VW T4 Caravelle – Rostiga bromsskivor, inte trasiga drivknutar
Att bromsar behöver bytas ut på en bil som rullat knappt 22000 mil är inga konstigheter. Bara dyrt. Och nu drabbar det vår plånbok. Men vad är bra bromsförmåga egentligen värd? Hur mycket som helst?
När vi nu byter bromsskivor gör vi det efter att ha kört mer än 1000 mil med visserligen besiktigade bromsar men med ett malande oljud.
Det började så smått redan efter 150 mil. Långa svepande påfarter för att komma upp på riksvägen och bilen gav ifrån sig ett svagt dunkande vänster fram..
Första gången misstänkte snö eller is, det var trots allt december. Ibland var det helt tyst och ibland dunkade det mer. Drivknutarna? Var de slitna månntro? Drivaxeln som på väg att ge sig?
För att stilla oron drygt ett halvår senare övervägdes en felsökning av framvagnen hos VW i Lindesberg. De ville ha 1000 kr.
Det blev till slut Bilprovningen hör och häpna. De har tjänster för bildiagnos som går att stycka upp. Att få en yrkesmans synpunkt på framvagnens skick för 160 kr är superbilligt.
Det enda han anmärkte på var en bussning fram som möjligen behövde bytas. Efter en kort provtur, slalom över parkeringen, föll domen på skeva bromsskivor.
Vi avvaktade till nu i vår (2019) efter att ha tragglat runt med familjebussen i vinter.
Ja, det har skrapat i skarpa svängar, klonkat och dunkat. Märkbart mer i högre hastigheter och märkbart mindre med bromspedalen anbringad.
När det här publiceras är det bara några dagar kvar innan bilen ska förses med nya bromsskivor fram + bromsbelägg. En uppdatering lär dyka upp under våren eller sommaren om hur bilen blev bättre (eller sämre).