7 idéer till blogginlägg (sno vad du vill)
Nu när ”vårt” hus är nymålat och barnen åter kan springa fritt utan att snubbla på färghinkar eller få en träflisa i foten, kan jag så sakta börja beta av de N utkasten till blogginlägg. Det är mycket nu…som han sa i filmen, men istället för att jag sitter på alla uppslag blir detta en resursbank för dig som lider av bloggtorka:
Först vill jag berätta om hur min profetia om #jobbahemifrån/distansarbete ser ut att slå in. Jag kollade taggen #jobbahemifrån häromdagen och som väntat är det inte lika mycket bilder av hemmakontor och tal om att ”vi klarar det”, digitala styrkekramar osv. Antingen har det avtagit eller så jobbar algoritmerna emot mig.
Här är sex länkar (+ en video) till texter som andra skrivit som kan tjäna som underlag till blogginlägg om distansarbetets plus och minus, så här ett par månader efter att Landsfadern bett alla som kunde, att jobba hemifrån:
- Dilemmat med framtidens kontor
En artikel om utmaningar som kommer med att jobba hemma, om än väldigt generaliserande utan några specifika exempel. Det här har jag själv bloggat om tidigare och efter 10+ år i distansarbete tror jag mig veta ett och annat. Men visst, även jag har en extremt snäv syn på verkligheten, det finns så många parametrar att väga in. - Ståbord för en aktiv och hälsosam arbetsplats hemma
Ingen innovation men detta kom upp i mitt flöde så det är värt en länkning. - Forskning pågår om hur man klarar av att jobba hemma
Så att du kan få ”bevis” på att det du redan känner är ”sant”. - Ståbord av papp för kortare ledtid (soffan till skrivbordet, köksbordet etc)
Oklart för mig just nu om detta är en ny produkt eller också ett sätt att rida på vågen med distansarbete på platser som inte är möblerade för det ändamålet.
Marknadsföring i coronatider är också intressant att läsa om. En del är opaketerat gammal skåpmat, men tacksamt nog ser jag färre inlägg på LinkedIn som spelar på desperationen. Innan sommaren är slut torde det även komma fler inlägg om hur tillfälliga prissänkningar återkallas. Svensk ekonomi växer inte om många prisdumpar.
Jag förstår att man som anställd inom marknadsföring eller som konsult tycker att det är jobbigt med corona. Men jag ser white paper efter white paper som tar avstamp i c-krisen och presenterar massa tjänster som lösning. Kanske fungerar dessa budskap/paketeringar på vissa?
Tips om tjänster du kan använda för nyckelordsforskning
Riktig bra video-serie om marknadsföring i tuffa tider
Och avslutningsvis en intressant video om hur det självkörande lastbilar kan göra det möjligt för lastbilsförare att jobba hemifrån. Jag tror dock att det tämligen omgående kommer bli ett jobb som flyttar till låglöneländer. Det kan bli riktigt intressant sett ur lagstiftningsperspektivet. Ska en förare kunna sitta i Indien och köra en bil som rullar på svenska vägar?
”Swedish technology aims to allow truck drivers to work from home”