6 tankar och idéer om fotografering av bilar
Du behöver inte vara en erfaren motorfotograf för att uppskatta åsynen av bilar. Du har säkert sett en Ferrari eller en annan ovanlig bil och snabbt dragit upp mobilkameran. Bilden blev suddig men det gör inget, eftersom du som fotograf upplevde många sköna känslor i fotoögonblicket.
Jag minns det som igår. Jag jobbade med min pappa sommaren 1997: Vi kom upp ur parkeringsgaraget under Ekershallen i Örebro och förbi körde en Mercedes-Benz SLK! När jag ringde min mor för att berätta om det glada nyheten, trodde hon att jag fått jobb…inte att jag sett en bil. Det var så det började…och när jag några år senare fick låna nycklarna till en BMW 850, en MB 600 SEL och en ML430 togs bilintresset till nästa nivå.
Så här i efterhand kan det kännas lite grått kring att mina tidiga upplevelser med coola bilar mest finns i min hjärna. Många år skulle passera innan mobilkamerorna skulle finnas i var persons ficka och att köpa en systemkamera bara för att fota en bil kändes då som en idé sprungen ur en avlägsen galax.
Idag är läget annorlunda. Bra kameror finns överallt. Bra appar gör att vem som helst kan skapa snygga bilder och då talar jag inte om alla färgglada filter, kaninöron eller ihopklämda marsvinsnäsor, utan mer om att fler vet mer om hur man med enkla knep kan producera (bilder) vad som förr krävde långa förberedelser och dyr utrustning.
För dig som dragit av några tusen bilder och inte ännu är redo att köpa en DSLR eller liknande, här kommer sex tankar och tips inför att du ska fotografera en bil:
1 – Ljus
Naturligt ljus är i mitt tycke vad du ska söka i första hand. Molniga dagar utomhus och sena kväller eller tidigt på morgonen under soliga dagar. Aldrig mitt på dagen med solen högt på himlen och ska du fotografera på natten är det en del saker att tänka på som inte lyfts i den här texten.
Jobbar du inomhus är möjligheterna bättre till att skapa det perfekta ljuset. Ett enkelt trick är att köra in bilen i ett publikt p-garage. Lysrören i taket ger dig allt ljus du behöver.
Själv är jag en stor fantast av att fota bilar under den gyllene timmen. Det är den sista timmen när solen är på väg ner och en kort stund efter att solen försvunnit ner bakom horisonten. Den lågt stående solen skapar ett mjukt sken och långa skuggor.
2 & 3 – Avstånd och vinkel
Avståndet samverkar med vinkeln och vilken känsla du vill att slutbilden ska skänka betraktaren. Vinkeln samverkar med avståndet och vilken känsla du vill att slutbilden ska skänka betraktaren, även om du inte kan kontrollera vad andra människor känner.
Den absolut sämsta vinkeln är snett nedåt. Om du har några sekunder på dig är det bättre än inget. Men om du har uppåt en minut på dig att fota finns det inga ursäkter till att inte gå ner på knä. Du vill dessutom få med minst fyra hjul i bilden, så ner på marken med dig!
Har du dessutom möjlighet att arrangera bilens position i förhållande till omgivningen, det är så värt tiden det tar att flytta kameran och ta många bilder. Nedanstående bild av en Mercedes-AMG GLC 63S är den i mitt tycke bästa av de ca 30 bilderna som jag tog på detta avstånd och i denna vinkel:
Bilden är tagen i april, när naturen ännu inte blivit grön och även om bilden ovan är effeksatt (himlen är onaturlig) så är den kraftfull. Den monstruösa grillen och det faktum att det till vänster i bild ligger ett gammalt hjul skapar kontraster i motivet.
4 – Plats och fokusområde
Platsen du väljer, ska svara upp mot dina tankar kring vad du vill förmedla med bilden. Vill du lyfta fram bilens höga prestanda, fota bilen på bana. Vill du lyfta fram bilens offroad-förmåga, fota bilen i skogen. Vill du lyfta fram bilens lastförmåga, åk till bygghandeln och lasta fullt.
Platsen jag valde för ovanstående bild var ”hemma” och fokus för bilden var lastförmåga. Mitsubishi Outlander ovan.
Några år senare hade jag en Mercedes GLE, en toppmodern bil och där jag sökte kontraster igen. Bosatt i Nora körde jag västerut och till gruvan i Striberg. Där gick jag ner på knä framför bilen och såg till att få med det slitna huset intill i bild:
5 – Väder
Vädret kan du inte kontrollera, däremot i viss mån förutsäga. Om det regnar går det alldeles utmärkt att ta närbilder av vattendroppar på bilen eller söka ett motiv där en SUV har körts genom lera, för att det är så SUV:ar presenteras även om de mest rullar på asfalt och ibland någon grusväg (eller bara på grusväg?). Vattensprut bakom en bil som skapar en dimma för bakljusen att tränga igenom är också vackert, om det är vad du söker i en slutbild.
Oktober 2013 körde jag BMW X3 35d och det var typiska höstdagar. Bilden ovan är en skärmdump från en video i vilken jag ställde upp min kamera på ett stativ mitt i en stor vattenpöl. Splash!
6 – Utrustning
Jag är av den skolan att du maxar användningen av den utrustning du har till hands. Visst kan en köpa dyra kameror eller så kanske någon kompis har en du kan låna, men vet du verkligen hur du ska använda den? Det är som att köpa en Ferrari för att det ser coolt ut, går snabbt rakt fram osv. Men om du inte kan nyttja bilen fullt ut, vad är då meningen med att lägga så mycket pengar. Körglädje kan komma från de mest oväntade håll.
För fotografering där bilderna ska komplettera texter och där bilderna ska upp i social media samt där det inte finns riktlinjer om kvalitet att förhålla sig till: Börja med en mobilkamera och lär dig efterbearbetning i Lightroom eller Photoshop. När du känner dig redo, köp dig en Canon EOS eller instegsmodellen för DSLR från Nikon, om du är seriös i att bli en bättre fotograf och kanske har betalande kunder som förväntar sig en slutbild bortom vad en mobilkamera kan producera.