BJÖRN: Motor & Bilar

12+ års motorbloggande inkl. allt content från SUVTEST.se och CARTESTR.com


Landsvägsloket Kia Sorento

Långkörning med Kia Sorento. Företogs en vacker vinterdag i slutet av november 2015. Dagen före hade bilens hämtats ut hos Kia i Upplands Väsby och körts till Örebro. Målet för dagens resa var vackra Tranås. Vägen dit är en bra mix av olika vägstandarder och eftersom körningen skedde över dagen gavs även tillfälle att prova mörkerkörning, ack så viktigt.

Kia Sorento är en stor bil och insteget är som sig bör; upp i bilen, snarare än ner i bilen. Det saknas handtag på A-stolpen så det blev till att greppa ratten för att häva sig på plats.

Första intrycket i Kia Sorento var: Oj, en lastbil. Den känslan kom efter att ha kört nya Mercedes-Benz GLC i över 100 mil veckan före. Kian är raka motsatsen till den kompakta GLC. Här snackar vi slösaktiga innerutrymmen och ett mer amerikanskt uppträdande på vägen.

Läs mer
2015 Kia Sorento - SUVTEST.se

2016 års Kia Sorento – Familjebil eller inte? Testfamiljen med Björn Sennbrink i spetsen gav sig iväg till IKEA Örebro: Babyskyddet (Akta Graco Logico S HP med tillhörande bas) för 1,5-månadersbebisen sattes i passagerarstolen fram, airbagen stängdes av med bilens nyckel. Bakom föraren placerades snart-fyra-åringen i en bakåtvänd bilbarnstol modell mindre (Britax Two-Way). Bakom den främre passagerarstolen fick 1,5-åringen sitt i sin bakåtvända bilbarnstol. Pappa körde, mamma fick sitta på mittplatsen i andra sätesraden.

Testfamiljen har två barnvagnar. En singelvagn med ligg- eller sittdel och en tvillingvagn, där den senare är bredare såväl uppfälld som ihopfälld. Vi valde att ta med oss tvillingvagnen för att utmana lastutrymmet i SUV:en. Det hade utan vidare gått in två sådana vagnar med en uppsättning ligg- och sittdel.

Tvillingvagnen placerades på tvären, med kortsidorna mot ryggstödet för andra sätesraden och mot bakluckan. Det gav mest plats på sidan om den ihopfällda vagnen. Med denna placering fanns det lika mycket utrymme till på sidan om vagnen, bara stagen som stack ut men som samtidigt skapade hålrum där kassar kunde ställas ner.

Läs mer
GLC vid scoutstugan i Pålsboda

En gråmulen dag i november 2015 styrdes kosan mot Akalla för att hämta ut en GLC för en veckas lån. Första intrycket var; rejäl, även om interiören bestod av och fortfarande består av en salig mix av olika plastmaterial. Däremot var (och är) den öppenporiga ljusbruna askpanelen mysig att dra fingrarna över. Ett gott första intryck.

Det fanns som sig bör i en Mercedes av nyare snitt ingen grotesk växelförare som störde linjerna, växellägen ändrades med den lilla spaken uppe på rattstången. Den udda placeringen av växelföraren är riktigt skönt när du kört några mil. Fast när du sätter dig i en annan bilmodell startar du vindrutetorkarna av misstag…

Till en början kan man tänka sig att GLC är svårkörd, det är så mycket att titta på. Men det var dock inga problem att baxa ut GLC på den trånga parkeringen hos Mercedes-Benz i Akalla. Den bakåtvända bilbarnstolen flyttades över från en Skoda Fabia till GLC och färden gick direkt västerut på E18 mot Örebro.

De första 20 milen med GLC skedde uteslutande på motorväg. E18 är jämn och fin, det vet du som kört där. GLC portionerade ut lagom med kraft vid alla varvtal, mycket tack vare den niostegade automatlådan.

På motorvägen utanför Arboga stod en vägg med ösregn och väntade på vår ankomst. GLC plöjde fram utan oro i vänsterfilen. Regnet viftades bort med de automatiska vindrutetorkarna. Möjligen att sensorerna var något okänsliga, mer om det längre ner i texten.

Läs mer
Mercedes-Benz GLC 220d

Min baby online de senaste två åren har varit SUVTEST, ett webbmagasin med fokus på SUV:ar och crossovers. Eftersom jag nyligen blev trebarnsfar har det mesta fått stå åt sidan förutom familjen och betalande kunder. Därav bristen på blogginlägg här på BjornSennbrink.se och på SUVTEST-sajten under hösten.

November 2015 bjöd dock på ett par veckors SUV-testande som varit planerat en längre tid. Mercedes lanserade sin nya kompakt-SUV under sommaren och hösten. Jag fick möjlighet att låna en GLC i en vecka. Det blev en hel del bilkörning och resultatet börjar gå att skönja nu och då syftar jag inte bara på leran längs karossidorna…

Läs mer

Kia Sorento testas i skrivande stund, näst efter Mercedes GLC. Sorento är i jämförelse med GLC en mycket större bil och det märks. På bra landsväg är det en fröjd att ratta en Sorento, på kurvig väg saknar vi Mercedes GLC och dess rappa natur.

Den Kia Sorento som Kia Motors Sweden lånat ut till SUVTEST är maxutrustad. Det betyder att bilen rullar på maffiga 19-tumsfälgar, att det är läderklädsel, att panoramasoltaket är på plats (det sträcker sig hela vägen till tredje sätesraden). Ja, tre rader. Den här bilen har ett par extra nödsäten längst bak. Med all utrustning kommer även en rad säkerhetsdetaljer såsom blind-spot-alert och lane-departure-warning.

Första milen som avverkades med Kia var 20 till antalet, på motorväg. Efter att ha kört en GLC i mer än 100 mil hela veckan var det som att kliva in i en buss. Enorm vindruta, smal ratt och groteskt stora knappar samt vred. Detta tillsammans med en väghållning som påminner mer om USA än Tyskland så att säga. Kia Sorento är dock en härlig bil att köra när det väl vant dig vid måtten, särskilt på långa sträckor där du kan luta dig tillbaka i stolen och njuta av utsikten.

Där Mercedes GLC kom att bli den kompetenta körmaskinen kom Kia Sorento att bli familjebilen. Bägge SUV:ar kommer att omskrivas här på SUVTEST under december månad tillsammans med bilder samt videoklipp på CarTestr-kanalen.