4 saker att ogilla hos GLC Coupé från Mercedes-Benz: Fejkade pipor, klena torkare, knarr och bländande halvljus

Fyra mindre bra saker med Mercedes-Benz GLC Coupé

Nej, jag har inte fått betalt av konkurrenterna för att skriva det här: Mercedes GLC är inte en hundraprocentigt bra SUV för pengarna. Här listar jag fyra saker som jag stört mig på och som jag tror du kommer att ogilla.

1. De fejkade avgaspiporna

Detta har att göra med mer sot från dieselavgaser och för att minska spridningen av partiklar, tror jag. Vet du säkert varför avgaspiporna pekar nedåt kan du höra av dig till hello@bjornsennbrink.se, jag är en amatör när det kommer till motorteknik. Oavsett så ser det billigt ut med fejkade avgaspipor bak på GLC Coupé eller på GLS och vanliga GLC för den delen. Kotym var länge att dölja avgaspiporna men nu ska det fejkas. Och MB är inte ensamma om detta. Vill du se avgaserna strömma ut ur avgaspiporna längst ner på stötfångaren måste du köpa en SUV med bensinmotor:

2. De klena torkarna

Torkararmarna och själva bladen är för klent dimensionerade. Det gör sitt jobb men flera gånger skuttade torkarna över rutan. Både vid svepning upp och vid svepning ner mot viloläget. Vid spolning av rutan uppstod inte skuttandet. Annars mest hela tiden. Väldigt störande vid körning i duggregn. Bättre hade varit med rejälare doningar. Ska du köpa en GLC Coupé gör du rätt i att kryssa för Magic Vision Control. Iofs gnisslade torkarna på testbilen som hade det systemet…

3. Knarrande instrumentpanel

Problemet med knarrande instrumentpanel fanns på den vanlig GLC som jag testade i november 2015. Där var det direkt störande och det knarrade även när bilen kördes över ojämnheter i vägbanan. För att inte tala om farthinder. Hela testveckan med GLC Coupé utan knarr. Sista dagen började det knarra. Inte bra alls på en bil som kostar över halvmiljonen…

4. Alltför starkt halvljus

Testbilen var utrustad med adaptiv ljusbildsreglering och Intelligent Light System. Det innebär ett markant förbättrat halvljus jämfört med en ”vanlig” bil. Nackdelen är den automatiska regleringen av höjden. Jag hade gärna ställt ner lamporna en aning. Fler än en mötande blinkade med helljuset. Samma problem fanns hos den BMW X3 35d jag testade i oktober 2013. Ja, bra halvljus men det bländar!