Mercedes-AMG GLC 43 Coupé/SUV är instegsmodellen för dig som vill ha relativt mycket AMG-prestanda i din nya SUV. När du betalat 660-900 000 kr får du en relativt rymlig, relativt snygg och relativt sportig bil som kommer att skänka dig relativt mycket glädje och längtan att köra bilen, ofta.
SUVTEST handlar idag om den SUV-coupé som sannolikt ger mest bil för pengarna i den här klassen. Audi har fortfarande ingen SUV-coupé i sitt modellprogram. BMW har X4 som baseras på utgående X3-modellen. Den senare både ser och känns gammal ut. Lexus har NX som ser ut som en grovhuggen hundkoja på styltor. Finns det fler? Tror inte det. Skulle kanske vara Mitsubishi Eclipse Cross?
Mercedes-AMG GLC 43 Coupé i ett välutrustat utförande betingar ett pris på strax över 900 000 kronor. Fasligt mycket pengar, särskilt med tanke på att grundpriset är ca 660 000 kr. För 900 papp kan du dessutom köpa allt från begagnade Ferrari och Lamborghini till ännu större SUVar med än värre motorer än biturbomatade bensinsexor.
Förra hösten i oktober 2016 lånade jag en pressbil av Mercedes-Benz Sverige. Det var en GLC Coupé-SUV med pigg dieselmotor (250d). Jag körde ca 100 mil på en vecka och det var riktigt kul. Särskilt roligt var det eftersom det just då inte fanns några kunders bilar på vägarna. Samtidigt var det inte en bil att skryta med, den hade bara en diesel under huven.
När det här publiceras har jag nyligen lämnat åter en GLC 43. En seriöst cool crossover/SUV med taklinje som hos en coupé. Jag har haft en fantastisk vecka och kört närmare 150 mil.
Alla i familjen har uppskattat bilen och den har väckt väldigt mycket uppmärksamhet. Jag har faktiskt inte fått så här mycket uppmärksamhet sen jag körde BMW 850.
2017 Mercedes-AMG GLC 43 Coupé
Biturbo-matad bensin-V6:a på 367 hk/520 Nm
9-stegad automatlåda med manuellt läge
Funktioner för anpassad stötdämpning, motorgång och motstånd i ratten.
Grundpris 658 900 kr. Testbil 908 150 kr.
Namnet Mercedes-AMG till trots så körde jag inte en riktig AMG-modell. AMG-modellerna med V8 (63/63 S) är riktiga monster, tyvärr bortom min räckvidd just nu. Men detta spelade ingen roll när testbilen sjöng så ljuvligt och 0-100 gick på 5 sekunder.
Planen för våren 2017 var att testa två bilar. Jag avbokade dock den andra efter att vi köpt ny bostad. Det var tänkt att jag skulle köra nya E-klass All-Terrain över valborg.
Så brukar jag säga efter varje test: ”Nu kommer det att dröja innan jag lånar bil igen” och sen ett halvår senare suger det i biltestartarmen. Så vi får väl se om jag investerar tid och pengar i fler SUV-test här framöver.
Om inte annat för att fortsätta bygga på faktiskt det enda webbmagasinet i Sverige som uteslutande handlar om SUV:ar: SUVTEST.
Det var två grå vintermånader av väntan och längtan innan det äntligen blev dags att stiga upp i ottan för att resa till Hufvudstaden. Långfärdsbuss i 2,5 timmar. Pendeltåg en kvart och en taxi genom ösregnet sista biten innan nycklarna till en Mercedes-AMG GLC 43 Coupé hamnade i min ficka.
Utanför Mercedes i Akalla stod en vit och en grå GLC Coupé. Kors i taket, den vita var bilen jag skulle låna. Rakt framifrån inget som avslöjade vad som doldes under motorhuven. AMG Exterior Line fanns ju dessutom på den GLC 250d jag rattade en vecka i oktober 2016.
Det var först när jag öppnade förardörren som det stod klart att den här bilen inte hade en ”ekonomisk” motor. Röda dekorsömmar på dörrsidorna, på instrumentpanelen och på sätena samt på backstöden. Röda bälten och en skärm som hälsade välkommen med texten A M G.
Jag hade, precis som du förmodligen, kollat alla reviews på YouTube flera gånger om. Jag hade lyssnat på exhaust-klippen och suktat i mitt sinne efter att få uppleva allt detta själv.
Nu var det dags: Sport+ valdes i Dynamic Select och jag tryckte på startknappen. Bilen ruskade igång och avgasljudet var en mix av råhet och muller. Ett dovt muller som gav en hint om bilens resurser.
Första gången körde jag iväg i automatläget, tryckte till och vips var jag uppe i lagliga 70 km/h. Mäktigt. Den stenhårda fjädringen lyckades jag trycka bort efter en stund. Första gången blev det bara för mycket.
Nu några dagar in i testet har jag funnit att den bästa inställningen är Sport+ i kombination med manuell växling och fjädringen i Comfort-läget. Det är sällan som jag saknat hård sportfjädring. Bilen är tillräckligt stötig ändå eftersom hjulen är 21 tum stora (255/40 fram och 285/35 bak).
Första intrycket är att bilen har en enorm pondus. Det här är inte en bil för dig som vill vara diskret. Fastän du väljer Comfort-läget låter det lite extra från avgasutblåsen.
Vit bil med svarta/silver-fälgar, det går inte att gömma sig. Lika bra att bjuda omgivningen på vad de vill höra. När jag bjöd på en fullgas-acceleration från stillastående skrek alla åkande så högt att motorn inte hördes. När din fru accepterar omvägar bara för att få varva motorn har du gjort rätt val.
När jag backade ut från garaget en kväll, grannen skulle få åka med en sväng, stod där tre coola killar som ville fota varandra vid ratten och snacka Mercedes. Bilen sprider glädje och väcker stort intresse. Kan tänka mig att detta skiljer sig åt beroende på var du bor, inte så många vid t.ex. Hagby återvinningscentral nära Täby som bryr sig?
Första intrycket är även att bilen är fullt tillräcklig för dig med familj. Vi har åkt några turer hela familjen och visst är det proppfullt i lastutrymmet när barnvagnen ska med.
Något minus med bilen? Tja, testförbrukningen ligger just nu 1,3 liter per mil. Det är redigt mycket, särskilt om du betänker att du får liknande prestanda med en GLC 350d (100 färre hästar, 100 mer i vridmoment). Fast när du kör en diesel går du miste om skönsången på de höga varvtalen.
Våren 2017 publiceras fler artiklar om Mercedes-AMG GLC 43 Coupé.
Alfa Romeo Stelvio är den italienska biltillverkarens första SUV. Bilen har fått överlag mycket goda betyg av europeisk och amerikansk motorpress med nedslag på billiga material invändigt och långsam teknik för infotainment och automatlådan.
Stelvio sägs konkurrera med Porsche Macan och Jaguar F-Pace i USA. Här i Europa är det dock konkurrens från BMW X3, Mercedes GLC, Volvo XC60 och de asiatiska SUV:arna som Alfa Romeo måste tampas med. Där hamnar Stelvio på efterkälken och endast de märkestrogna kommer att lovprisa SUV:en, iallafall så länge som vi överväger instegsmodellerna.
Alfa Romeo i Sverige erbjuder i mars 2017 fem olika bilmodeller: Småbilen Giulietta (kom 2010, uppdaterad 2014), sportbilen 4C (coupé och cab), den nya Giulia (inkl. den 690 000 kr snabba Quadrifoglio). Och så nya Stelvio (som också finns i ett Quadrifoglio-utförande).
Stelvio delar mycket teknik med den mindre Giulia. Motorerna är i enklare modeller det som vi kan förvänta oss: En snygg kaross med tveksam teknik. Dieselmotorn hörs tydligt både utvändigt och invändigt, en ljuvligt spinnande sexa eller iallafall den turbomatade fyran är ett måste-val för dig som funderar på en Stelvio och vill uppleva bilen fullt ut.
Hur står sig Stelvios instegsmodell mot konkurrenterna?
Stelvio säljs i Sverige från låga 363 000 kr. För det beloppet får du en 150 hästkrafter stark diesel-fyra på 2 liter med en 8-stegad automatlåda. Ingen av konkurrenterna hamnar så lågt i instegspris. När Stelvio målas upp som en konkurrent till Porsche Macan och Jaguar F-PACE börjar vi med ett titt i prislistan.
Alfa Romeo Stelvio Super kostar från 430 000 kr: Bensin-fyra på 2 liter med 200 hk, automat.
Jaguar F-PACE kostar från 437 000 kr: Diesel-fyra på 2 liter med 163 hk, manuell.
Mercedes-Benz GLC kostar från 447 900 kr: Diesel-fyra på 2 liter med 211 hk, automat.
Audi Q5 kostar från 404 000 kr: Diesel-fyra på 2 liter med 190 hk, manuell.
BMW X3 kostar från 447 000 kr: Diesel-fyra på 2 liter med 190 hk, automat.
Porsche Macan kostar från 576 000 kr: Bensin-fyra på 2 liter med 252 hk, automat.
Påståendet att Porsche Macan är en direkt konkurrent till Stelvio kan avfärdas tidigt bara sett till nybilspriset. Att Stelvio ligger bra på vägen ska vi inte sticka under stolen med, fast kom igen? På riktigt? Stelvio är inte en konkurrent till den mycket dyrare Porsche Macan. Stelvio har dessutom Fiat-Chrysler i ryggen. Porsche har VW-gruppen. Fast om du är spekulant på en Stelvio torde du bry dig mindre om koncernstruktur. Stelvio köper med hjärtat före hjärnan och på lägsta tekniknivå är ingen av ovanstående bilar särskilt underhållande.
Det är först när vi tittar på de toppmodellerna som det blir underhållande och samtidigt väldigt tydligt vilka som har vett (eller ovett?) att ta betalt för sina bilar.
Hummer H2 kom 2002-2003 och var en mjukare version av militäriska H1 som blev världsberömd genom dess deltagande i Irak-krigen ledda av USA. Delvis baserad på Chevrolet Tahoe var Hummer H2 det mest extrema du kunde köpa nytt på SUV-marknaden långt innan crossovers och mini-SUV:ar blev var man och kvinnas egendom.
H2:an lanserades i ett USA som förde krig mot terrorismen och var det närmaste stridsvagn som Average Joe kunde köpa. Här i Sverige fanns det några H2:or till salu, flera stylade med upp till 26-28 tum stora fälgar + några Hummer-limousiner. Det var och är fortfarande en extrem SUV. När det här skrivs finns det färre än 10 st Hummer H2 till salu i Sverige med priser på mellan 150-200 000 kr.
Det är lätt att avfärda Hummer H2 som ett skämt. Samtidigt har det sålts tiotusentals exemplar av modellen och förmodligen älskas bilen av dess ägare. Varför skulle man annars vilja köpa en ocean av hårdplast som dricker lika mycket bensin per mil som Östermalms-brats pimplar champagne på helgkvällarna?