En komplett webbplats
En komplett webbplats är ett försäljningsargument och en beskrivning av hur fullständig en webbplats är. Vad som är en komplett webbplats är även en definitionsfråga.
För mig är det en webbplats där alla rimligt tänkbara komponenter finns representerade, komponenter som är tillräcklig för att besökare ska nå fram till målet hon hade när hon klickade sig fram till webbplats.
För andra kan en komplett webbplats betyda allt från ett digitalt visitkort till en webbplats med många redaktörer. Jag kommer nu att lista saker som jag anser utgör en komplett webbplats och vilka grundkomponenter som jag anser ska vara representerade:
Databasdriven
Webbplatsen är byggd med databaskoppling. En statisk HTML/XHTML-sajt eller en hemsida byggd med frames (ännu värre) kan bli snygg men väldigt omständig att skala upp. Det vill säga, att om din hemsida blir mer omfattande i såväl innehåll som funktioner underlättar det om hemsidan är byggd i en databas. Det finns idag egenligen ingen anledning till att inte* välja en databasdriven hemsida.
Full kontroll
Hemsidan har en kontrollpanel där administratörer samt användare med lägre behörighet än admin kan logga in och uppdatera hemsidan. Det ska inte krävas kodkunskaper bortom grundläggande HTML (för länkar, bilder mm) för att alla delar av hemsidan ska kunna uppdateras. En komplett hemsida frigör kunden från leverantören, om kunden önskar det.
Om du är på väg att köpa en webbplats bör du kolla upp framtida exportmöjligheter. Det finns tjänster där dina möjligheter att enkelt lyfta ut innehållet är begränsade. Du betalar ett lägre pris nu men det kan bli mycket dyrare senare om din webbplats är inlåst. Se även till att domännamn registreras på dig.
Mobilanpassad
Hemsidan är byggd på ett sådant vis att den fungerar ok eller iallafall bra på en surfplatta eller i en mobiltelefon (den är responsive). En nedre gräns för mobilkompabilitet bör sättas eftersom det blir konstigt att bygga en webbplats som ska kunna användas på tio år gamla mobiltelefoner. En nödlösning kan vara att erbjuda en extremt liten textbaserad hemsida, även om jag tycker att det är slöseri med resurser att producera något sådant.
Du kan välja mellan att mobilanpassa utifrån skärmupplösningar för enheter som är kända idag, eller att mobilanpassa webbplatsen utifrån den design du applicerar på webbplatsen.
Stabil grund
Hemsidan är dessutom byggd med en beprövad teknik som bjuder på ständig utveckling. Att måla in sig i ett hörn med en teknik som antingen försvårar skalbarheten eller som riskerar att stjälpa hela hemsida pga ej åtgärdade säkerhetsbrister, är inget som jag rekommenderar. Hemsidans teknik spelar mindre roll, det viktiga är hur systemet hanteras av utgivaren och vilka valmöjligheter till förändring eller utökning som det bjuds på.
Tänk på att bygga hemsida under det domännamn som ska vara synligt för besökaren. Jag har sett skräckexempel där en hemsida byggd i frames visar upp en WordPress-hemsida inom sina egna ramar. Det ser ok ut för de flesta men testa att sökmotoroptimera så ska du se vad som händer (eller kanske snarare; inte händer).
Bygg grunden först
När det här författas arbetar jag med en flytt av innehåll från en domän till en annan. Jag har ingen deadline vilket gör att jag i lugn och ro kan lägga tid på att revidera alla texter. Jag skriver om ett resmål och dessa tenderar att förändras över tid, något som jag gör research om innan publicering sker av artikeln på den nya domänen.
Slarva inte med texterna
Tänk som i det militära: En timmas förberedelser håller kvar någon i en minut, två timmar-två minuter osv. Två minuter är lång tid men du förstår kanske konceptet? Låt texterna vila lite om möjligt, låt andra se på texterna och missa inte möjligheten att hämta in feedback från andra, som kanske har andra perspektiv.
Slarva inte med bilderna
En bild säger mer än…är för det mesta sant och på en komplett hemsida finns det bilder som förstärker texterna. Har du många bilder använder du ett bildgalleri och har du några bilder du gillar extra mycket kan de visas i en bildväxlare.
Tänk på att optimera bilderna innan publicering. Det finns inget värre än att klicka på en minatyrbild för att få vänta på att den 3 MB stora originalbilden, direkt ur digitalkameran, ska visas för ett ögonblick innan autozoom i webbläsaren förstör allting (du ser en bråkdel av bilden).
Tänk som en säljare
Hemsidan ska kommuncera. Jag skriver det igen: Kommunicera, ert budskap till era intressenter och ni ska ta tillvara på vad era intressenter har för åsikter.
Se på hemsidan som en försäljningskanal, även om ni inte säljer några varor eller tjänster. Ni säljer kanske en ideologi eller en idé?
Var tydliga med vad hemsidan syftar till och sätt gärna upp flera mätbara mål t.ex. antal personer som börjar prenumerera på ert nyhetsbrev och i förlängningen hur många mottagare av nyhetsbrevet som klickar sig vidare till er webbplats.
Ha en modell för feedback
Det finns enkla formulär som kan användas för att initiera feedback från era intressenter/besökare. Ni kan rent av skriva en rad om det: Vi välkomnar allas åsikter på vad som är publicerat på vår hemsida.
Döda inte möjligheten till konversation
När ni bjudit in får ni heller inte inte glömma bort att börja konversera. Tänk om ni hade en fest hemma, gjorde fina inbjudningskort och när besökarna kommit hem till er så gick ni och la er för natten?
Hjälp dina besökare
Om du vet att dina besökare kan få mycket mer information om ett ämne kan du länka vidare. Utan länkar inget internet och var inte rädd för att länka internt. Du vet var allt innehåll finns, din besökare vet sannolikt inte det om han eller hon inte är en återkommande besökare. Har du mycket innehåll kan det även vara bra att erbjuda en sökfunktion.
WordPress: Ta det lugnt med tilläggen
När du använder WordPress för att bygga din webbplats finns det tusentals olika tillägg att använda fritt. Det är alltfrån bildväxlare till användarhantering, statstik, säkerhet, administration, kommentarer, länkar och tillägg för att bygga layout utan att förstå sig på kod.
Mitt råd är att du försöker begränsa antalet plugin (tillägg) som du använder, ner till ett minimum. Du kommer kanske inte undan Akismet för att stoppa spam, eller ett tillägg för sökmotoroptimering, men mycket av det andra bör du tänka till om.
Jag har gjort misstaget några gånger att bygga layout kring ett plugin. Det har blivit så många onödiga timmar senare, när WordPress uppdaterats och tilläggets utvecklare bestämt sig för att inte fortsätta hålla tillägget kompatibelt. Det har helt enkelt förstört sajten jag byggde en gång i tiden.
Ett annat misstag är att tro blint på vad som står i beskrivningarna. Alla vill såklart att alla ska använda just deras tillägg. Det har på senare år blivit allt mer vanligt att jag ser tillägg installerade på större sajter, bara för att upptäcka att tillägget i fråga bara har några veckor på nacken. Det kan fungera men det kan lika gärna ställa till det ordentligt. Försök att hålla antalet tillägg till under tio stycken.
* Har du en webbplats med innehåll som kan uppröra eller om din verksamhet offline är icke önskvärd av många kan en vanlig HTML-webbplats vara ett smart val. Utan en databas minskar risken för intrång, även om din webbserver så klart fortfarande kan attackeras.