När det inte längre värt att spendera pengar på att laga en begagnad bil?

familjebuss

Alla vi som äger och lever med begagnade bilar vet att det kostar mer än bränsle, skatt och försäkring samt ev. avbetalning/månadsavgift att hålla bilen rullande. Någon gång kommer man till en punkt där det inte längre är värt att spendera mer pengar på reparationer, om det finns alternativ vill säga.

För dig som kör en femsitsig personbil så finns det en uppsjö av alternativ. För dig som kör en sjusitsig bil finns det också en ansenlig mängd alternativ.

För oss som kör 8-sitsiga familjebussar är alternativen inte så många och då kan det, baserat på ett begränsat utbud av prisvärda familjebussar, vara värt att fortsätta spendera pengar på att laga familjebussen.

Vi spenderade i snitt 1700 kr i reparationer och service under andra ägandeåret (nov- 18 till nov -19). Det är redigt mycket pengar för en bil som kostade 39 000 kr i inköp. Å andra sidan, vilka är alternativen?

Om en sökning görs på Bytbil.com (feb -20) finns det 396 familjebussar i prisintervallet 20-80 000 kr med automatisk växellåda (nej, manuell låda är inte ett alternativ). Om sökresultatet filtreras ner till fordon som rullat max 18 000 mil halveras utbudet. Välj bort ”bonus/malus” och privatleasing så minskar utbudet till 203 fordon.

Vi går vidare och kollar på årsmodeller från 2001, vilket ger oss 201 fordon. Nu är det dags att kolla på vilka bilmodeller som föreslås. Kom i håg att vi är ute efter en bil med 8 sittplatser och en lastutrymme bakom tredje sätesraden som rymmer minst en fullstor barnvagn, gärna än mer än så. Vad tror du att vi finner?

Jo, flertalet Voyager, Galaxy, Xsara Picasso, Scenic, Kangoo och liknande. Det är bilar som är för små. Att klassa dessa som familjebussar är lite konstigt faktiskt.

Vi är ute efter något större.

Det står en Astro i mellansverige, för rediga 44 900 kr, en 03:a med 14 000 mil. Bilen har dessutom sålts två gånger sen 2018 och att en bil ökar i värde från ca 35 000 till 45 000 kan bara förklaras med att just detta exemplar är ovanligt på så vis att sträckan som bilen rullat har minskat med 8000 mil?

Om du är intresserad av att få veta mer om en begagnad bil, använd car.info där du kan se vad bilen annonserats för tidigare. Det är värdefull information ifall du vill vara säker på att du betalar ett vettigt pris. Å andra sidan, viktigt, kan det spela mindre roll då reparationer mellan försäljningstillfällena inte registreras. En bil som såldes billigt för ett par månader sen och som direkt eller flera år senare kommer ut på marknaden igen kan ha genomgått underhåll eller reparationer.

Vi fortsätter scrolla på Bytbil.com och noterar avsaknad av en VW Caravelle eller VW Multivan. De bilmodellerna finns det dock mer av på Blocket. Noterar även en Renault Trafic med krånglande växellåda.

Den modellen har framförts både en och två gånger, modellen som finns som 2008 års modell och däromkring, det är ingen höjdarbil. Inredningen är smäckig, utrymmena visserligen i par med en Caravelle med väghållningen är riktigt usel, särskilt om det blåser friska vindar. Som hyrbil är den säkert populär med en förarplats som påminner ganska mycket om en personbil, med växelspak på panelen, även om ratten är mer än lovligt stor.

En Opel Vivaro med automat (14000 mil, 2011 för knappt 60 000 kr, kan det vara något? Nja, det är samma smäckiga inredning som i en Renault Trafic. Det är praktiskt taget samma bil. Samma gäller Nissan Primastar. Badge engineering at its best. Och just ja, det var 8 sittplatser vi sökte efter, inte ett skåp…

Nej. Det blir till att hålla hårt i vår 20 år gamla VW-buss. Den är trots allt rullande, besiktigad till våren 2021 och även om vi åkte på att köpa nytt bromsok i början av 2020 kommer den stå kvar i vårt garage. Möjligen att det blir att krypa under och byta handbromsvajrar. Vi bytte nämligen bromsok höger bak och fick anliggande broms (igen).