Fyra lyxiga SUV:ar som går på enbart el alternativt el och bensin (hybrid)
En hybrid-SUV står på mångas önskelista. Somliga äger redan och vill byta, andra vill slippa tanka bensin eller diesel så ofta (samt komma undan med lägre fordonsskatt, köra i miljözoner mm).
2018/2019 är utbudet inte direkt klent, med flera hundra nya och begagnade SUV:ar som möter framtidens lagstiftning och ditt samvetes beslut om vilken SUV som är rätt köp (utan hänsyn tagen till debatten om elbilarnas totalutsläpp).
Tesla Model X
Den dyraste och kanske coolaste SUV:en som finns att köpa för pengar i Sverige. De elektriska måsvingarna till bakdörrarna är ett starkt argument till varför en Tesla Model X bör stå på din garageuppfart. Tveksam kvalitet och osäkerhet kring Teslas framtid talar mot Model X. Fast innan det senare blir något problem kommer du att kunna njuta av många sköna eldrivna mil och trots att det inte sitter en stjärna i fronten är detta att betrakta som en lyxbil eller rent av en sportbil. Väljer du 100D-modellen får du acceleration i par med en Ferrari F40. Du hittar begagnade exemplar från 900 000 kr till miljonen och uppåt.
Porsche Cayenne E-Hybrid (gen 3)
Den tyska sportbilstillverkaren erbjuder än så länge ingen renodlad elbil. Här är det istället frågan om hög körbarhet via Porsches erkänt kompetenta drivlinor kompletterade med miljövänlig teknik. En sexa på tre liter som ger 340 hk kombineras med en elmotor som ger 136 hk, totalt 462 hk, vilket ger en acceleration till 100 km/h på ca 5 sekunder. Vridmomentet är i klass med en diesel, 700 Nm räcker gott för kraftfulla omkörningar. Räckvidd på ren el, enligt tillverkare, är 44 mil i hastigheter upp till 135 km/h. Nybilspris från drygt 900 000 kr.
BMW X5 40e
Talet 40 hos BMW är för många förknippat med en otroligt kompetent dieselmotor. Här är det dock ett ”e” på slutet som signalerar att det är en hybridmotor: En fyrcylindrig spis parad med en elmotor. Totalt ger de 313 hästkrafter. Det ger inga sportbilsprestanda, snarare prestanda i par med en GTI-bil. Och så sitter du i en stabil SUV-kaross signerad en tysk biltillverkare med decenniers erfarenhet av att bygga vägsäkra bilar. Nackdelen med BMW X5 40e är den låga räckvidden på ren eldrift, efter ett par mil kickar bensinmotorn in. De av tillverkaren uppgivna siffrorna för räckvidden (31 km) ska du, som hos de flesta tillverkare, ta med en nypa salt. Begagnade exemplar hittar du för dryga halvmiljonen.
Volvo XC90 T8
Huruvida en Volvo är att betrakta som en lyxig SUV, därom tvista de lärde. Hur som helst, T8:an betingar ett pris som begagnad om ca 700 000 kr varför modellen kommer med på den här listan. Under huven ruvar en tvåliters fyra, standardmotorn i nyare Volvo-bilar idag, som med elmotorn ger ett effektuttag om 303 + 87 hk (390 hk totalt). Noll till 100 km/h på knappt 6 sekunder, hyfsat bra för en så pass stor SUV. Begagnade exemplar hittar du för 600-700 000 kr. Nybilspriset för en T8 kliver direkt över 800 000 kr och det är inga som helst problem att lyfta på extrautrustning som ger ett totalpris på över miljonen. För en Volvo…?