Jag har kört så många Mercedes-Benz, del 2 av 2

Mercedes-AMG GLC 63S

Merca är för många ett lyxbilsmärke. Många har samtidigt valt att köpa och äga Mercor. Även de som inte är stormrika utan för att Merca kan vara en bra investering och för att de som uppskattar bilkörning också uppskattar Mercedes. Jag har aldrig ägt en egen Mercedes, däremot har jag lånat och kört flertalet modeller samt i flera år haft Mercedes som arbetsplats under åren som taxi- och färdtjänstchaufför.

Du som kom direkt till det här blogginlägget om Björn Sennbrinks erfarenheter av att köra Mercedes-Benz kan läsa del 1 på den här länken:

https://bjornsennbrink.se/jag-har-kort-sa-manga-mercedes-benz,-del-1-av-2/

Det skulle ta många år efter det att min dåvarande chef lånat ut bilar (ML 430, 600 SEL, 300 SD m.fl.) till mig innan jag fick tillfälle att köra en Merca igen. Det var första efter att mitt bilbloggande utvecklats till testkörning för Facit.com och senare utveckling av SUVTEST (som jag har kvar än idag) som jag fick ratta Mercedes på nytt.

Jag lånade en GLK 220 CDI av Veho Bil och körde även en ML 350 CDI samma dag. Riktigt roligt. Länkarna leder till texterna på SUVTEST från provkörningarna.

Hösten samma år, 2014, körde jag en GLA 220 CDI till Kilsbergens skogar. Det finns en video om du är intresserad:

Det tog ytterligare drygt ett år innan jag lånade min andra pressbil (den första var en BMW X3 35d i oktober 2013). En nästan ny Mercedes GLC 220d förgyllde tillvaron en vecka. Det körde jag över 100 mil. Slö såklart på höga varv men körglad trots det. Sträckan Alberga, Västermo, Arboga rekommenderas…

Året därpå (oktober 2016) var jag med dottern och hämtade en GLC 250d Coupé. Bara lite starkare än 220d men ack så mycket mer underhållning. Tjusigt blå och riktigt ovanlig. Har för mig att det bara fanns event- och pressbilar på vägarna då. Den drog till sig många blickar. Skulle lätt kunna äga en sån själv.

Men jag glömde bort två bilar!

April 2016 lånade jag 1,1-miljon kronor dyra Mercedes GLS 350d. En landsvägskryssare som tjänade både för tur till soptippen som komfortabel reskamrat Örebro-Tranås-Örebro. Den lånades i samma veva som det eldades bilar i Örebro. Jag hade bilen parkerad långt ut på landsbygden om nätterna och pendlade med pappas Skoda inför testkörningen. Att parkera områdets dyraste bil utomhus i ”orten” var inte aktuellt.

Veckan efter GLS körde jag GLE 400 Coupé. Det var som att kliva ner från ett moln till en gokart. Stenhård och snabb med V6-biturbo. Den bilen fick jag vid ett tillfälle förevisa utanför ICA. Jag hade parkerat som en idiot rakt över fyra p-rutor och höjt bilen 5 cm. Den såg lite konstig ut. Det tyckte även en ägare till en GLA som undrade vad som parkerat där. Jo, det var en gigantisk kossa till bil! För så såg den ut ur vissa vinklar. Dock en kossa som kunde köras offroad när önskemål fanns:

Lånet av pressbilar fortsatte 2017 och 2018. Förra året (april 2018) lånade jag den värsta GLC du kan köpa för pengar och även den värsta bil jag någonsin kört. Sinnessjukt snabb i alla lägen, snabbare 0-100 km/h än en Ferrari F40. Fatta känslan att köra en bil som kostar knappt 1,2 miljoner kronor och har sån enorm prestanda. Tack MB Sverige.

Tyvärr led jag våren 2018 av yrsel men jag pressade mig förbi de känslorna och körde så mycket jag orkade. Att bilen drog 1,3-2 liter milen svindyr 98 oktan gjorde inget. Det var med pirr i magen som jag gick ut i garaget varje kväll för att starta den dubbelturbomatade V8:an på 510 hästkrafter.

Den näst sista Mercedes som jag i skrivande stund kört (körde?) var GLC 43. En välbalanserad bil med mycket pulver. Inte fullt så törstig som GLC 63S men ingen miljöbil direkt. Ganska dyr med testbil som kostade mer än 900 000 kr.

Jag tror att en GLC 63S är ett bättre köp, iallafall som begagnad. Jag tycker inte att GLC 43 som ny är värd pengarna, det är för lite pulver jämfört med 63S och så bra lät den inte i jämförelse med 63:an. Vad tycker du själv?