BMW X3 F25
BMW X3 F25 är den premium-SUV du väljer när du uppskattar en konservativ hållning gentemot nymodigheter. BMW:s nuvarande X3:a är riktigt gammal och även om en facelift 2014 gjorde bilen lite mer modernt utvändigt, är X3 en modell som snart kommer att ersättas. Fast det gör inte X3 F25 till en dåligt bil, snarare tvärtom.
Det allra bästa med en X3 F25 är den 8-stegade automatlådan. Det spelar ingen roll vilken hastighet du kör i, lådan vet alltid vilken växel som är helt rätt. När du vill köra lugnare så anpassas växlingarna. När du plötsligt vill köra forcerat tar det inte en lång stund innan växellådan är med på noterna. Välj med fördel en bil som har paddlar intill ratten för att kunna använda motorbromsen i tajta svängar utan att släppa behöva flytta fokus från vägen.
Växellådan tillsammans med väghållningen, även när du kör en 20d eller 18d, är två saker som gör den här BMW:n till ett riktigt underhållande SUV-köp. Om du har råd, välj de större dieselsexorna, du blir rikligt belönad i form av ökad körglädje utan att du blir ruinerad när du ska tanka. Vad du än gör, välj inte en manuell växellåda i en BMW X3 F25. Och; välj en bil med Dynamic Damper Control, så värt pengarna för mångsidigheten.
Körupplevelse – BMW X3
Du sitter lägre än i en BMW X5. Nackdelen med det är att det inte känns som en stor SUV. Fördelen är att du upplever samma sak som i en kombi. Och jodå, du kommer att se över många andra bilar på IKEA-parkeringen. Dessutom: När du backar kikar du på en smart backkamera, med markeringar som flyttar sig när du vrider ratten.
När du kör framåt är det lätt att uppleva en stor portion av kontroll. Bilen är förlåtande när du gör misstag och går att köra fort, riktigt fort. Tack vare den snabbt växlande automatlådan vinner du nästan alla rödljusrace.
När du kommer upp i 70-80 km/h märks vikten och särskilt bristen på kraft om du kör en 20d. Om du däremot har t.ex. en 35d fortsätter bilen att dra, och dra, och dra. 200 km/h är ingen drömgräns med en 35d, det mer en fråga om du vågar hålla i hela vägen?
Upp till 180 km/h går det bra i hårdaste läget på Dynamic Damper Control. Därutöver börjar bilen att kännas för mjuk, även med 19-tummare monterade. När du kommer upp i 200 km/h blir det läskigt, särskilt om vägbanan är lite ojämn. Så har du tänkt toppa bilen på Autobahn bör du testa att vandra uppåt i hastighet så att du vänjer dig.
Interiör – BMW X3
När du tar plats i förarsätet märker du direkt att X3 F25 känns lite gammal. Allt du behöver finns inom räckhåll. Det är bara den massiva mittkonsolen jämfört med densamma i nyare BMWs som är direkt störande. F25:ans efterföljare torde komma med en uppdaterad instrumentpanel, utan att göra avkall på BMW-typiska detaljer.
Baksätet är rymligt för personer upp till 180 cm plus moms. Tre vuxna i bredd och ni bör vara bästa kompisar. Två bakåtvända bilbarnstolar får plats utan att äta upp benutrymme för främre passageraren. Lasta är inte heller några stora problem. Allt är relativt. Du får inte plats med vad som helst. En storhandling med åtta välfyllda ICA-påsar går in lätt.
Exteriör – BMW X3
2017 säljs X3 F25 med samma utseende som 2014.
En del kanske uppskattar den gamla kantiga utstrålningen. Andra suktar efter det senaste och köper en konkurrent. Fast om du köper en begagnad BMW X3 får du leva med det fyrkantiga. Det är faktiskt inte så tråkigt med tanke på att exteriören bara är en del av bilen.
Det finns 2017 flera riktigt bra premium-SUV:ar att välja mellan. Att BMW väntat så länge med att uppdatera X3 är konstigt. Kanske har de sett pengarna flöda in från köpare av X1, X4, X5 och X6 under tiden? Särskilt X4:an är en het potatis intill en X3:a – Samma bil fast en mycket coolare utseende. Men om du ställer en X4:a intill en Mercedes GLC Coupé är det som dag och natt, den senare är mer harmonisk och känns inte så…gammal.
Läs SUV-test av BMW X3 F25
Vi Bilägare, 2010-12-06: http://www.vibilagare.se/test/biltester/provkorning/provkorning-bmw-x3-xdrive-20d-28940
Teknikens Värld, 2010-11-10: http://teknikensvarld.se/provkorning-av-bmw-x3-xdrive-35i-123245/