Knasigt kring retur av förskottsbetalning när fel postadress uppgavs

E-handel och returer

”Kolla på Amazon!”

Stående svaret på frågan när något ska köpas. Fast ibland finns inte varan på Amazon eller så är priset mycket högre på marknadsplatsen än direkt via e-handlaren.

Det senare var fallet i sommar när en gersåg skulle köpas. Bra för alla husägare som behöver såga till virke.

En gersåg med tillhörande sågbord beställdes från en stor svensk butikskedja.

En felinmatning vid beställningen gjorde att paketet gick i retur pga okänd mottagare.

Paketet hamnade i Lindesberg. Inte hos hemma hos oss i Nora (ett par mil sydväst om Lindesberg).

Komma och hämta?

Nej, det gick inte.

Ringde till säljaren med önskemål om återbetalning (förskottsbetalade)

Fick veta att de inte kunde betala åter några pengar innan de fått hem returen till lagret. Zero Trust in Action?

Så vi låg ute med 2700 kr.

Och vi skulle behöva betala frakten för saker vi inte fått. Saker som vi kunde åka och hämta. Men som vi inte fick hämta.

Jag antar att transportören ville ha betalt för returkörningen. Jag kan också tänka mig kaoset som uppstår om alla ska kunna hämta paket på en terminal. För att inte tala om ansvars-, avtals- och försäkringsfrågorna när kunden dyker upp mitt i flödet och lyfter ut sitt (visserligen förskottsbetalade) paket.

En checkout utan adresskontroll mot personnummer?

De allra flesta som jag handlar hos har antingen Klarna eller så hämtar de min postadress via personnumret.

När det gäller Klarna är det förutom automatisk inmatning av postadressen även en extra koll att jag är jag via Bank-ID.

Den här gången skedde köpet hos en handlare som visserligen ville veta min mejl och mitt postnummer men som hade manuell inmatning av gatuadress. Det är en felkälla som i mitt fall resulterade i onödiga supportsamtal och frustration.

”Gör det enkelt att returnera”

2022 arbetar jag som content manager och har samproducerat flera artiklar om e-handelsslogistik. Fast en sak som inte tagits upp är hur man rent konkret gör i gränslandet mellan skeppning och retur.

  • Var sker brytpunkten där e-handlaren lämpar över ansvaret på speditören och transportören?
  • Var finns brytpunkten för returflödet och var måste godset befinna sig för att kunden ska kunna få sina pengar tillbaka, är det på väg åter till returlagret eller måste varorna ha anlänt?

Ur mitt perspektiv som privatkund vill jag ha mina pengar i retur om varorna jag beställt inte kan levereras. Jag som kund vill inte vänta på att ett returflöde ska slutföras innan jag får mina pengar åter. Särskilt inte om jag förskottsbetalat. Ur mitt perspektiv som privatkund vill jag ha pengarna även om säljarens anlitade transportör eller speditör är på väg med godset.