Lär känna Mercedes-Benz GLC SUV (2015-2019) med SUVTEST
Mercedes-Benz GLC är en kompakt premium-SUV. De närmaste konkurrenterna på den svenska och europeiska bilmarknaden är BMW X3 och Audi Q5 samt i viss mån även Lexus NX samt nya Volvo XC60.
GLC är en strikt femsitsig SUV med plats för fullvuxna resande och last. GLC är inte trång och samtidigt inte extremt rymlig. Fullvuxna över 190 cm/100 kg kan enkelt hitta en bra sittposition. Reservation för att tre fullvuxna i baksätet blir trångt, som på så många andra bilar, stora som små.
GLC säljs i två karossutföranden: SUV och Coupé. SUV är den vanliga kombiliknande karossen. Coupé är en halvkombi med en från A-stolpen och bakåt starkt sluttande taklinje. Lastutrymmet är sämre hos Coupé jämfört med SUV. Takhöjden i baksätet hos coupé jämfört med SUV är bara knappt märkbart lägre. Alla GLC som säljs i Sverige har fyrhjulsdriften 4MATIC som standard.
Motorerna i GLC drivs med bensin eller diesel där de senare känns igen på att ett litet ”d” följer siffrorna i modellbeteckningen. 250d är en diesel. 250 är en bensinare. Ett litet ”e” signalerar hybridmodell.
För dig som önskar rejält med pulver under huven finns Mercedes-AMG GLC 43. För dig som vill ha extremt mycket pulver under huven finns Mercedes-AMG GLC 63 och 63 S, som ”SUV” och som ”Coupé”.
Växellådorna är automatiska. Manuell växling finns inte som alternativ. Automatväxellåda 9G-TRONIC är standard på alla modeller utom hybriden som har en låda som heter 7G-TRONIC PLUS. Växelväljaren sitter på rattstången och handbromsen är elektronisk.
GLC:s företrädare var den kantiga GLK och det är stora skillnader mellan modellerna. Dels karossen som hos GLC är mycket mer rundad och även invändigt är det ett mer modernt uttryck.
Där instrumentpanelen tidigare var väldigt upprätt är den i GLC med svepande. Känslan av att sitta alldeles intill A-stolpen finns t.ex. inte i GLC.
Instrumenteringen är traditionell i den meningen att det är vanliga mätare, inte displayer som så vanligt i konkurrenternas modeller. Uppdatering mars 2019: En facelift gör att GLC nu har digitala instrumenttavlor.
Ett dominerande inslag i förarmiljön är den stora iPad-liknande skärmen som sitter klistrad högst upp på mittkonsolen. Skärmen är stationär och det är inte en pekskärm. Dess menyer regleras istället med ett vred på handleds avstånd mellan framstolarna: Ett vred och en touchyta där du t.ex. kan skriva in bokstäver med ditt finger. Vissa modeller har även röststyrning av navigationen, en knapp på ratten aktiverar och kommandon som bilen lystrar till finns angivna i den medföljande dokumentationen.
Läs SUV-test av Mercedes-Benz GLC
SUVTEST
- TEST: Mercedes-AMG GLC 63 S Coupé
- TEST: Mercedes-AMG GLC 43 Coupé
- TEST: Mercedes-Benz GLC 250d Coupé
- TEST: Mercedes-Benz GLC 220d
The Telegraph
http://www.telegraph.co.uk/cars/mercedes-benz/mercedes-glc-review/
Top Gear UK
https://www.topgear.com/car-reviews/mercedes-benz/glc