Hur mycket bensin drog ”Hjulius” på långkörningen till Västervik?
Bensinförbrukning är för många och troligen även för dig en viktig uppgift eftersom den är förknippad med en stor utgift. Jag har flera gånger tidigare publicerat texter på FAMILJEBUSS-bloggen om förbrukningen i vår Caravelle. Här kommer en till text på ämnet, utifrån 60 mil på landsväg under de stekheta sommardagarna i juli 2019.
I slutet av juli styrde vi kosan i sydostlig riktning från Närke med målet att köra hela vägen ner till Västervik. Avståndet för oss är 28-30 mil beroende på vilken väg som väljs söder om Örebro: Vi valde Vingåker, Katrineholm, Norrköping, Söderköping osv. En alternativ sträcka är Pålsboda, Hjortkvarn, Borensberg, Linköping, Åtvidaberg osv.
Vilken väg en väljer är avgörande för om det ska bli en bra eller mindre bra förbrukning. Fördelar som kortare körsträcka innebär spelar ingen roll om den vägen är krokigare och du måste variera hastigheten oftare.
Att våra första 10 mil företogs på 100-, 70-, 60-, Örebro- och 80-vägar bidrog till att bensinförbrukningen gick ner till 9,5 liter/milen. Lägre än så har vi aldrig kommit på en längre körning och lägre än så är mycket svårt att komma ner till.
De 20 milen efter det steg förbrukningen till över litern och parkerade sig där resten av resan till Västervik. Vi har det gynnsamma vädret att tacka för den bensinförbrukningen. När vi stannade vid incheckningen 14:45 vid Västervik Resort stod det 10,5 liter per mil i färddatorn.
På hemresan hade temperaturen ökat med 10 grader jämfört med ditresan. Det bidrog till att familjebussen gick lite grövre. Vid ett tillfälle fick en omkörning avbrytas för att bilen protesterade. Lite oväntat med tanke på hur smidiga omkörningarna var på nedresan. Det kan ha varit uppförsbacken i kombination med lite för lite gaspådrag i början som ställde till det. Mer gaspådrag petade ner lådan till tvåans växel och så höga varvtal i 80 km/h kändes inte bra.
Vid ett tillfälle under körningen från Västervik till Söderköping noterades en förbrukning på 11 liter per 100 km. Den siffran sjönk något senare när de många 100-70-100-sträckorna blev allt färre. Vägen upp till Söderköping är klurig på det viset. 2plus1-väg där tvåfiliga sträckor avslutas med korsningar där 70 gäller. Kan inte vara helt trafiksäkert med tanke på att tvåfiligt innebär omkörningar.
När vi efter många timmars körning parkerad hemma i norra Örebro län visade färddatorn ett snitt på 10,7 liter. Det känns så här i efterhand som en acceptabel förbrukning med tanke på omständigheterna: Närapå maxlastad VW Caravelle med V6-motorn och automatlåda framförd i semestertrafik en dag när yttertemperaturen låg på över 30 grader!