PROVKÖRD: 2014 Mercedes-Benz GLA 220 CDI: En tuffare (och dyrare) A-klass
Mercedes-Benz GLA 220 CDI är vår tyska premiumtillverkares minsta SUV. Det är en mini-SUV som jag provkörde en solig fredag i början av augusti 2014. Kombinationen av råmande dieselmotor och en rundad kaross med snygga karosslinjer har inte lämnat mig helt oberörd. Är det en SUV?
GLA är i mina ögon precis som GLK i den meningen att det finns två eller kanske t.o.m. tre distinkta utföranden inom modellerna. Det finns grundutförandet, instegsmodellerna om du så vill, där utrustningen är återhållsam och du får en riktigt bra bil som klarar det vardagliga. Sen har vi AMG-utförandet, där bilarna sänks, de får större fälgar och det finns motorer som avskräcker de flesta från att köra på annat än landsvägar.
Till sist har vi de riktiga SUV-versionerna. Hos GLA krävs det att du väljer fjädring för högre markfrigång. För GLK räcker det med att skippa AMG-stylingen, då GLK trots sin landsvägsmässiga framtoning rör sig riktigt bra genom gräs, grus och lera. Huruvida GLA också kan hantera grov terräng hade jag tyvärr inte möjlighet att testa här. Provkörningen sträckte sig till en samling välpreparerade grusvägar, motorväg och vanlig svensk landsväg.
Popular Mechanics skrev i mitten av februari att Mercedes GLA är The Unexpected Offroader, efter att de åkt med i en GLA som sakta kördes ner för en grusslänt. Lutningen var 30 procent och med fronten som plog samt med ett bakhjul i luften tog de sig ner (GLA är utrustad med Hill Descent Control där du som förare avlastas i kampen med branterna och som sagt, med en högre markfrigång förvandlas GLA från småbil till lagom duglig cross-over/mini-SUV).
Specs
220 CDI betyder att dieselmotorn trycker ut 170 hk och 350 Nm. Kraften fördelas till hjulen via en sjustegad automatlåda (7G-DCT). Utrustningspaketet Style-Line var applicerat på den provade bilen: Style-Line är ett tillval i Tyskland men har lagts som grundnivå på bilar som säljs i Sverige. Style-Line skänker GLA de karaktäristiska SUV-attributen på frontspoilern och bakre stötfångare samt interiören som har del-konstläderklädsel, en ljus dekor på instrumentpanelen. 17-tumsfälgar i aluminium är standard på alla GLA-modellerna.
Den provade bilen kom i ett grundutförande med ett grundpris på 358,900 kr. Totalpriset var 394,750 kr där extrautrustningen var:
- Aktiv parkeringsassistent
- Förvaringspaket
- Förberedelse för Becker Map Pilot-navigation
- Dragkrok med ESP släpvagnsstabilisering
- Belysnings- och siktpaket
Parkeringsassistenten är ett måste på GLA. Om du inte köper det tillvalet kommer du att svära varje gång du ska backa. C-stolpen är tjock och det är omöjligt att se vad som döljer sig bakom bilen.
Navigation är ett måste om du ska köra på okända vägar eller om du rattar runt mycket i stadstrafik där du vill hålla koll på dina mottrafikanter snarare än gatuskyltar. Navigation är dessutom bra om du vill prova SUV-egenskaperna hos din GLA. Det är inte alltid som Google Maps fungerar när träden kryper närmare.
Dragkrok måste du välja om du tänkt använda din mini-SUV för att lasta stora eller oömma saker. Lastutrymmet är okej men inte mer. Det finns visserligen ett djup eftersom reservhjul inte finns. Det finns istället en tätningssats med kompressor monterad där reservhjulet vanligen ligger.
Belysningspaketet på den provade bilen sträckte sig till solskydd med belysta speglar, regnsensor för vindrutetorkare och belysta instegslister. Du får alltså betala extra om du vill ha de snygga LED-DRL-slingorna och Xenon. Dimljus kostar också ett par tusen kronor extra.
Ett tillval som du bör överväga är fjädring för högre markfrigång. En SUV ska klara av att köras över större stenar, kunna hantera sönderkörda grusvägar och kunna köras utanför vägen utan att det går sönder saker undertill. En högre markfrigång är en extra försäkring mot att du ska behöva lämna in din GLA på reparation.
Sladdovänlig
Provkörningen skedde på små och stora asfaltsvägar med en avstickare på grusväg. Det går inte att fotografera en SUV-profilerad bil om underlaget inte är helt rätt. Grusvägen bjöd även på möjligheten att känna på hur GLA uppför sig där. Med beröm godkänt skulle jag säga. Det är alltid lite lurigt att köra på grusväg med en bil som har automatlåda.
Jag ska erkänna att jag sladdade till en gång och lagom som jag fått rätsida på bilen så kom ett oväntat släpp. Det kändes som ett efterkast som jag inte upplevt sen jag körde midjestyrd bandvagn i lumpen. Det kan också ha berott på kombinationen hastighet och rullgrus, där bilen kanske släppte helt och kanade på gruset. Hur som helst, efter detta lilla snedsteg upplevde jag återigen GLA som lättkörd och förutsägbar.
Körkänslan
Styrningen är lite lagom degig och i 40-50 går det att veva med ratten en hel del utan att bilen sticker iväg åt endera hållet. Svag känsla av kontroll var mitt första intryck, bilen var så snäll mot mig även när jag som sagt hetsade den med ratten. Det är tryggt att veta skulle du för ett ögonblick darra på näven. När hastigheten ökade ökade också känslan i ratten.
Alla får plats
När det var dags att filma och ta bilder så provade jag att sitta i baksätet. Det är annars något jag brukar hoppa över. Jag sitter aldrig där själv men för din skull ska jag berätta hur det gick: Det gick bra. Jag slog inte huvudet i taket och mina rejäla 185 cm/105 kg fick plats.
Fast att åka fler än två i baksätet blir trångt, om inte annat för den höga kardantunneln och begränsningen i bredd. En finess var att det gick att fälla ryggstödet på passagerarstolen fram, för fri sikt framåt från baksätet eller i samband med lastning av långa föremål via fällt ryggstöd i baksätet.
Skulpteringen
Mercedes-Benz GLA är vilsam att titta på. Från framlyktans överkant, under blinkersinsatsen, löper ett veck bakåt ner mot ungefär mitt på bakdörrarna. Bakifrån finns en markant skuldra som startar i övre hörnet av baklyktan och letar sig fram mot B-stolpen, ett par decimeter ovanför vecket från fronten.
Linjerna på GLA:s sidor liknar i mina ögon de som finns på den större och lyxigare CLS-modellen. De kantiga vecken som du ser på Mercedes GLK hittar du inte på GLA. Fronten är dessutom snällare i sin uppsyn än hur GLK:s nos tornar upp sig. Då är det mer snäll ML i GLA-fronten.
Är det en Volvo?
Mercedes-Benz är en intressant biltillverkare eftersom de presenterar så många modeller på sina plattformar. GLA bygger t.ex. på A-klassen och vill du inte ha halvkombiutseendet kan du välja sedanmodellen CLA. GLA väljer du som som prompt ska ha en Mercedes-Benz och som gillar SUV-trenden.
Att detta är en Mercedes-Benz råder det ingen som helst tvekan om, så länge du inte ser den snett bakifrån. Under provkörningen blev jag omkörd av en Volvo V40 CrossCountry i samma färg. Oj vad de är lika varandra!
Med ett otränat öga och utan en första koll på stjärnan i fronten är det svårt att identifiera GLA som en Mercedes. En halvkombi i den här storleken är långt från de stora sedanerna och fullstora SUV-modellerna vi är vana att förknippa med Mercedes.
GLA vs. konkurrenterna
Mercedes GLA är som många andra nya bilar; lättkörd och följsam. Jag har tidigare kört BMW X1 och GLA upplevde jag som mer sympatisk, rundare i hörnen och inte lika spetsig i sin framtoning. Vad de begreppen betyder kan jag inte förklara, det är bara ord på hur jag kände mig när jag körde mini-SUV:en GLA. En sak som skiljde GLA från X1 och även från GLK var känslan av att sitta inne i bilen. A-stolparna lutade mer och SUV-känslan infann sig aldrig.
BMW X1 Audi Q3 är GLA:s närmaste konkurrenter. Det är två bilar med mer uttalade SUV-profilering. GLA är mer återhållsam och bra för dig som vill kunna kombinera vissa SUV-egenskaper med stadstrafik och långa mil. Bilen sticker inte alls ut i trafikbilden på samma vis som en X1 eller Q3. Det ska tilläggas att Audi Q3 ännu inte har provats av undertecknad.
// Björn Sennbrink