Ej värt att byta till snålare familjebuss
En av de mest lästa texterna på SUVTEST under 2018 är den om vilken som är det bästa köpet. Den långa texten listar allt du behöver tänka på när du ska köpa en ny eller begagnad SUV. Fast egentligen kan det förarbetet göras för vilken bil som helst, vilket du kan läsa om på CarTestr idag:
Årskostnaden för ägande och drift av VW-bussen låg under 2018 på 33 kr per mil. Att lämna bort bilen på en bilverkstad för att byta och serva bilen gör att milkostnaden kommer att öka till ca 40 kr per mil (två års ägande, 2000 mil).
För att se hur ett byte av bil skulle påverka milkostnaden har webbtjänsten Bilkalkyl använts. Den visar att bara en minskning av förbrukningen, från 1,3 till en liter per mil, skulle sänka milkostnaden från 33 till 29 kr.
Det förutsätter dock att vi byter bil, att vi säljer nuvarande Hjulius och köper en annan VW-buss. Eller rent av, hemska tanke, köper ett annat bilmärke och en annan bilmodell.
Att gå ner i bilstorlek är dock inte aktuellt. Vi har fyra barn och behöver utrymmena som en minibuss erbjuder. Vi måste dessutom ha en automatisk växellåda och vill helst inte köra en diesel.
Ska vi uppfylla de önskemålen är utbudet inte jättestort. Faktum är att begagnade VW-bussar i bra skick går åt som smör i solsken. De har också ett ganska högt andrahandsvärde…
Det skrala utbudet gör att det finns en trygghet i att vår buss kommer att gå att sälja privat till ett bra pris. Kanske rent av samma pris som vi gav för bilen i november 2017. Men det är också en glädjekalkyl. Nu ska vi vara realistiska. Vi siktar ett inbytesvärde på 20 000 kr + att vi kan hosta upp 10 000 kr kontant.
Skulle vi slå till på den enda VW-buss på BytBil nu som bensin-automat (3.2 V6) skulle vi landa på ett inköpspris om 80 000 kr med inbytet avräknat. 80 000 kr måste dessutom finansieras…bara där tar det stopp.
Med bara 1000 körda mil per år äts de lägre driftkostnaderna upp av finansieringen och värdeminskningen. Kalkylen ligger och pendlar runt 40 kr/mil eller 3300-3500 kr per månad även när andra bilar räknas på inkl. dieseldrivna familjebussar.
Utifrån ovanstående och tidigare texter om ägandekostnader står det klart att det inte är självklart att en snålare bil innebär lägre totalkostnad. För komma ner i förbrukning måste mer pengar investeras, pengar som för oss just nu måste finansieras. Det lutar med andra ord åt att vi kör vidare med Hjulius.
Till sist: Ett hett tips till dig som är ägare av en gammal bil är att du varje månad sparar pengar för framtida reparationer. Vi har gjort så sen vi köpte bilen och under 2019 har vi ökat sparandet för att det getts ekonomiskt utrymme till det. Det gör att ev. anlitande av en bilverkstad inte chockar hushållsbudgeten.