädern, sätt in den nya fjädern, hissa domkraften under bärarmen, tryck in bulten och skruva ihop. Det bör inte ta mer än 30 minuter.
En alternativ metod för att få ner bärarmen är att lossa på stötdämparens nedre mutter. Den sitter under bärarmen. Placera en polygrip runt stötdämparen, håll emot (inte för hårt) och lossa på muttern under bärarmen. Var försiktig så att du inte skadar de två bussningar som sitter där nere. Sänk domkraften som håller bärarmen uppe och fjädern frigörs. Byt och sätt tillbaka i omvänd ordning.
Bra att känna till om byte av bakfjädrar:
Det är gott om plats för bytet och du behöver inte lossa hela stötdämparen om du inte vill. Välj om du vill lossa dämparens bult i överkant eller om du vill skruva loss dämparen under bärarmen.
Vi planerade för att lossa den övre bulten på bägge sidor av bilen. Vänster bak var det inga större problem. Visst satt bulten hårt efter 18+ år fastgängad. Men den lossnade ganska enkelt relativt sett.
Däremot höger bak kom att bli olja, svett och tårar. Bulten vägrade lämna dämparens övre ögla. Allt provades inkl. att mjuka upp gummit runt bulten med en gasolbrännare. Efter 1 timma och 35 minuter provades att lossa muttern under bärarmen, det gick direkt. Om vi bara provat det först….
Det tog 10 minuter innan fjädern höger bak var utbytt och hjulet var fast monterat igen, där den mesta tiden spenderades på att dra åt den övre bulten igen efter allt våld den utsatts för tidigare. En jättestor polygrip användes för att klämma stötdämparen mot skärmen samtidigt som bulten drogs fast hårt.
Var det värt det?
Ja, om du som undertecknad har en kompis som hjälper dig utan arbetskostnad. Fjädrar till en Caravelle kostar ca 1400 kr, några hundringar billigare om du beställer hem själv via Autodoc.
// Björn Sennbrink