BJÖRN: Motor & Bilar

12+ års motorbloggande inkl. allt content från SUVTEST.se och CARTESTR.com


Vad stor den är! Det är första intrycket av Mercedes-Benz GLS 350d 4MATIC. Fem meter lång, knappt två meter bred och nästan två meter hög. Storleken förstärks av den avhuggna baken. Faktum är att Audi Q7 är nästan lika stor som GLS. Fast det syns inte. Audin är mer nedtonad. GLS skriker: Jag är störst!

Mercedes-Benz GLS 350d 4MATIC är en SUV som byggs i USA och bilens dimensioner vittnar om att GLS är byggd för i första hand amerikanska köpares önskemål. Konkurrenterna ”over there” är i första hand Lexus LX 50, Lincoln Navigator och Cadillac Escalade. Särskilt när GLS är försedd med den stora V8-motorn i 500-modellen eller AMG 63-formatet. Vi talar alltså om en mycket stor SUV som du förmodligen inte sett särskilt många av.

Läs mer

Du känner kanske till att jag driver SUVTEST (bjornsennbrink.se), ett webbmagasin om SUV:ar och crossover-bilmodeller? Hur som helst, jag kommer nu i april och maj 2016 att köra två nya Mercedes-SUV:ar- Den första SUV:en (GLS) har jag suktat efter i två år, ända sen jag körde den mindre ML 350 våren 2014. Den andra SUV:en är en ny modell, en SUV-coupé (GLE 400) med V6-turbomotor på 333 hk.

Det som sker när jag fått mina datum är att jag kollar på tonvis av YouTube-klipp om de aktuella modellerna. Jag laddar ner instruktionsböcker och kollar på hundratals bilder.

Jag vill få en känsla för bilen innan jag tar plats vid ratten. Min fru blir tokig på mig eftersom bilar är det enda som jag pratar om. Jag vill visa henne bilder och videoklipp. Hon är måttligt road kan jag tro.

Läs mer

Kia Sorento 2.2 CRDi AWD SUV-testades i november 2015. Här sammanfattas bilen, poängen i SUVTESTET 4P kommenteras (genomsnittsbetyg, fördelar och nackdelar finns i testets första del) och vi avrundar med teknisk fakta om Kia Sorento -15.

Läs den första delen av testrapporten om du missat den.

Sammanfattning

Kia Sorento av 2015 års modell är en riktigt bra familjebil. Ja, det är en stor bil och du behöver elektroniska hjälpmedel för att kunna leva med den i tät stadstrafik. Samtidigt är det en bil som förlitar sig på gammal teknik. Varför finns det t.ex. inte en hybridmodell av Sorento? Kan Toyota med RAV4 så kan väl Kia med Sorento? Eller så kommer Sorento för alltid att vara lite gammalmodig och den nya tekniken landa i den mindre Sportage? Hur som helst så är Sorento ett underskattat alternativ. Kia är inte koreansk dynga längre.

Det är svårt att inte gilla senaste Kia Sorento. Dieselmotorn ger bra ekonomi och skänker en brukskaraktär över bilen. Gott om utrymmen är ett stort plus liksom det rymliga lastutrymmet. Det är egentligen bara nybilspriset för en maxad Sorento som är avskräckande. Förmodligen ett riktigt bra begagnatköp.

Testkörningen

Testperioden inleddes med att köra motorvägen från Stockholm till Örebro. Dagen efter gick färden mot Tranås och hem igen på kvällen (mörkerkörning). Veckan innan kördes Mercedes GLC på en slinga runt Hjälmaren. Kian kördes samma sträcka för att kunna bena ut om det fanns några stora skillnader eller likheter mellan dessa bägge SUV:ar.

Det blev även en tur till IKEA med hela familjen. Sista sträckan var Örebro till Stockholm med ett par avstickare runt Enköping. Sammantaget kördes bilen 100 mil.


SUVTESTET 4P – Praktisk? Prisvärd? Passagerarvänlig? Pendlarbil?

Praktisk? 90/100
Ett högt betyg för Kia Sorento. För vår testfamilj fungerade bilen i alla lägen. Ett tryggt uppförande på vägen även med mycket last känns bra när småbarn sitter i baksätet. Stort lastutrymme och bra såklart med två extra sittplatser längst bak.

Prisvärd? 70/100
Som ny är Sorento en dyr bil. Du kan hålla dig under 400 000 kr om du struntar i vissa komfortdetaljer såsom panoramasoltak och ventilerade framstolar. Bilen har dessutom bara ett motoralternativ. Den större V6-motorn som finns i USA tror jag skulle kunna ge Sorento en statushöjning.

Passagerarvänlig? 90/100
En sak som är bra när du har småbarn i bakåtvända bilbarnstolar på andra sätesraden: De ser ut ur bilen tack vare en rak midljelinje. Många kompakt-SUV:ar drar upp midjelinjen nära C-stolpen vilket inkräktar på utsikten. Eluppvärmt baksäte även på mittplatsen i andra sätesraden hade gett full pott.

Pendlarbil? 80/100
Jo vars, Kia Sorento är en duglig pendlarbil. Kör du med hjärnan går det att försvara rent ekonomiskt. Du sitter dessutom riktigt skönt och har bra sikt. Bilen är lätt att placera i tät stadstrafik och ger ett avspänt intryck. Du kör dessutom ett bilmärke som inte sticker i folks ögon.


Fakta om testbilen

Sittplatser: Upp till sju st
Motor: 2,2 liters 4-cyl turbodiesel, fyrhjulsdrift
Kraftöverföring: 6-växlad automatlåda
Effekt: 200 hk vid 3800 varv/min
Vridmoment: 441 Nm vid 1750-2750 varv/min
Noll till 100 km/h: 9,6 sek
Toppfart: 203 km/h
Mått: 476/189/169 cm
CO-utsläpp: 174 g/km
Bränsleförbrukning, tillverkare: 6,1 liter/100 km
Bränsleförbrukning, biluppgifter(se): 6,7 liter/100 km
Testförbrukning, SUVTEST: 8,8 liter/100 km

Jeep Wrangler, ett Sport Utility Vehicle i ordets rätt bemärkelse. Klassiskt utseende med två enorma halv- och helhjuslyktor intill den karaktäristiska Jeep-grillen. En solig fredag i mars gavs möjligheten att testa den här SUV:en, en renodlad terrängbil för puritaner.

Första intrycket är: Shit, vad stor den är! Dekoren och de biffiga hjulen gör så klart sitt till men ändå, det är en stor bil som fullkomligt vrålar: ”Kör mig rakt ner i diket, jag klarar det!”

Faktum är att jag under testkörningen flera gånger fick lust att bara stanna på landsvägen och köra rakt ut i skogen. Sist jag kände det rattade jag en Hägglunds bandvagn 206 i lumpen.

Läs mer

Mercedes-Benz GLC är den nya SUV:en i den tyska premiumtillverkarens numer digna modellprogram. Det är kanske mer av en crossover än en riktig SUV. Det finns flera saker som talar för det senare. Samtidigt är det en bil som idag drar blickarna till sig, GLC är inte direkt en vanlig syn på vägarna.

GLC väcker uppmärksamhet, på gott och ont. Gott för att det känns bra när andra tittar på bilen med vetskapen om att jag håller i nycklarna. Ont för att det är något med Mercedes. På vägen hem från Stockholm var det 2-3 bilister som inte körde som andra. Om jag körde om kom de farandes strax efteråt för att omedelbart köra långsammare igen. Ingen vill bli omkörd av en Mercedes?

En tidig morgon under testveckan svängde jag förbi kontoret för att hämta en videokamera. På väg ut till bilen igen observerade jag två herrar som spanade in bilen. Det är för mig ett tecken på att GLC väcker intresse. Faktum är att jag under hela testveckan inte såg en enda annan GLC körandes på vägarna och då körde jag mer än 100 mil i Stockholm, Västmanland, Närke och Södermanland.

Läs mer