Bokrecension: Hur du bygger en pengamaskin med Google AdWords
Företag, företagare, ideellt engagerade, marknadsförare frilans och anställda – alla torde ha något att tjäna på att läsa boken Google Adwords för alla – det har jag gjort och här är min recension!
Bygg en pengamaskin fokuserar på den del av AdWords som rör annonsering i sökresultatet på Google. I boken vägleds du genom AdWords grunder och genvägar av Michael Berman och Michael Wahlgren.
Jag som använder Adwords professionellt varje dag (ja, varje dag) upplever boken som en språngbräda gentemot kunder och arbetsgivare. Istället för att jag ska försöka mig på beskrivningar av de olika arbetsmomenten har jag nu en bok att hänvisa till.
För egen del ser jag användningsområden där bokens innehåll kan appliceras på texter på sennbrink.se för försäljning, rådgivning och support. Så boken må tala till ”alla” men även professionella konsulter kan ha nytta av den mer än som manual.
Det som gör boken bra enligt min mening är att den tidigt ber dig sätta upp mål med din annonsering.
Att driva trafik via Adwords till en webbplats som inte konverterar kan vara slöseri med pengar. Fast å andra sidan får du in besökare som kan lära sig om vad du erbjuder och konvertera genom att besöka en butik, beställa via e-post eller telefon. Så helt bortkastat är det inte att annonsera via Google Adwords.
- Bokens titel är ”Bygg en pengamaskin” och det är såklart inte trolleri. Du investerar i en ”maskin” som med rätt inställningar ger mer pengar än din initiala investering åter. Grundläggande ROI, Return on Investment.
- Bokens författare förutsätter att du har pengar att spendera på annonsering. Det är sunt. Att annonsera kostar pengar. Räkna med minst 1000-5000 kr per månad beroende på bransch och målsättning.
- Har du lägre kapital än så att lägga på marknadsföring behöver du jobba med andra kanaler t.ex. inom social media för att nå ut med ditt erbjudande eller budskap (för ideella organisationer).
Det som gör boken värd att köpa är dess lättillgängliga kunskap, på svenska. Det är dessutom en bok som du kan återvända till om du behöver kontrollera något innan du gör en inställning i ditt Adwords-konto.
Det som gör att du kan avstå boken är att du kan få all den här kunskapen genom att försöka själv. Jobba med Adwords några månader, spendera några tusenlappar och läs massor av bloggtips. Då behöver du kanske inte boken.
Disclaimer: Jag fick en kopia av boken för att recensera den. Ingen annan ersättning till mig har getts för att skriva den här bloggposten. Du kan köpa boken hos Adlibris.