Ny Facebook-algoritm tvingar dig att betala mer för samma eller sämre räckvidd
Facebook har gjort ett par förändringar av sin News Feed-algoritm sen i augusti 2013 och den senaste har verkligen skapat oreda hos företag världen över.
Jag såg en tweet idag av deeped som länkade till Ignite Social Media där det berättas om hur ”Facebook Brand Pages Suffer 44% Decline in Reach Since December 1”. Den artikeln beskriver hur 25 ej namngivna ”brands” drabbats hårt av den förändrade algoritmen. Det handlar om att räckvidden minskat drastiskt och om att inlägg från Pages ej längre syns i Facebook-användarnas flöden lika ofta. Det handlar även om att de som inte längre nås av inläggen faktiskt är de som gillat Sidan ifråga.
Nu på kvällen har jag tillräckligt med fakta från företagare för att skriva det här inlägget. Det som hänt hos Facebook är utbrett. En e-handlare säger att kunder hört av sig och undrat vart inläggen tagit vägen. Andra bekräftar vad Ignite Social Media-inlägget beskriver. Jag har även talat med några andra aktörer som pekar på hur räckvidden såväl som engagemanget för marknadsförda (boostade) inlägg minskat, vanliga annonser (på Facebook) kostar lika mycket som i våras och somras men ROI är inte alls som tidigare i år, eller bara för en vecka sen.
Konsekvenserna av detta blir att tusentals företag slutar betala pengar för extra räckvidd. Eftersom det har ser ut att slagit igenom internationellt torde Facebook se en dipp nu direkt för att se på sikt kanske kunna hämta hem det, om Facebook sköter detta snyggt. Fast det kan vi nog se oss om i stjärnorna efter.
Cotton Delo skriver på Advertising Age att; the main reason to acquire fans isn’t to build a free distribution channel for content; it’s to make future Facebook ads work better. Detta efter att ha läst dokumentet ”Generating Business Results on Facebook” (som du också kan läsa på Scribd). Dina fans är alltså ej längre mottagare av organiskt genererade meddelanden, de är en brygga för dig att ta sats på när du slänger pengar på Facebook-annonsering. So much för att bygga relationer i social media.
Facebook säger själva indirekt att förändringen av algoritmen beror på att fler och fler vill synas i det (organiska) nyhetsflödet samt att det ska förenas med Facebooks önskan om att servera sina användare innehåll som ligger rätt i tiden, är relevant och som är värt att dela.
People are connecting to more Pages and individuals every day. And each day, more brands and organizations are posting on Facebook. As a result, we expect organic distribution of an individual Page’s posts to gradually decline over time as we continually work to make sure people have a meaningful experience on the site.
Att det finns ett tak för hur många stories som kan rymmas inom ramen som Facebooks nyhetsflöde är begränsat till är inga konstigheter. Om det nu är så att fler och fler vill in där och synas ökar priset.
Det som nu hände var att skiftet kommer i två relativt snabba steg, där det andra steget i början av december slog undan fötterna på många annonsörer. Alla sätter sig inte och läser på eller bloggar som jag gör, de bara undrar vad som hände och försöker kanske med att pynta in ett högre belopp. Det senare är förmodligen vad Facebook förväntar sig ska hända.
Återstår att se om FB lyckas eller om det här kommer att leda till en massflykt till andra kanaler. Pinterest har t.ex. nyligen kommit på svenska och har verktyg för företag att använda (http://www.socialbusiness.se/pinterest-okar-i-sverige-har-nar-du-kopstarka-kvinnor/).
Sett ur ett längre tidsperspektiv så är det här en intressant utveckling för de digitala kanalerna. Från att ha varit hyllade som frälsare så visar en efter en att de aldrig haft intentionen att vara frälsare för evigt. Googles beslut att ej längre visa sökord som använts innan ett besök skett till sajter är en sak. Duktiga personer har funnit hyfsade alternativ till den dataförlusten, andra inte. Jag har inga klara bevis för det men antar att ensam- och småföretagare nu famlar i mörkret för att bättre förstå vad presumptiva kunder söker efter. Å andra sidan öppnar det dörren för leverantörer av tjänsterna som krävs för att finnan den datan.
Ska vi gissa att Facebook inom ett år eller två stänger möjligheterna att ens mäta räckvidd, engagemang och att Gilla-funktionen kastas i soptunnan?