BJÖRN: Motor & Bilar

12+ års motorbloggande inkl. allt content från SUVTEST.se och CARTESTR.com


Mercedes-AMG GLC 63S

Merca är för många ett lyxbilsmärke. Många har samtidigt valt att köpa och äga Mercor. Även de som inte är stormrika utan för att Merca kan vara en bra investering och för att de som uppskattar bilkörning också uppskattar Mercedes. Jag har aldrig ägt en egen Mercedes, däremot har jag lånat och kört flertalet modeller samt i flera år haft Mercedes som arbetsplats under åren som taxi- och färdtjänstchaufför.

Mitt första MB-minne är från Landvetters flygplats. Min syster skulle flyga till England och utanför terminalen stod det en CL600. På den tiden, måste ha varit 1996 eller där omkring, var detta top-of-the-line med en nypris på över miljonen. Ofattbar lyx och jag minns att föraren hade träskor på sig. Kontrasten var total.

Mitt andra MB-minne är i samma veva, när jag efter en skoldag (gymnasiet) fick skjuts hem av en gästföreläsare. Han hade en MB 190. Rutig klädsel. Fyrväxlad. Solid inredning. Den bilen var från tiden när MB:s inredningar verkligen var något att skriva hem om. Bättre förr helt enkelt på den punkten.

Läs mer
Besiktning av Volkswagen T4 Caravelle VR6

Vi köpte vår familjebuss nybesiktigad och efter drygt ett års ägande var det dags för den årliga kontrollen. Det var hyfsat lugnt inför jul och tiden bokades. Hjulius små egenheter skulle äntligen avslöjas. Vi skulle få veta om alla fel och sitta där med skägget i brevlådan efter jul med en hög verkstadsräkningar.

Tjejen på Besikta-stationen kontrollerade minibussen noga. Visst tog det väl lite längre tid än vanligt? Hon hissade upp och ner flera gånger. Sen pekade hon på höger fjäder bak: ”Den här har gått av”.

Och ja, mycket riktigt så var (och är) höger bakfjäder av. Detta var inte oväntat. Vid ett flertal tillfällen vintern 2018 hade avståndet mellan höger bakre skärmkant och överdelen av däcken varit tydligt högre än på motsvarande sida. Det hade dessutom ibland under riktigt kalla dagar känts som att bakaxeln varit stum.

Men åter till besiktningen. Det blev en ombesiktning. Men inte på grund av brusten fjäder utan för att en bromsslang skavde mot framhjulen vid fullt rattutslag. Det kändes lite konstigt.

Läs mer
2018 Toyota RAV4 Hybrid

En Toyota är fantastisk. En slogan och en sanning för tiotusentals ägare av begagnade Toyota. Trots bilarnas ålder och tillkortakommanden jämfört med nya bilar, fortsätter Toyota att rulla på våra vägar – de står inte vid bilverkstaden i väntan på reparationer. Driftsäkerheten hos Toyota är ett stort skäl till att överväga en RAV4 vid nästa SUV-köp.

Att köra en RAV4 känns inte så olika jämfört med hur det är att köra en Avensis. Fast där Avensis med sin, i jämförelse med RAV4, trånga kupé och högt uppdragna fönsterkanter passar bättre på långkörning är det just mångsidigheten på alla vägar som är RAV4:ans triumfkort. Det är först när det blir riktigt dålig väg som RAV4 avslöjas att inte vara en riktigt bra terrängbil. Fast å andra sidan har den aldrig målat ut för att vara det senare.

LÄSTIPS: Fakta om allt det nya hos RAV4 2019+

Toyota RAV4 är en SUV fast utan det sportiga. Det är en bil som är mångsidig i den mening att den är lättkörd på alla vägar. Det är även en bil som inte känns som ett högbygge. Att köra RAV4 är som att köra en högbyggd kombi. Den sammanfattande känslan är att RAV4 är en högbyggd version av Avensis snarare än en lågbyggd version av Landcruiser.

Läs mer
Björn Sennbrink på pressvisning av Mercedes X-klass i november 2017

Jag fick i november 2017 äran att beblanda mig med allsköns motorjournalister och motorskribenter under en dag med Mercedes-Benz Sverige för den svenska lanseringen av pickupen X-klass. Här kan du läsa om vad som hände under pressvisningen.

Först fick jag köra 20 mil, andra flög in från Danmark. Somliga hade närmre till platsen för pressvisningen. Hur som helst så möttes jag vid Trosta Park intill Arlanda av strålande solsken som smälte nattfrosten.

Det andra momentet var registreringen och underskrift av dokumentet som säger att jag får betala en självrisk om jag kraschar en bil. Detta förfarande är samma som vid längre lån av pressbilar. Om jag krockar får jag betala en självrisk som brukar ligga på mellan fem och tjugo tusen kronor beroende på bilmodell.

Därefter var det kaffe och stor bulle under tiden som besökarna ramlade in. Det var som vilken välordnad konferens som helst, fast med uttalat Mercedes-tema. Alla representanter från Mercedes var väldigt artiga och tillmötesgående. Ett bra första intryck.

Läs recensionen av Mercedes-Benz X-klass @ SUVTEST

https://bjornsennbrink.se/provkord-2018-mercedes-benz-x-klass-pickup/
Läs mer
BMW X3 35d

2013 var året när jag började att testköra bilar. Pojkdrömmen slog in och trots extremt lite betalt tog jag varje uppdrag på största allvar. Bilarna kördes till vardags och på utflykter, mestadels i närheten av Örebro och bara undantagsvis längre sträckor (Arvika).

Den första bilen jag fick att testköra för att senare skriva om mina upplevelser var en Mitsubishi Pajero av 2012 års modell. Otroligt ovanlig tyckte jag som aldrig kört en. En kvart efter upphämtning kom det en exakt likadan till Statoil Svampen i Örebro där jag fyllde bilen med diesel. Sicket sammanträffande!

Läs mer