Törs man handla på Amazon?
Amazon, är det tryggt att handa där? Ja. Utan tvekan. Att handla på Amazon skiljer sig inte mer än att handla på någon annan marknadsplats eller multi-brand-säljare (e-handel som agerar återförsäljare för många varumärken). Om du vet vad du söker eller känner dig bekväm med att prova ett nytt varumärke, skaffa Prime och börja handla!
Det som talar för Amazon är utbudet. Det som talar mot Amazon är utbudet. Nästan oavsett produktkategori så möts du av ett utbud som är mycket svårt att överblicka. Du kan filtrera på pris, färg, storlek, säljare, genomsnittligt betyg. En del produktkategorier har fler eller färre möjligheter till sortering.
Mina tips för att handla på Amazon:
- Vad du ska kolla efter kryssrutan ”fraktas av Amazon.se” (ibland visas den högt upp, ibland långt ner) vilket ger de kortaste leveranstiderna (är min upplevelse).
- Kolla även vem som är säljare. Jag kollar alltid förväntat leveransdatum där säljare som erbjuder leverans längre bort än några dagar och som har få eller inga recensioner brukar innebär ökad risk för att säljaren finns väldigt långt bort rent geografiskt. Det har i några fall resulterat i att en ryggsäck till barn skeppats från Kina, med tillhörande merkostnad i avgift för tull.
- Handla inte produkter som saknar recensioner. Det spelar ingen roll om du känner till produkten. Sök vidare och filtrera utifrån genomsnittligt betyg. Jag köper exempelvis sällan produkter som har färre än 1000 recensioner och mindre än fyra stjärnor. Då avstår jag hellre ett köp eller letar hos andra e-handlare.
Under 2021 gjorde jag 22 beställningar hos Amazon inklusive en retur (en bluetooth-högtalare som inte höll måttet). Det stora testet kom i början av november när alla barnens julklappar köptes från Amazon. 25 produkter med den sista levererad till ombud några dagar före julafton. Den sista kom från Kina med tillhörande tulldokument. Förutom några enstaka varor som gick till ombud kom det mesta hem till oss (hemleverans).
Handla av kända varumärken:
Flera i Sverige kända varumärken finns på Amazon och det finns inget mening med att köpa t.ex. en H7-lampa till bilen från någon annan än Osram, Philips eller vilket märke du föredrar, även om det kan vara till synes billigare att handla av andra säljare.
Översättningarna har blivit bättre men inte helt hundra:
Amazon SE lanserade under senhösten 2021. Knäppa initiala översättningar och priser som ofta var högre än hos svenska e-handlare avskräckte mig från att handla på Amazon i början.
Prime är värt pengarna:
Till priset av några chipspåsar per månad får du ”fri frakt” och nästan alltid hemleverans oavsett hur mycket (eller lite) som beställs. En testmånad med Prime gav mig blodad tand och jag har fortsatt att betala för Prime även om jag vissa månader inte beställt något. Det är streamingtjänsten som gör att jag stannar kvar.
De flesta andra e-handlare tvingar dig att betala för frakten vid varje beställning. Icke så med Amazon Prime. Köper du mycket räknar du snabbt hem fraktkostnaden och inte sällan är leveranstiderna riktigt korta. Rekordet för mig är beställning lagd 13:00 en söndag och paketet fanns hos ombud ett dygn senare.
Värt att testa: För att ge dig själv den bästa köpupplevelsen ska du med Prime aktivt lägga beställningar av produkter som är liknande varandra i storlek.
- Amazons lagernätverk bygger på varje varas fysiska storlek. Om du köper en vattendunk och en vevradio kommer dessa sannolikt att sändas från två olika lager. Vet du om det och inte vill ha ett jättepaket utanför ytterdörren, lägg två separata beställningar. Har du beställt hemleverans ska du inte bli förvånad om vattendunken kommer med en transportör och vevradion med en annan transportör. Det är olika flöden som ibland läggs samman för att senare delas upp igen.
Returer kan bli bättre:
Jag har returnerat en produkt och det var inte supersmidigt. Det följde inte med en retursedel utan jag fick printa ut en bild och tejpa fast på kartongen innan den lämnades till ombud. Sen tog det några dagar innan returen accepterades och jag fick pengarna tillbaka. Å andra sidan förstår jag värdet i att inte skicka med en returetikett i alla förändelser. Varför skicka med en bit papper som oftast slängs ändå?
Fördel Amazon – korta leveranstider:
Det som jag uppskattar med Amazon är de korta leveranstiderna. Det är Postnord som segar sig ett extra dygn ibland varför en förväntad leveransdag en fredag lika gärna kan bli leverans på måndagen efter, även om paketet ankommit Örebro på fredagen enligt notiserna.
Absurt många notiser:
När en beställning är lagd kommer ett bekräftelsemejl, en orderbekräftelse. Sen får du ett mejl om att din beställning är skickad. Sen får du ett mejl, ett SMS och en notis i Postnord-appen om att Amazon beställt frakt åt dig. Detta fortsätter sen med ytterligare mejl, SMS och app-notiser, inte sällan tre-fyra stycken från Postnord om leveransval (även om du redan valt hemleverans vill de såklart att du ska välja ombudet). Sen får du en appnotis och ett SMS om att ”idag kommer ditt paket”, direkt efter överläming ett mejl och/eller ett SMS om att de har levererat och så ett mejl från Amazon om att leveransen är genomförd.
Ibland blir det fel när du handlar på Amazon…
När det här skrivs i början av april 2022 har jag ett pågående supportärende med Amazon. En beställning delades upp av Amazon där strumporna skickades med Postnord och resten med DHL. Postnord tryckte in strumporna i postfacket/brevlådan istället för att som brukligt lämna vid ytterdörren. Så jag blev förvånad när notisen kom om att de levererat men paketet saknades. DHL kommer bli beordrade att hemleverera när Amazon-supporten hör av sig. Chattsupport på svenska för övrigt 19:30 en fredag med en månads gratis Prime som kompensation, smidigt.
…fast ibland blir allting helt rätt!
2021 öppnade jag ett supportärende via chatten på amazon.se (var inte otrevlig så ska du se att allt löser sig) eftersom en leverans av saxar + lego försvann (inte ovanligt när Amazon anlitar Bring). Jag fick hjälp att lägga en ny order och den kom inom ett par dagar. Två veckor senare kom första beställningen oväntat en fredagskväll, så jag skrev till Amazon och frågade om jag skulle returnera första beställningen?
Det behövde jag inte och jag fick dessutom en värdekod på 100 kr som plåster på såren. Det senare är kundupplevelser som ger ringar på vattnet, exempelvis när du är bloggare och rankar högt upp på Google vid sökningar efter ”handla på Amazon”.