BJÖRN: Motor & Bilar

12+ års motorbloggande inkl. allt content från SUVTEST.se och CARTESTR.com


Provkörd: KIA e-Niro EV

Kia Niro är en cross-over och Kia e-Niro är en cross-over med sportbilsprestanda. Har du inte provat en EV-bil är det sannerligen på tiden. Du kommer att bli imponerad. Välkommen att ta del av fakta om och synpunkter samt tankar kring Kia Niro EV.

Först en liten disclaimer: Bilen du ser på bilderna är en demobil från Samuel Karlssons bil i Lindesberg. De har inte sponsrat den här texten. En trevlig säljare lånade ut bilen till undertecknad för att kunna prova bilen.

Nu kör vi:

Första intrycket: Det här är en Kia. Och vad är det för konstigt vred i mitten där växelspaken brukar sitta? Säkert en vanesak. Kul med nytänk.

Läs mer

Mitt första riktigt starka minne av en SUV är inte en SUV med dagens mått mätt. Det var en artikel i en papperstidning 1997 om pickupen Dodge Dakota, andra generationen. Det var kärlek vid första bladvändning. En bil som jag aldrig skulle ha råd att köpa än mindre köra med. Hopplöst omodern, extremt törstig och samtidigt alldeles underbar. Alldeles för stor för svenska vägar, brutal utstrålning och den perfekta bilen för en aspirerande yrkeschaufför boendes på landsbygden.

Fast nu blev det en Toyota Celica GTI som hamnade på min parkeringsplats, inte en SUV. Faktum är att jag (Björn Sennbrink) aldrig ägt en SUV. Trots det finns SUVTEST. Kombinationen motorintresse och webbkonsult i naturlig symbios. Men idag ska vi inte grotta ner oss i mina erfarenheter, mer än att de kommer att nämnas i nedanstående text om SUV:ens historia i Sverige:

Trotjänaren tuffade till sig

I samma veva som jag drömde om en jänkare med V8 började Volvo producera V70 Cross Country. Ett första steg in på en marknad som nu drygt 20 år senare är den största i Europa. Volvo CC var dock en nyhet för oss svenskar som körde runt i våra älskade kombibilar. Att Volvo bara några år senare skulle producera XC90 var närmast otänkbart. Volvo byggde tråkiga kombibilar. Varför i hela friden skulle de bygga stadsjeepar, en USA-fluga som snart är borta med vinden?!

Läs mer
Auto repair shop

Vår kära familjebuss – Hjulius – har börjat uppvisa behov av underhåll. Höger bakfjäder behöver bytas, bromsarna fram likaså, en sensor behöver bytas och en service behöver ske. Allt detta kostar många tusenlappar för en person som helt saknar möjligheter att meka själv med bilen. Så frågan är, hur påverkas totalekonomin av att kostnadsposten bilverkstad ökas?

När 2018 nästan var slut publicerades en text om årets kostnader med familjebussen. När alla poster räknats samman landar milkostnaden på ca 33 kr per mil för ett års ägande och drift. Det är den posten som är intressant att titta närmare på i händelse av att en bilverkstad anlitas för att underhålla bilen.

Läs mer

En av de mest lästa texterna på SUVTEST under 2018 är den om vilken som är det bästa köpet. Den långa texten listar allt du behöver tänka på när du ska köpa en ny eller begagnad SUV. Fast egentligen kan det förarbetet göras för vilken bil som helst, vilket du kan läsa om på CarTestr idag:

Årskostnaden för ägande och drift av VW-bussen låg under 2018 på 33 kr per mil. Att lämna bort bilen på en bilverkstad för att byta och serva bilen gör att milkostnaden kommer att öka till ca 40 kr per mil (två års ägande, 2000 mil).

För att se hur ett byte av bil skulle påverka milkostnaden har webbtjänsten Bilkalkyl använts. Den visar att bara en minskning av förbrukningen, från 1,3 till en liter per mil, skulle sänka milkostnaden från 33 till 29 kr.

Läs mer

Att byta halvljuslampa på en modern bil som Volvo V70 kan vara mycket svårt, om du inte vet hur du ska göra vill säga. Här kan du lära dig hur du enkelt, utan verktyg, lossar strålkastaren för att komma åt att byta lampa på en extremt vanligt förekommande personbil på svenska vägar och garageuppfarter: Volvo V70 Fas 2.

Läs mer